Telecom News - יבמ - שומרים על המים בכלים חדשים

יבמ - שומרים על המים בכלים חדשים

דף הבית >> פיתוחים חדשים וצ'יפים >> יבמ - שומרים על המים בכלים חדשים
יבמ - שומרים על המים בכלים חדשים
מאת: חיים חביב, 21.5.13, 11:30IBM

כלים אנליטיים שפותחו במרכז המחקר של יבמ בחיפה מסייעים בניהול מוני מים, צמצום דליפות וחיזוי צריכה.

שיתוף פעולה ייחודי של חוקרים במעבדת המחקר של IBM בחיפה עם חברת טכנולוגיות מוני המים הישראלית ארד, יאפשר לחברות אספקת מים ברחבי העולם לנהל באופן יעיל וחסכוני את אספקת מי השתייה תוך שימוש בנתוני Big Data וניתוח אנליטי מתקדם.

על פי נתוני ארגון המזון והחקלאות של האו"ם ((FAO ו- UN Water, זינק השימוש במים במאה האחרונה בקצב כפול מקצב גידול האוכלוסייה. ערים, חברות מים וספקי שירותי תשתית ניצבים בפני אתגר לאספקת מי שתייה באיכות גבוהה – תוך שמירה על עלויות מינימאליות וחסכון בהוצאות האנרגיה הנדרשת לצורך תפעול המערכת. באזורים רבים בעולם כבר הותקנה תשתית מוני מים אוטומטיים, המודדת את צריכת המים, ומספקת נתונים מדויקים. הפעלת כלים אנליטיים מתקדמים לניתוח הנתונים הנאספים מהמונים עשויה לספק שכבה חדשה של תובנות, ולסייע הן ללקוחות והן לחברות המים לשלוט ברשת ולנהל את משאבי המים היקרים באופן יעיל יותר.

טכנולוגיות Big Data וניתוח אנליטי מסייעות בידי הלקוחות להפיק ערך מצבר הנתונים ממגוון מקורות רחב, ובכלל זה נתונים הנאספים ממוני מים ומחיישנים הפזורים ברשת המים. קבוצת ארד משתפת פעולה עם יבמ בשילוב האלגוריתמים האנליטיים המתקדמים ביותר, המפותחים על ידי חוקרי יבמ, אל תוך חבילות תוכנת ניהול מערכות המים Dailog3G ו- City-Mind של ארד.

שיתוף הפעולה יאפשר לחברות מים להפיק ערך מזיהוי מוקדם של צריכת מים חריגה, לאבחן באופן אמין תקלות ברשת המים, לאתר דליפה או בזבוז מים, ולהבטיח אופטימיזציה של הטיפול בלקוח. האלגוריתמים של יבמ מבוססים על תהליכי למידת מכונה, כריית נתונים וניתוח אנליטי סטטיסטי. כך, למשל, מאפשרות היכולות המתקדמות המושגות באמצעות האלגוריתמים, ללמוד האם השימוש במים בפועל מתנהל במסגרת תבנית מוכרת שזוהתה בעבר, האם הוא הולם ביקושים אופייניים לעונת השנה הנתונה, ועד כמה תואמת הצריכה בביתה של משפחה אחת את זו האופיינית למשפחות דומות. חריגה מהמתאם הזה עשויה ללמד על דליפה או בעיה ברשת – עליהן מתריעה המערכת.

קבוצת ארד, שנוסדה לפני יותר משבעים שנה, מעבדת נתוני צריכת מים מתוך כ- 150 מיליון רשומות הנאספות מדי יום, על בסיס מידע מעשרות מיליוני מוני מים המותקנים בחמישים מדינות סביב העולם. פתרונות ה- Big Data של יבמ מתאימים במיוחד להרחבת יכולות הניהול של הנתונים האלה.

גבי ינקוביץ, מנכ"ל ארד: "כלים אנליטיים מתקדמים של יבמ מספקים שכבה נוספת של תובנות חדשות המשתלבות בטכנולוגיה של ארד, ומאפשרות לנו לספק לחברות מים סביב העולם, את הפתרונות והשירותים המתקדמים ביותר כדי להוזיל את מחירי המים, לשפר את השירות ללקוחות, ולהבטיח יעילות גדולה יותר באספקה ובשימוש במים".

פתרונות הניתוח האנליטי של נתוני Big Data המפותחים במעבדת המחקר של יבמ בישראל, מזהים אוטומטית בעיות ומאתרים דפוסים אופייניים לתופעות דוגמת נזילת מים או שימוש עודף במים, העלולות לגרום לבזבוז מיליוני מטרים מעוקבים. המערכת מספקת גם לחברות המים תובנות המאפשרות לזהות תקלות אספקה, ולהתריע מראש על תקלות עוד לפני שגרמו לשיבושים בפועל.

צמצום מספר התראות השווא המושג בזכות המערכת מסייע לטכנאים ועובדי חברת המים לזהות מונים הטעונים החלפה או תיקון. כך, למשל, כאשר מזהה המערכת צריכת מים אפסית לאורך תקופה משמעותית – נשלחים כיום טכנאים לבדיקה בשטח. אלא שגם אם צריכה אפסית עשויה להיות תוצאה של תקלה במונה – היא יכולה להיות קשורה גם בתופעה שכיחה יותר, דוגמת חופשה שנתית. במקרה כזה, משלוח טכנאי הוא בבחינת בזבוז זמן וכסף.

כלי הניתוח האנליטי של יבמ מספקים הבחנה משופרת בין מונים תקולים – ובין התראות שווא. בדיקות בשטח כבר הוכיחו, כי המערכות של יבמ מציגות פוטנציאל חיסכון של 50% במספר ביקורי הטכנאי ומצמצמות את נטל ההשקעה בכוח אדם ובזמן עבודה.
 עודד כהן
עודד כהן (בתמונה), מנהל מעבדת המחקר של יבמ בחיפה: "התובנות החדשות המושגות על ידי המערכת עשויות לשנות את אופן ניהול הנתונים בחברות  המספקות שירות ציבורי, ולסייע בפיתוח ארכיטקטורה אסטרטגית של תעשיית מונים חכמים. ניתוח הנתונים הנאספים מהלקוחות למטרות חיוב חשבון עשוי להוות רכיב חיוני בדרך לחיסכון במשאבים ולשיפור השירות בתחומים רבים".

בעתיד, צופים ביבמ לפיתוח אלגוריתמים לחיזוי, שיסייעו לחברות המים לתכנן טוב יותר את האספקה על פי נתוני הצריכה אותם תדע המערכת לחזות. כך, אפשר יהיה לנהל טוב יותר משאבים דוגמת רמות המים בבריכות אגירה, לחצים בצנרת, ותזמון עבודת המשאבות.

יבמ מחזיקה כיום בסל טכנולוגיות ה- Big Data הגדול בתעשייה, ובכלל זה שירותים, תוכנה, מערך מחקר ופיתוח ותשתיות חומרה. השקעה של יותר מ- 100 מיליון דולר במו"פ בתחום, הניבה עד כה למעלה מ- 500 פטנטים הקשורים לניתוח אנליטי, אותם רשמה החברה.



 
 
Bookmark and Share