Telecom News - שירותי הפרמיום הטלפוניים של בזק - משרד התקשורת נרדם בשמירה

שירותי הפרמיום הטלפוניים של בזק - משרד התקשורת נרדם בשמירה

דף הבית >> צרכנות >> חדשות הצרכנות >> שירותי הפרמיום הטלפוניים של בזק - משרד התקשורת נרדם בשמירה
בזק, מזה כמה שנים, מספקת "שירותי פרמיום" במחירים גבוהים על מספרי הטלפון הקווי שלה. לטענתה, זה חוקי (אבל לא קיבלנו כל אסמכתה לדבר כזה). משרד התקשורת, כרגיל, לא מגיב ו"נרדם בשמירה" בהגנה על כספו של הציבור וקיום חוקי התקשורת בישראל.
מאת: אבי וייס, 12.5.13, 22:30

בשנת 2011 החלה בזק, בלי הרבה פרסום (לא תמצאו לזה כל זכר באתר של בזק, או זה של משרד התקשורת, או בכל פרסום רשמי גלוי אחר), לספק שירותי "פרמיום טלפוניים" על מספרי הטלפון הקווי שלה. השירות הכי מוצלח כיום הוא, ככל הנראה, שירות של גביית תוכן על הורדת מוזיקה באתר וואלה!. כך, הלקוחות של השירות הזה באתר וואלה! יכולים לשלם על הורדת השירים בחשבון הטלפון שלהם, בלי כרטיס אשראי או איזה אמצעי תשלום אחר.

להלן פירוט השירות הספציפי הזה, אחד מני רבים, של בזק. כאן - עבור וואלה! music (לחיצה על התצלום מגדילה אותו):
וואלה! מוזיקה
וואלה! שירים
שיטת התשלום מאוד פשוטה: הלקוח לוחץ על הכפתור שכתוב עליו "חשבון בזק", מזין את מספר הטלפון הקווי שלו, מקבל שיחה אוטומטית מהמערכת למספר שהכניס כדי לאשר את הרכישה, והחיוב (19.90 ש"ח) מופיע בחשבון הטלפון הבא. 

נראה נחמד? נכון. הבעיה: אין לזה כל בסיס חוקי. נסביר מייד בהמשך למה.

מדוע בזק עושה זאת בלי כל הפרעה? התשובה כאן די ברורה: משרד התקשורת "נרדם בשמירה" לאורך כל הקדנציה הקודמת. אפס אכיפה בכל התחומים. האם שר התקשורת החדש גלעד ארדן ישנה גישה זאת? נמתין ונראה. כרגע, אין כל סימנים לשינוי

בזק היא מונופול מוכרז (בשירותי הטלפוניה הקווית), בשונה מהחברות האחרות, שחשפנו את שירותיהן בתחום מספרי הפרמיום בעבר, דוגמת 012-סמייל ו- 018-אספון, שאינן מונופול. בזק למעשה עקפה בשיטה זו, שיטה שהיא המציאה, את תהליכי הגבייה האחרים המוכרים והמעוגנים בחוק הישראלי (כמו: מזומן, כרטיס אשראי, צ'ק, העברה בנקאית ושיחה טלפונית במסמך חסר).

תחום שירותי הפרמיום הטלפוניים מכוסה היטב בחוק התקשורת, תקנות התקשורת ו"בתכנית המספור" (אותה תיארנו בהרחבה בחשיפה לגבי רמי לוי, ומצויה כאן למתעניינים). אין זכר בשום מקום לשיטה הזו, שיטה שבזק נוקטת בה (והיא לא היחידה מבין חברות התקשורת שהולכת בדרך הזו).  גם הספקים שבזק עובדת איתם בשירותי הפרמיום הללו, מעולם לא קיבלו רישיון תקשורת כלשהו, למתן שירותי פרמיום טלפוניים, על רשת הטלפוניה של ישראל. הם גם לא ביקשו רישיון. למה? אותה תשובה: "כשאין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה". הכאוס ברגולציית התקשורת בישראל הוא מדהים ובלתי נתפס בהיקפו, לא רק בתחום התדרים, כפי שחשף לציבור אך בשבוע שעבר מבקר המדינה, כשנתיים אחרינו... 

פניתי לבנק ישראל, המפקח על כל אמצעי התשלום המוכרים במשק, וציינתי בפנייתי ש: "בעיני, מה שעושה בזק זה כמו להתיר למישהו לפתוח שירות גבייה, בתחרות ודי דומה לחברת כרטיסי אשראי. הרי מישהו צריך לבחון ולאשר זאת, כאשר הסליקה הזו אינה בגין שירותי בזק. זו סליקה הנעשית ב"מודל סליקה אלטרנטיבי", שנעשה על חשבון הטלפון (אבל לא על "שירותי הטלפון", או שירות שחברת הטלפון בזק מספקת ללקוחותיה. זו גבייה לצד ג', שמספק שירות או מוצר לצרכן). זאת, ע"י חברה, שהוכרזה כמונופול בתחום שירותי הטלפון בישראל. למעשה, הוקמה כאן מערכת סליקה ענקית, שעוקפת כל מערכת סליקה ממוסדת אחרת ומחוץ לכל פיקוח או בקרה כלשהם. אגב, בזק אינה היחידה הנוהגת כך. פרסמתי עשרות מאמרים (ראו למשל האחרון כאן) שהחברות 012 ו- 018 עושות די בדומה לכך (ועוד גרוע יותר. הן עושות זאת ע"י חיוג של הרוכש למספרי סקס בחו"ל, כדי לגבות עשרות ₪ על כל דקת שיחה, שהיא למעשה שיחת מתן שירות \מוצר בישראל, שירות או מוצר שאין לו כל קשר לחיוג הזה. זו פשוט דרך לעקוף את מנגנוני הבקרה של משרד התקשורת על מספרי פרמיום בישראל). מדובר בשוק סליקה אלטרנטיבי, שהחל לגלגל עשרות מיליוני ₪ לחודש. אולם, הן (012 ו- 018) לא הוכרזו כמונופול בתחום שירותי התקשורת, לכן איני שואל את בנק ישראל לגביהן. עד כמה שאני מבין, בין תפקידיו של בנק ישראל קיים הנושא של: הסדרת מערכות התשלומים והסליקה במשק".
 
בנק ישראל ענה לי, שזו בעיה של משרד התקשורת ואין לבנק ישראל חוק, שלפיו הוא יכול לטפל בשיטת הגבייה הזו של בזק. שאלתי באותה רוח גם את הרשות להגבלים עסקיים, המפקחת, בין היתר, על המונופולים בישראל. תגובת רשות ההגבלים העסקיים: "רשות ההגבלים העסקיים אינה עוסקת בפיקוח או הסדרת החשבוניות של חברת בזק, והיא אינה הכתובת המתאימה לפנייה זו". גם משרד האוצר, המפקח על הגופים החוץ בנקאיים השיבני: "הנושא נמצא באחריות משרד התקשורת".

ממשרד התקשורת לא הצלחתי לקבל איזו התייחסות. לא  שלא ניסיתי. די ברור למה. 

במקביל, שאלתי את בזק שאלה מאוד ממוקדת: "על פי מה שאני רואה, בוואלה! ניתן לקנות מוזיקה ב- 19.90 ₪ לחודש, באמצעות קו הטלפון של בזק. יש שירות כזה גם בעוד אתרים. על פי איזה סעיפי רישיון \ חוק \ תקנות, מבוצעת הגבייה הזו?" 

תגובה רשמית מבזק לא קיבלתי. אולם, לטענת בזק, באופן לא רשמי, מדובר בשירות שאינו שירות בזק (טלקומוניקציה) ולכן לא נדרש אישור או הסמכה בחוק התקשורת. מעבר לכך, לחברה ברישיונה יש אפשרות לתת שירותי חיוב וגבייה (לרבות לספקי שירותי מידע ובעלי רישיונות).

לא קיבלתי כל הפנייה לאיזה סעיף בחוק, בתקנות או ברישיון של בזק, שמאפשר שירות כזה. חיפשתי היטב ולא מצאתי. אולם, כן מצאתי את הדבר ההפוך. בחוק, בתקנות וברישיון של בזק המצוי כאן, כתוב ולפחות חמש פעמים אם לא יותר, ובהדגשה יתרה, שבזק יכולה לגבות מלקוחותיה כסף דרך חשבון הטלפון רק על פי הרישיון ורק על פי החוק ותכנית המספור. אין שום רמז שיש לה איזו דרך לעקוף את החוק, התקנות והרשיון. יתרה מכך. ברישיון של בזק יש סעיף מיוחד המתייחס לשירותים הללו בדיוק. זה סעיף "שירותי פרמיום". כתוב ברישיון של בזק (נספח א-13 סעיף 58): "שירותי פרמיום - שירות בתעריף מיוחד - [מועד אספקת השירות:] עתידי - מחייב אישור תיק שירות".

אז ברור, שאם לא מגישים לאישור משרד התקשורת "תיק שירות" ולא מקבלים כל אישור, וספקי השירות הזה לא מבקשים רישיון, אזי הכל חוקי... ככה עובד ההגיון של בזק ומשרד התקשורת יושב בשקט, לא יום או יומיים. כל הקדנציה. כך, שערורייה רודפת שערורייה במשרד הזה ו"איש הישר בעיניו יעשה". לא פלא, שעמיתי (חיים חביב) קרא כאן להקמת "ועדה קרואה" למשרד התקשורת, בעקבות דו"ח מבקר המדינה האחרון. האם זה יקרה? הכאוס ממשיך ולא נראה שזה מזיז למישהו. אנו, בכל אופן, לא נתעייף מלחשוף ולהתריע על מחדלים אלו. 



 
 
Bookmark and Share