Telecom News - פייסבוק במקום שלישי כמקור חדשות בעולם הערבי

פייסבוק במקום שלישי כמקור חדשות בעולם הערבי

דף הבית >> חדשות >> חדשות מהעולם הערבי >> פייסבוק במקום שלישי כמקור חדשות בעולם הערבי
פייסבוק במקום שלישי כמקור חדשות בעולם הערבי
מאת: מערכת Telecom News 22.6.13, 20:00אינטרנט בעולם הערבי
 
סקר ב-8 מדינות ערב מצא, שפייסבוק משמשת כמקור חדשות חשוב אחרי אל-ג'זירה ואל-ערבייה. רק רבע מהמשתתפים במצרים, לבנון וטוניס סבורים, שהמדיה החדשותית בארצותיהם אמינה.
 
סקר, שפורסם ביום 18.6.13 ע"י NorthWestern University in Qatar (ראו פרסום מפורט של הסקר – כאן), הקיף 10,000 מרואיינים מהערים הגדולות אך הפעם גם מהפריפריות ממצרים, לבנון, טוניס, קטאר, בחריין, ערב הסעודית, ירדן ואיחוד האמירויות. הסקר מצא, שחשיבות מקור החדשות משתנה מאד בין מדינות ערב. בעוד שברשת אל-ג'זירה צופים בכל המדינות, 52% מהנסקרים בטוניס ציינו, שפייסבוק היא המקור הראשי שלהם לחדשות ובבחריין ציינו זאת 26% לגבי גוגל.
 
באופן כללי, במדינות ערב מהווה אל-ג'זירה מקור חדשות עיקרי (26%), אל-ערבייה נמצאת במקום השני (16%) ופייסבוק מצויה במקום השלישי (10%).
 
עם זאת, בממוצע, הוגדרה הטלוויזיה כמקור החשוב לחדשות, אחריה יחסים בין-אישיים ורק לאחר מכן האינטרנט. בקרב 8 המדינות שהשתתפו בסקר, רוב משתמשי האינטרנט היו פעילים ברשתות החברתיות, לפעמים עד 90%, ובמיוחד בתחום המסרים המידיים. מכאן זה מקרין על החשיבות של היחסים הבין-אישיים ועל האמון שהערבים נותנים לקבלת חדשות מהקהילות שלהם.
 
רק רבע מהמשתתפים במצרים, לבנון וטוניס האמינו, שהמדיה החדשותית בארצותיהם אמינה. זאת, לעומת למעלה מ-50% בשאר המדינות, שנתנו אמון במדיה החדשותית במדינותיהם. כלומר, ב-3 המדינות הללו האזרחים סקפטיים ואינם מרוצים מהמדיה החדשותית. אותה תמונה עולה גם ביחס לנושא העליה באיכות החדשות. בטוניס ובלבנון הסכימו פחות ממחצית הנשאלים שחלה עליה באיכות החדשות לעומת 61% באזור הערבי, שהאמינו שחל שיפור באיכות החדשות בשנתיים האחרונות.
 
חופש הביטוי באינטרנט הוא נושא חשוב. אולם, בעוד  שאזרחים רבים במדינות ערב חשים, שראוי לאפשר חופש ביטוי ברשת, עדיין מעל ל-50% מאמינים, שהממשלות צריכות לפקח עליו יותר בקשיחות. כלומר, הערבים מצדדים בחופש ביטוי ברשת אך גם חוששים מ"חופש-יתר" בנושאים רגישים, כמו מין ודת.
 
יש לציין ביחס לממצאים, שלמרות שהנשאלים הגיעו הפעם גם מהפריפריות ולא רק מהערים הגדולות, עדיין במדינות כמו מצריים וטוניס יש לרמות ההכנסה וההשכלה הנמוכות השפעה על חדירת האינטרנט. כך, שמרבית האוכלוסייה בהן לא השתמשה מעולם באינטרנט. 
 
Bookmark and Share