Telecom News - תם עידן עדן בר טל במשרד התקשורת

תם עידן עדן בר טל במשרד התקשורת

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> תם עידן עדן בר טל במשרד התקשורת
תם עידן עדן בר טל במשרד התקשורת
מאת: חיים חביב, 16.6.13, 00:05עדן בר טל
 
בסוף השבוע סיים מנכ"ל משרד התקשורת היוצא עדן בר טל את כהונתו במשרד.
 
עדן בר טל נקלע למשרד התקשורת בהתערבות חברים בצמרת משרד ראש הממשלה, שזכרו לו חסד נעורים מפעילות פוליטית וסטודנטיאלית, והתגייסו למינויו. בסוף השבוע סיים את כהונתו אחרי גרימת אין ספור נזקים ופרש.
 
מינויו נכפה על שר התקשורת היוצא, משה כחלון, לאחר שהלה התמהמה חודשים ארוכים במינוי מנכ"ל, והשתעשע ברעיון (הזוי) לגייס לתפקיד חבר, בכיר מקבוצת יורקום, בבעלות שאול אלוביץ', שבאותה העת לא הסתיר את כוונתו להשתלט על קבוצת בזק.
 
בר טל נחת במשרד התקשורת בעיתוי סוער בענף הטלקום, כאשר סוגיות כבדות ממתינות להכרעה, והמשרד נתון באחת מנקודות השפל שלו בכל הזמנים. האם זה האיש שהמשרד ייחל לו? ספק רב. מהר מאד, נקלע עדן בר טל, שהגיע ללא כל ניסיון ניהולי ציבורי או עסקי ממשי, אל לב הסערה, כשהוא מפגין היעדר מנהיגות וחף מכל הבנה טכנולוגית בסיסית.
 
במקום לשתף פעולה עם הבכירים המועטים שנותרו במשרד הקטן, 2-3 אנשים בעלי ניסיון וראיה רחבה, נקלע עימם לריב ומדון בלתי פוסקים, מאבקי אגו וסכסוכים (גם משפטיים, חלקם עדיין מתבררים בערכאות), מידר אותם מהעבודה השוטפת, חתר תחת סמכויותיהם, הרחיק את חלקם מהמשרד, וקיבל החלטות בלא שטרח כמעט לכנס באופן סדיר את מטה משרד התקשורת לדיונים במהלך כהונתו.

בר טל חלק עם השר כחלון בלא בושה את הילת הצלחת הרפורמה בשוק הסלולר, שקשרו לו מלחכי פנכה ועיתונאים שלא העמיקו חקור; כך הפך  'שותף'  למהלך שהיה בבת עינו של השר היוצא כחלון, והתהדר בו בראש חוצות.
וזה לא הכול:
  • דור 4עדן בר טל עמד בראש ועדת המכרז לתדרי הדור הרביעי. אף שכינס את הועדה מספר פעמים - לא קידם פתרון. בדרך ניסו במשרד להטיל רפש בצה"ל, 'חמסן התדרים של המדינה', וגם דחו פתרון יצירתי להקצאת ראשונית, 'על החשבון', של 10 מה"צ למפעיל בתחום ה- 1800 מה"צ. מבקר המדינה מתח בדו"ח האחרון שלו (מאי השנה) ביקורת קשה על התנהלות משרד התקשורת בסוגיה (ר' גם כאן). כך נותרה לה מלאכת השלמת המכרז והקצאת התדרים בעיה פתוחה לטיפולו של השר המכהן (או מחליפו, אם יתממש התסריט לחילופי גברי בצמרת המשרד). מי שיוצאים נשכרים מהעיכוב הגדול, אלו הן החברות הוט ו- גולן טלקום, שאין להם בעת הזו, ככל הנראה, עניין רב בהשקעות עתק בטווח הזמן הנוכחי. הנזק הוא לכלל המשק הישראלי, שיכנס לדור הרביעי בפיגור רב אחר מרבית מדינות העולם. אבל את מי זה מעניין?
  • אכיפה - בעידן בר טל התדרדרה סמכות המשרד ותדמיתו בשוק עד פי פחת והגיעה לשפל המדרגה. הפרות מתועדות של חברות גדולות 'התמוססו' בניגוד להמלצות אגפי הפיקוח והספקטרום. דוגמה קטנה טרייה: סירוב חברת בזק להציג למשרד תכנית הנדסית סדורה בדבר תכניותיה בתחום ה- FTTH, כפי שדרש ממנה המנכ"ל (אגב, החשש הוא שהפתרון שתבחר בזק עלול לסכל את מימוש השוק הסיטונאי).
  • השוק הסיטונאי - מסתמן ככישלון קולוסאלי. אחרי שאגפים מרכזיים במשרד מודרו בהוראת המנכ"ל מועדת חייק, אימץ השר היוצא כבר לפני כשנתיים את עיקרי המלצותיה, אך המנכ"ל לא הצליח לקדמם וריכוז העבודה בלעדית באגף הכלכלה מסתמן עתה ככישלון, כשהמחיר הסיטונאי והקמעונאי כמעט זהים...
  • הועדה לשיתוף אתרים - משימה חשובה וחיונית בשוק הסלולר התחרותי ולקראת עידן הדור הרביעי לא צלחה ולא באה על פתרונה עד כה.
 
'הישג אחד' כן עלה בידי המנכ"ל לרשום בכהונתו: 'פירוק הציר' שבין אגף הכלכלה והיועץ המשפטי, וסיום תפקידם של הנוגעים בדבר. ככל שהדברים נוגעים לסיום תפקידה של היועצת המשפטית היוצאת, עו"ד נגה רובינשטיין, הדברים נותרו תמוהים ועמומים, וגם עתירה לבג"ץ, בניסיון לחשוף את ההתנהלות סביב הסתרת דו"ח ביקורת פנימית כשל, בין היתר, עקב טעות עובדתית של בית המשפט וטענה פרוצדורלית משנית.
 
לדעת רבים, משרד התקשורת החמיץ קדנציה של שר נמרץ, פרלמנטר מעולה ופוליטיקאי נחוש - שעמד בפועל לרשות המשרד לתקופה של פחות משלוש שנים (עד שהועמס על כתפיו בנוסף גם תיק הרווחה). בשנה האחרונה תפקד המנכ"ל היוצא תחת שר "בשלט רחוק", אך לא השכיל למנף את כוחו לניצול ההזדמנות ולקידום הכרעות מפתח במשק.

עם סיום כהונתו של עו"ד עדן בר טל כמנכ"ל, תמה תקופה ארוכה של אי-עשייה, היעדר הכרעה ואולי אף רשלנות. אחד מהמנכ"לים הגרועים בתולדות המשרד סיים את כהונתו בקול ענות חלושה.
 
יש לקוות, ששר התקשורת גלעד ארדן ישכיל למנות תחת המנכ"ל הפורש מינוי ראוי. מדובר בתפקיד מפתח במשרד התקשורת (מנכ"ל), החיוני הן להצלחה הפוליטית של השר אך לא פחות חשוב -  של הענף כולו ומשק המדינה. הסימנים לכך, בינתיים, אינם מעודדים.



 
 
Bookmark and Share