Telecom News - בזק הרוויחה 11 מיליארד ש"ח יותר מדי על חשבון הלקוחות מאז 2002

בזק הרוויחה 11 מיליארד ש"ח יותר מדי על חשבון הלקוחות מאז 2002

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> בזק הרוויחה 11 מיליארד ש"ח יותר מדי על חשבון הלקוחות מאז 2002
כך לדברי פרופ' ראובן גרונאו מהאוניברסיטה העברית ויועץ משרד התקשורת לתחום "השוק הסיטונאי". לדבריו, משרד התקשורת "נרדם בשמירה" בהגנה על הצרכנים מפני בזק. דני רוזן, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר: "השוק הסיטונאי לא יקדם שום תחרות, זו אגדה". 
מאת: אבי וייס, 22.5.13, 23:00ראובן גרונאו

פרופ' ראובן גרונאו (בתמונה), מומחה מס' אחד בישראל לתחום תעריפי התקשורת, מהאוניברסיטה העברית ויועץ מיוחד להנהלת משרד התקשורת בתחום "השוק הסיטונאי", יצא בהתקפה שלא זכורה לי בחריפותה, כנגד בזק. זאת, במסגרת כנס "אסדרת שוק התקשורת הדיגיטלית בישראל", שנערך היום (22.5) באוניברסיטת חיפה - המרכז למשפט וטכנולוגיה, הפקולטה למשפטים, בשיתוף קבוצת "לייקר החזקות", ביוזמתו של ד"ר טל ז'רסקי

פרופ' ראובן גרונאו: "אני יכול לתרץ את אי יישום ה"שוק הסיטונאי" בישראל ב- 2012 כפי שתוכנן, בכך שהרגולטור אולי נרדם בשמירה. על פי הנתונים המפורסמים במאזני בזק, בזק מצויה ברווחיות מעל ומעבר ל"רווחיות התקנית" שנקבעה לה ב- 2002. למעשה, בזק הרוויחה כ- 11 מיליארד ש"ח יותר מדי, על חשבון ציבור לקוחותיה, מאז 2002. 

הסיבה המרכזית לרווחיות המופרזת של בזק היא הירידה בהוצאות, שהייתה יותר מהירה מהתחזיות. הוצאות הפחת ירדו מהר מאוד מכל תחזית וזה החלק הארי של הרווחים המופרזים של בזק. הצרכן הקטן שילם לפחות 10 מיליארד ש"ח יותר מדי בעשור האחרון, במחירים גבוהים מדי, לבזק. זה דבר שלא ייאמן.

למה זה ממשיך עשור שלם? כי ב- 2008 היו צריכים לבדוק את מחירי בזק ולא בדקו זאת ולא את הרווחיות שלה. השוק רווי בכסף ויש בו יותר מדי רווחיות. בזק פשוט חגגה על הגב של הצרכנים בשתיקה של משרד התקשורת. המחדל הזה לא היה קורה לו הייתה קמה רשות לתקשורת עצמאית". 

בהחלט דברים נוקבים הראויים לתגובה (שתובא ברגע שתתקבל - מבזק).

אחריו הופיע דני רוזן, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת וכיום יו"ר תדיראן טלקום: "
קידום תחרות והשקעות באמצעות שוק סיטונאי זו אגדהזה לא דבר מעשי. הפס הרחב הנייד זה העתיד, לא שוק סיטונאי על הגב של בזק. השקעות בפס הרחב נעשות ע"י המדינות, אבל לא במדינת ישראל. 

נוצר פיגור מסוכן בישראל בתחום הפס הרחב. מול זה, ה- ARPU של בזק על הפס הרחב ללקוחותיה עלה מ- 58 ש"ח ב- 2007 ל- 84 ש"ח ברבעון האחרון. זה בדיוק הפוך למגמה שיש בכל העולם. מה הרגולטור עושה כדי להגן על הצרכנים? מטפל בקידום "השוק הסיטונאי". איך זה בכלל קשור לצרכים של השוק?

התכנית של המשרד תנציח את המונופול של בזק, תחזק אותו ותוביל לרווחיות הרבה יותר גדולה על חשבון הציבור ממה שתיאר פרופ' ראובן גרונאו. אסור לתת הקלות לבזק בשלב הראשון, או לחילופין צריך לממש את הסעיף בהחלטה מ- 2012 שניתן להפריד את בזק לחברת תשתיות ולחברת שירותים.

מה שהכי מתאים לתאר את המהלך של משרד התקשורת לכיוון של "השוק הסיטונאי" זה הספר 'אגדות אנדרסון: בגדי המלך החדשים'. הכל המצאה ודמיון". 

תקציר הרצאתו של דני רוזן מאתר הכנס - כאן



 
 
Bookmark and Share