Telecom News - איך נולדה תופעת החיוג למספרי סקס בחו"ל כדי לשלם על מוצרים ושירותים בישראל?

איך נולדה תופעת החיוג למספרי סקס בחו"ל כדי לשלם על מוצרים ושירותים בישראל?

דף הבית >> צרכנות >> חדשות הצרכנות >> איך נולדה תופעת החיוג למספרי סקס בחו"ל כדי לשלם על מוצרים ושירותים בישראל?
בלעדי: לטענת היזמים וחברות התקשורת: את האישור נתן מנכ"ל משרד התקשורת בכבודו ובעצמו. הבעיה: אין לזה תיעוד ומשרד התקשורת מסרב בעקביות להגיב לאחר הרבה פניות לבקשת תגובה.
עדן בר טלמאת: אבי וייס, 30.04.13, 23:30
 
את פרשת החיוג למספרי פרמיום בחו"ל, ששייכים לקבוצת מספרים בריטיים, שנועדו לתכלית של שירותי סקס לתושבי בריטניה, כדי לגבות כסף מהמחייגים עבור שירותים שונים הניתנים בארץ, בסכומים הנעים בין 9.90 ש"ח לדקה ועד 99 ש"ח לדקה, חשפתי במספר רב של כתבות. האחרונות מצויות כאן וכאן.  במקביל, החלה בדיקה \ חקירה בבריטניה וברומניה בגין השימוש במספרי הפרמיום במדינות הללו, לטובת שירותים ומוצרים שמסופקים בישראל ואין להם כל קשר לבריטניה או רומניה. נדווח את תוצאות הבדיקות הללו, כשנקבל עדכון מהרגולטורים שם. 

כעת התברר, שהעובדה ש- 012 וגם 018 השיבו לי אותה תשובה שהם פועלים על פי חוק, לא היה מקרי. הם לא  ציינו על פי איזה חוק... לא ברור לי על פי איזה חוק הם התייחסו בתשובתם, כי אין חוק כזה בכלל. להפך, בתנאי הרישיון של שתי הספקיות הללו (כמו גם למתחרותיהן), יש סעיפים מפורשים, שאוסרים שיטות חיוג וגבייה למספרי פרמיום כאלו. סעיפים 67 ו- 68 ברישיון המב"ל של 012 ו- 018 אומר ומגדיר בדיוק מה מותר להם לגבות מהלקוחות. אין שם כל זכר להיתר לעשות טריקים למספרי פרמיום בחו"ל. הם פשוט "חסו בצל" הרושם, שיצר לדבריהן מנכ"ל משרד התקשורת עדן בר טל (בתמונה), שטיפל לטענתם בסוגיה.

השתלשלות הסיפור מתחילה לפני כ- 3 שנים, בעת שאגף הפיקוח במשרד התקשורת ערך חקירה נרחבת כנגד 012, שבעקבותיה אסר עליה להשתמש בכל הטריקים של המספרים הללו והמליץ להטיל עליה קנס מאוד גבוה, בגין סדרה ארוכה של עבירות בתחום הטלפוניה המקומית והבינלאומית והפרות רישיון מתמשכות. את הסיפור הזה כבר חשפתי בכתבות הקודמות.

החידוש: נודע לי, שהיזמים של השירותים הללו, שראו שפרנסתם עומדת להיהרס, עקב חקירת אגף הפיקוח במשרד התקשורת והאיסורים שהוטלו על 012 בנושא, חיפשו מוצא כדי "לסיים בשקט" את הפרשה הזו. בשלב ראשון הם פנו ל"חפרפרת" במשרד התקשורת, לפי העיקרון: "אם יש חברים לא צריך פרוטקציה". אולם, זה לא עזר להם. אז הם פנו למסלול פרוטקציה אחר, שכן עבד.

הם פנו לעוזר אישי של שר התקשורת הקודם (משה כחלון) ובמסלול הפרוטקציה החדש, זה הוביל אותם היישר לפגישה עם מנכ"ל משרד התקשורת עדן בר טל. זה קרה באוגוסט 2011. בפגישה, לטענתם, טען המנכ"ל, שאם הם יוכיחו לו שנחתמו הסכמים בין ספק השירות הטלפוני בישראל לבין ספק מספרי פרמיום בחו"ל ועל ידי כך נראה שהשיחה אכן יוצאת לחו"ל, אין בכך כל בעיה חוקית. לדבריהם, הוא אמר להם, שהוא לא יתערב בשירותים הללו, אם השיחות יוצאות מישראל. ואכן, תוך זמן די קצר היזמים הראו לו חוזה כזה. כך, ההמלצה לנקוט סנקציות כנגד 012 נגנזה במגירת המנכ"ל, והכל "שב לקדמותו", הפעם בחסות הרגולטור.

הבעיה המרכזית: למפגש הזה עם המנכ"ל לא היה כל תיעוד. אין יכולת להוכיח, שאכן הייתה פגישה כזו וזה מה שנאמר בה ע"י המנכ"ל (אם נאמר). יתרה מכך, כל האחראים לתחום זה במשרד לא השתתפו בפגישה, לרבות סמנכ"ל הנדסה, שאחראי על תחום המספור בישראל, מנהל תחום המספור באגף הנדסה ואנשי אגף הפיקוח (כמה בעלי תפקידים בכירים), שערכו את החקירות בעניין 012 ושירותי הפרמיום שלה, והיו בקיאים בנושא זה היטב. גם היועצת המשפטית (הקודמת) לא השתתפה ולא ברורה עמדתה בנושא.

התוצאה: התחום הזה "קם לתחייה" והחל לפרוח, כפי שתיארתי בחשיפות הקודמות. יתרה מכך. גם ספקי תקשורת נוספים ראו "כי טוב" והחלו לספק שירותי גבייה על גבי חיוג למספרי טלפון, לפי הדימיון היצירתי של כל ספק שירות. גם בזק. נדווח על כך בכתבה הבאה. 

די ברור, שיש כאן עקיפה משמעותית של כל מערכות החוק והרגולציה, כאשר יש כמה נקודות שבכלל לא נבדקו:

א. ספקיות השירותים המספקות בפועל את השירות דרך חברות התקשורת, שגובות עבורן את הכסף מהלקוחות, פועלות ללא כל רישיון ממשרד התקשורת ומעולם לא נבדקו מי הן. בספק אם הן היו מקבלות אי פעם רישיון ממשרד התקשורת. היות והן לא ביקשו, העניין הזה נשאר מופקר, בהיעדר אכיפה.

ב. כיצד לא נבדקו כל ההיבטים של אמנות תקשורת בינלאומיות המופרות ברגל גסה, בשיטות הגבייה הללו? למה לא בוצעה פנייה לרגולטורים לתקשורת באותן מדינות, שאליהן מחייגים, לבדוק אם הם מסכימים לתרגילים הללו? 

ג. האם נבדק ואומת, שאכן השיחות יוצאות לחו"ל והשירות ניתן בחו"ל? זה הרי התנאי הבסיסי של שימוש במספרי פרמיום בארץ אחרת. זה יכול להתבצע רק על שירותים שניתנים בחו"ל, בעוד שכאן משלמים על שירותים שניתנים בישראל.

ד. העובדה, שניתן לחייג למספרי הפרמיום הללו רק דרך ספק מב"ל אחד (לכל מספר), ולא דרך ספקי המב"ל האחרים, נוגדת את העיקרון הבסיסי בעולם הטלפוניה הקובע, שניתן לחייג לכל יעד בארץ ובחו"ל, דרך כל ספק מב"ל.  

את תגובת משרד התקשורת לא הצלחתי להשיג, לא שלא ניסיתי כמה וכמה פעמים
.
ארגוני הצרכנים, שתפקידם להגן על הצרכן, כפי שדיווחנו בחשיפות הקודמות, לא מטפלים בבעיה חמורה זו, משום שמשרד התקשורת לא מטפל בו. כך נסגר המעגל. איש לא מטפל בבעיה וכסף רב יוצא מכיסי הפראיירים, בנתיב מאוד מוזר בחסות הרגולטור, שלא פרסם שום מסמך שמתיר את התעלול הזה. "המערב הפרוע" בהתגלמותו. 
 
שיחות סקס

 





 
 
Bookmark and Share