Telecom News - בזק בקדחת שדרוגים: תשדרג את רשת הסלולר ואת רשת הפס הרחב לטכנולוגיית ה- Vectoring שתספק עד 180 מגה לכל בית

בזק בקדחת שדרוגים: תשדרג את רשת הסלולר ואת רשת הפס הרחב לטכנולוגיית ה- Vectoring שתספק עד 180 מגה לכל בית

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> בזק בקדחת שדרוגים: תשדרג את רשת הסלולר ואת רשת הפס הרחב לטכנולוגיית ה- Vectoring שתספק עד 180 מגה לכל בית
קבוצת בזק מגיבה לתחרות בסלולר ובקווי בשדרוג הרשתות. ההשקעה הגדולה ביותר: שדרוג רשת הסלולר של פלאפון בכ- 100 מיליון ש"ח. השדרוג החשוב ביותר: שדרוג רשת ה- VDSL לטכנולוגיית ה- Vectoring, שתחסום את יישום השוק הסיטונאי בישראל.
מאת: אבי וייס, 29.5.13, 22:45

בלעדי: קבוצת בזק נלחצה כנראה מההתקדמות הטכנולוגית של מתחרותיה והחליטה לצאת מהאדישות ולהשקיע בשדרוג תשתיות משמעותי ביותר, גם בתחום הקווי וגם בתחום הסלולרי.

ההחלטה החשובה יותר לטווח הקצר והבינוני היא שדרוג רשת הפס הרחב של בזק לטכנולוגיית ה- Vectoring. הסברים נוספים מה זה Vectoring מצויים כאן וכאן. מדובר בטכנולוגייה המשפרת באופן משמעותי את הביצועים על חוטי הנחושת של בזק. זאת, ע"י ביטול הרעשים מחוטים שכנים ועוד כמה טכניקות לשיפור התקשורת רחבת הפס על חוטי הנחושת. 

למה בזק משדרגת את רשת חוטי הנחושת שלה כעת?
א. הפריסה של סיבים עד הבתים (מה שבזק מכנה Fiber NGN) תיקח זמן רב, אולי עשור. כרגע, בגלל אי הוודאות מה יצא ממיזם חברת החשמל ל- FTTH, אין מה למהר עם הסיבים (גם הוט עצרה את מהלכי ה- FTTH שלה). 

ב. בזק נלחצה מהפיגור שלה מול הוט לספק קצבים גבוהים. להוט יש 100 מגה לכל לקוח שרוצה זאת, בכל מקום בארץ. לבזק - אין. ניתחתי זאת בהרחבה כאן. בזק לא יכלה להישאר מאחור לזמן ארוך כל כך. הטכנולוגיה היחידה הזמינה ליישום על הרשת הקיימת שלה היא טכנולוגיית ה- Vectoring. טכנולוגיה זו מספקת 100 מגה לרוב הלקוחות ועד 180 מגה לחלק קטן מהלקוחות (אלו הקרובים פחות מ- 2 ק"מ מארון בזק השכונתי ומצב החיווט של חוטי הנחושת אליהם טוב מאוד). 

ג. ביישום ה- Vectoring מחסלת בזק את המשך יישום ה"שוק הסיטונאי". מדובר בצעד מאוד משמעותי לעתיד בזק ולעתיד התחרות בשוק הקווי בישראל.

הסבר קצר למי שלא בקי בתחום:
1) משרד התקשורת החליט ברוב חוכמתו ליישם, בשלב ראשון, את שיטת ה- Bit Stream Access כמודל הראשוני ל"שוק סיטונאי" בישראל. למה? תשאלו את מנכ"ל משרד התקשורת עדן בר טל שהציג זאת.

המשמעות: לא יחול שום שינוי במצב היחסים בין בזק לספקים ש"ירכבו" עליה. גם היום, כל הספקים הגדולים מחוברים ללקוחות דרך בזק ב- Bit Stream Access. הטכנולוגיה הזו נולדה עם תחילת פריסת ה- ADSL לפני כ- 15 שנה. אין בה שום דבר חדש. הדבר היחיד שישתנה: הלקוח ישלם ל- ISP  גם על התשתית של בזק. גם זה לא חדש. יש כל הזמן וכל השנים מבצעים של ה- ISP, שהמחיר שלהם ללקוח כולל בתוכו גם את תשלום התשתית. אז מה חדש? כלום. האם המחירים ירדו? למה שירדו אם אין שום דבר חדש?

מי מרוויח מכך? כמובן בזק, שירד ממנה העול של ה"ההפרדה המבנית". על הטעות ההיסטורית הזו כבר פרסמנו עשרות מאמרים, מהם חמישה רק בשבוע האחרון, ואין צורך לחזור על כך שוב. 

2) מה עושה ה- Vectoring לשוק הסיטונאי? הוא תוקע אותו במצב של Bit Stream Access בלבד, שזה המצב הקיים, בלי יכולת להתקדם לכיוונים, שיאפשרו תחרות של ממש "בשוק הסיטונאי". מודלים יותר חדשים אלו של "שוק סיטונאי" קרויים LLU ו- SLU. מבלי להיכנס לפרטים טכניים, העיקר הוא חשוב: אי אפשר ליישם LLU ו- SLU אם יש Vectoring על חוטי הנחושת.

למה? המערכת הזו פועלת על כל החוטים במקביל, ולכן לא ניתן להפריד זוג חוטים אחד או יותר מכלל החוטים, שיש באותה שכונה, כדי לחבר לקוח בודד לספק המתחרה ה"רוכב" על רשת בזק. ה- Vectoring ממש לא מסתדר עם שימוש בנחושת בגישת ה- LLU/SLU, שכן ביטול ההד של ה- Vectoring לא מאפשר שימוש ב- MSAG שונים, ומחייב MSAG בודד, בו כל כרטיסי ה- VDSL מסונכרנים ביניהם. דבר זה אינו אפשרי טכנית לאור פריסת בזק ברחבי הארץ.

הרגולורים באירופה גילו את זה לפני כמה שנים והם כבר זנחו את רעיון "השוק הסיטונאי" (ולא רק מהסיבה הזו. הסיבה העיקרית לזניחת המודל של השוק הסיטונאי הייתה: השוק סיטונאי התגלה כמכשול רציני להתפתחות השוק הקווי). בישראל, הרגולטור החוכמולוג כנראה לא שמע על כך, שיש צרות עם ה- Vectoring ויכולת היישום של השוק הסיטונאי, ולכן יפול במלכודת, שטומנת לו בזק. בדיוק כמו שקרה בסבב הקודם, שה- Unbundling על בזק, ההמצאה ההזויה הקודמת של משרד התקשורת, הפכה לבלתי אפשרית כשבזק חיסלה את המרכזיות שלה ועברה ל- NGN. 

3) הרגולטור לתקשורת הבלגי - BIPT היה הראשון באירופה שביטל ב- 2011 את חובת ה- SLU על VDSL2 עם Vectoring, כאשר הרגולטור נוכח שמספיק שיש זוג חוטים אחד שמוצא משליטת חברת הבזק בארון הציוד השכונתי וזוג זה מועבר לשליטת ספק מתחרה, זה יוצר מייד נפילה של לפחות 20 מגה במהירויות הפס הרחב של כל המנויים באותה שכונה. במצב כזה, כל המנויים בשכונה, גם אלו של הספקים המתחרים, אינם מוכנים לשלם על חיבורי פס רחב במהירויות גבוהות, בעוד שהם מקבלים בפועל תעבורה לא יציבה ולעיתים איטית להחריד. הרגולטורים באירופה הוזהרו ע"י אנליסטים בלתי תלויים, למשל ע"י Analysys Mason [חברת מחקר בריטית לתקשורת] שאי אפשר לייישם סביבה "מרובת מפעילים" של "שוק סיטונאי" על רשת בזק עם Vectoring. הם התעלמו מכך, עד שקמה מחאת צרכנים מאוד חריפה והעמידה אותם על טעותם.

אחרי הבלגים, כל הרגולטורים לתקשורת באירופה "יישרו קו" והשאירו רק את ה- Bit Stream Access כאלטרנטיבה יחידה ליישום בסביבה מרובת מתחרים "על הגב" של חברת בזק. החלטה זו כמובן חיסלה את כל הרעיון של "שוק סיטונאי", שגם ככה קירטע ברוב מדינות אירופה. מבחינת חברת הבזק, היא רק צריכה להחליף את מודמי ה- ADSL הוותיקים שיש בידי לקוחותיה למודמים חדשים תומכי VDSL2 עם Vectoring ושדרוג מהיר המבוצע בארונות השכונתיים, כדי לספק את המהירויות הגבוהות לכל הלקוחות (100 מגה לפחות ומעלה). עבור קבוצת בזק הישראלית זה בהחלט מחיר כדאי, כדי להשאיר את כל מתחרותיה תקועות בטכנולוגיות העבר ולקבל "ביטול הפרדה מבנית" ממשרד התקשורת.

עוד לפני ההחלטה של בזק על השדרוג, כל המומחים שיש בעולם התקשורת, כולל מנכ"לי משרד התקשורת בעבר, מנכ"לים של חברות תקשורת מתחרות בבזק וגם כותב שורות אלו, הציגו למשרד התקשורת ש"השוק הסיטונאי" עומד להכשל כישלון חרוץ, מסיבות רבות, לא רק מבחינה טכנולוגית. זה לא הפתרון לעידוד התחרות בישראל. כעת, בהחלטת בזק, ננעץ המסמר האחרון ב"ארון השוק הסיטונאי", שנולד בטעות ב"וועדת חייק" והמשיך בדמיון יצירתי של מנכ"ל משרד התקשורת וכמה מפקידיו, החפים מכל ידע וניסיון ממשי בעולם התקשורת. 

עדכון:
תגובת בזק: אנחנו בוחנים את טכנולוגיית הווקטורינג. הטכנולוגיה מסוגלת להגביר קצבים עד ל-100 מגה, על ידי הקטנת "הנחתת" הקו עקב הפרעות פיזיות (אורך הנחושת וכו'). עדיין לא התקבלה החלטה בעניין השדרוג".

במקביל לשדרוג הרשת הקווית, החליטה קבוצת בזק לשדרג בכ- 100 מיליון ש"ח את רשת הסלולר של פלאפון. למה? תקראו בתוצאות המדידות - מה קורה ברשת פלאפון, כפי שחשפנו כאן. פלאפון  לא יכלה להרשות לעצמה להיות הרשת האיטית ביותר בישראל (הפוך מהפרסומות שלה, הטוענות שהיא הרשת המהירה בישראל...). לכן, פלאפון תשקיע כ- 100 מיליון ש"ח ברשת משודרגת מבית אריקסון (בזבוז כסף אדיר ממדים, שכן - העתיד ברשתות סלולר דווקא מצוי בשילוב עם ה- WiFi). זו רשת שתהיה מוכנה ל- LTE. מייד תקפצו ותשאלו: מתי יהיה LTE בישראל? על כך כתבתי סדרה שלמה שהסתיימה לאחרונה כאן. בקיצור: לא בקרוב. אין מה למהר ולרכוש מכשירים תומכי LTE...
 
סיבים



 
 
Bookmark and Share