Telecom News - הטמעת טכנולוגיות מתקדמות בארגון מעצימה את מעמד מנהלי הרכש

הטמעת טכנולוגיות מתקדמות בארגון מעצימה את מעמד מנהלי הרכש

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> הטמעת טכנולוגיות מתקדמות בארגון מעצימה את מעמד מנהלי הרכש
 
הטמעת טכנולוגיות מתקדמות בארגון מעצימה את מעמד מנהלי הרכש
מאת: חיים חביב, 27.5.13, 13:00IBM
 
מאנשי משרד אחורי הופכים מנהלי הרכש לבעלי תפקיד משפיע ברמת ההנהלה הבכירה. הם מנהלים סיכונים העלולים לפגוע ברווחיות הפירמה, וניצבים בעמדה המאפשרת להם לאתר נקודות תורפה, למזער סיכונים בשרשרת האספקה, ולתרום יותר לרווחיות החברה. זאת, הודות להטמעת טכנולוגיות מסחר חכם וכלי ניתוח אנליטי.
 
IBM חשפה תוצאות מחקר בינלאומי, המצביע על מקומו המרכזי של ניהול רכש יעיל בהבטחת תוצאות עסקיות משופרות. על פי המחקר, ארגונים המפעילים גופי רכש יעילים, מדווחים על שולי רווח גולמי של 7.12% בממוצע, לעומת 5.83% בארגונים שביצועי גופי הרכש שלהם נמוכים יותר. כך, שולי הרווח של ארגונים בעלי גופי רכש איכותיים גבוהים ב- 15% משולי הרווח הממוצעים בתחומי העיסוק של כל חברה וחברה, וב- 22% משולי הרווח של ארגונים שביצועי הרכש שלהם מדורגים כנמוכים.
 
סקר מנהלי הרכש הראשיים (CPO) שערך מכון יבמ לערך עסקי (IBV), מצביע על ההשפעה המהותית של ניהול רכש איכותי להבטחת יתרון תחרותי לחברה. הסקר מצביע על דרכים בהן יכול מנהל הרכש להרחיב את השפעתו באמצעות ייעול ושיפור ביצועים, הצגת תהליכים חדשים, וחשיפת תובנות במסגרת הנתונים הזמינים מרשת הספקים - המתורגמות לשורה תחתונה משופרת. הסקר הקיף למעלה מאלף מנהלי רכש מ- 22 מדינות בצפון אמריקה, אירופה והמזרח הרחוק. 15% מהמשיבים הציגו ביצועים גבוהים במיוחד, בהגדרה המשקללת את יכולתם להשפיע ולקדם חדשנות בארגוניהם תוך הצטיינות גם בביצועים בסיסיים בתחום הרכש.
 
המחקר זיהה מאפיינים משותפים בפעילות ארגוני רכש מצטיינים, בהן:
הפקת תובנות באמצעות נתוני Big Data ושימוש בכלי ניתוח אנליטי, המאפשרים בחינה לעומק של הפעילות העסקית ורשתות הספקים, לאיתור נקודות תורפה אפשריות. 83% ממנהלי הרכש בעלי הביצועים הגבוהים מצטיינים במינוף כלי ניתוח אנליטי, בהשוואה ל- 63% בלבד מקרב בעלי הביצועים הנמוכים יותר.
שיתוף פעולה איכותי בתוך הארגון ומעבר לתחומיו, בעזרת כלי עסקים ברשתות חברתיות, מסייע לארגונים לתקשר עם שותפיו החיצוניים. על פי המחקר, 80% מהארגונים בעלי הביצועים הגבוהים מדווחים על שיתוף פעולה בין מחלקות שונות - המהווה מקור לעוצמתם העסקית ועומד בצמרת סדרי העדיפות להשקעות נוספות. זאת, לעומת 45% בלבד מהארגונים בעלי הביצועים הנמוכים יותר, המדווחים על גישה דומה. ארגוני רכש איכותיים מזהים את היתרונות בשיתוף פעולה הדוק עם שותפים עסקיים, וצפויים לבסס בריתות אסטרטגיות. כך, לדוגמה, ארגונים בעלי ביצועים גבוהים מפנים נתח גדול ב- 38% מההוצאה השנתית שלהם לרכש במסגרת שותפויות אסטרטגיות, בהשוואה לארגונים בעלי ביצועים נמוכים.
הסתגלות לתנאי השוק באמצעות שימוש בתובנות המבוססות על ניתוח Big Data ושיתופי פעולה, מאפשרת למנהלי רכש מצטיינים להיענות מהר יותר לשינויים הפנימיים והחיצוניים כאחד – החל משינויים בביקושים ועד להפרעות בשרשרת האספקה ולתכנון מחדש של מוצרים. על פי המחקר, 73% מבעלי הביצועים הגבוהים ביותר בתחום ניהול הרכש מציגים יעילות גבוהה באיסוף נתונים ותובנות מקהילת הספקים שלהם – לעומת 16% בלבד בארגונים המציגים ביצועים נמוכים.
 
ביבמ סבורים, כי ככל שחברות מתארגנות מחדש, על מנת לשפר את ההתמקדות בלקוח – משתנה תפקידו של מנהל הרכש: במקום אנשי משרד אחורי – הופכים מנהלי הרכש לבעלי תפקיד משפיע ברמת ההנהלה הבכירה. הם חייבים לנהל סיכונים העלולים לפגוע ברווחיות, וניצבים בעמדה המאפשרת להם לאתר ולמזער סיכונים ונקודות תורפה הקשורים בשרשרת האספקה, בזכות מעמדם הייחודי כמגשרים בין ספקים ובין לקוחות פנימיים, בתחומים שונים של הארגון. כך, יכולים צוותי רכש להשתמש בניתוח אנליטי של נתונים על מנת לשפר את חיזוי הביקוש ולזהות הזדמנויות לחיסכון במסגרת קטגוריות ההוצאה השונות.
 
על מנת להשפיע על הארגון ולהשתלב בהנהלה הבכירה, נדרשים אנשי הרכש למנף את מעמדם הייחודי כמגשרים, ולשפר את כושר התגובה של הארגון לשינויים בתנאי השוק תוך מזעור סיכונים ושיכוך תנודות המחירים העלולות לסכן את שולי הרווח. הסקר קובע כי יישום שיטות מוכחות ופיתוח מושכל של תהליכי רכש מהווים מפתח להשגת יעדי ניהול הרכש.
 
המחקר מצביע על מתאם גבוה בין ביצועים גבוהים של ארגון הרכש ובין ניהול יעיל של טכנולוגיות רכש. כך, למשל, 94% מהחברות בעלות הביצועים הגבוהים מאופיינות באפקטיביות גבוהה של טכנולוגיות הרכש שלהן, לעומת 44% בלבד מהחברות בעלות הביצועים הממוצעים או הנמוכים מהממוצע. מנהלי רכש מעריכים כי פתרונות בינה עסקית לניתוח ביצועי ספקים, ובכלל זה כלים להצגת תמונה כוללת של קשרי הארגון עם ספקיו ולוחות מחוונים לניתוח בזמן אמת של ביצועי רכש, יהוו תחומים מרכזיים להשקעות נוספות בשלוש השנים הקרובות.
 
ארגונים בעלי ביצועים גבוהים פונים גם אל עולם העסקים ברשתות חברתיות על מנת לפתח דרכים חדשניות לניהול צוותים כלל-עולמיים ולשיתוף פעולה עם ספקיהן. המחקר מצא כי חברות בעלות ביצועים משופרים נוטות יותר להשתמש בכלים דוגמת מיקור המון (crowd sourcing), ולשתף פעולה בתהליכי פיתוח המוצרים עם ספקי המשנה שלהן.
 
אנשי רכש בארגונים
Bookmark and Share