Telecom News - האם פייסבוק מאבדת מכוחה?

האם פייסבוק מאבדת מכוחה?

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> Web 2.0/3.0 >> האם פייסבוק מאבדת מכוחה?
האם פייסבוק מאבדת מכוחה?
מאת: חיים חביב, 29.4.13, 18:30פייסבוק

השליטה הבלתי מעורערת של הרשת החברתית המובילה הולכת ומתערערת לצד ההצלחה של שירותים חדשים בשוק כמו ה- Instagram  ו- Path. מומחים לא מעטים סבורים, שפייסבוק כבר הגיעה לרוויה ומהשיא אפשר רק לרדת.

בכתבה השבוע ב- The Guardian, נמסר כי מיליוני משתמשים נוטשים מידי חודש את פייסבוק ודווקא בשווקים הגדולים שלה, לטובת 'מגרשי משחקים' מקוונים רעננים יותר. הצבענו כבר על על כך שהצעירים נוטשים את פייסבוק (כי המבוגרים נכנסו לשם...). 

בימים הקרובים צפויה פייסבוק לעדכן את המשקיעים בתוצאות הרבעון האחרון. אנליסטים צופים גידול בהכנסות בהשוואה לתקופה המקבילה בשיעור של 36%, אך גם מעריכים שהתרחבות הרשת בארה"ב, בריטניה ומדינות אירופיות גדולות הואטה, והשיא מאחוריהן.
בחודש האחרון איבדה פייסבוק 6 מיליון מבקרים בארה"ב ורשמה ירידה בשיעור 4% לפי נתוני חברת המחקר SocialBakers. בבריטניה נרשמה בחודש שעבר נפילה בשיעור 4.5% (ומספר המבקרים פחת ב- 1.4 מיליון). המגמה הזו נמשכת במחצית השנה האחרונה, ובתוך התקופה איבדה פייסבוק כ- 9 מיליון מבקרים בארה"ב וכ- 2 מיליון בבריטניה. המגמה הזו בולטת גם בקנדה, צרפת, גרמניה, ספרד ויפן.

ההערכה הרווחת היא, שכל מי שרצה להצטרף לפייסבוק כבר עשה זאת. האמנם, האם פייסבוק הולכת בדרכה של Myspace? מוקדם לקבוע אך הסיכון קיים. רשת שיתוף התמונות אינסטגראם רשמה כ- 30 מיליון לקוחות בשנה וחצי שקדמה לרכישתה ע"י פייסבוק, לפני שנה. הרשת הזו ודומות לה צומחות במהירות ומרתקות אליהן צעירים רבים. כמוה גם הרשת החברתית Path אשר הוקמה על ידי יוצא פייסבוק, דייב מורין, ומגבילה את חבריה רק ל- 150 חברים. הרשת הזו כבר טיפסה ל- 10 מיליון חברים (בסוף השבוע האחרון רשמה חצי מיליון חברים חדשים בוונצואלה).

כמובן, מוקדם עדיין (מאד) לבכות את גורלה של פייסבוק; יש לה בכל זאת מעט יותר ממיליארד חברים (בינואר), והיא ממשיכה לצמוח בדרום אמריקה (6% בברזיל בחודש שעבר, כ- 70 מיליון חברים) ובהודו (4%, כ- 64 מיליון חברים. וזה רק חלק קטן מפוטנציאל היבשת).
נתון מעניין נוסף, הוא מספר הדקות, שמקדיש המבקר לרשת בחודש. לפי נתוני חברת המדידה comScore, גם מספר זה מצוי בירידה: מ- 121 דקות בדצמבר 2012 ל- 115 דקות בפברואר 2013. פייסבוק עצמה כבר הזהירה, כי הזמן שמקדישים בעלי מחשבים אישיים לרשת נמצא בירידה לטובת גידול במבקרים מהתקנים ניידים, סמרטפונים וטאבלטים. כך לדוגמא, נתון זה הוכפל בשנה האחרונה, לרמה של 69 דקות, אך אין וודאות כי הגידול יפצה על הירידה בגישה ממחשבים נייחים.

מטבע הדברים, מכלול הנתונים השלם מצוי רק בידי פייסבוק עצמה, וזו צפויה לפרסם השבוע לציבור את תוצאותיה הכספיות, ולעדכן את המשקיעים בביצועיה. בוולסטריט העריכו, כי החברה תציג הכנסות בגובה כ- 1.44 מיליארד דולרים (לעומת 1.06 מיליארד דולרים בשנה הקודמת). הציפיות בקרב המשקיעים גבוהות: עד כמה הצליחה החברה למנף את הגידול בבסיס הלקוחות הניידים שלה ומה תרומתם לשורת ההכנסות מפרסום (לפי ההערכות מסוימות, התרומה הזו להכנסות עשויה להגיע עד כדי 50%).

עוד לא נולד המומחה או האנליסט המחזיק בכליו את כדור הבדולח. ובכל זאת, דבר אחד די ברור :הדינמיקה של השוק הנייד, התפוצה המדהימה של סמארטפונים והיצירתיות המופלאה של מפתחי האפליקציות והשירותים החדשים - כל אלו מבטיחים לנו המשך אי וודאות, סיכונים  אך גם הרבה עניין והפתעות.
 



 
 
Bookmark and Share