Telecom News - 'ניודים פיקטיביים' - רעה חולה חדשה?

'ניודים פיקטיביים' - רעה חולה חדשה?

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> 'ניודים פיקטיביים' - רעה חולה חדשה?
'ניודים פיקטיביים' - רעה חולה חדשה?
מאת: חיים חביב, 24.6.13, 07:00חיים חביב
 
על משרד התקשורת לגלות מעורבות קרובה בבקרת הליכי הניוד ובדיקת הטענות בדבר הפעלה לכאורה של קבלני סימים בסגנון "סלאח שבתי".
 
בראשית השבוע שעבר הלינה חברת פרטנר בפני משרד התקשורת על ליקויים חמורים ברישום ניודים, שהגדירה, כך לפי פרסומים שונים, כ"ניודים פיקטיביים". מדובר בהאשמה חמורה, שאם תתברר כנכונה, עלולה להטיל דופי בדרך בה מבקר משרד התקשורת את אמינות הליך הניודים ותקינותו.
 
ככל הידוע, נרשמו במחצית הראשונה של השנה כ- 800 אלף ניודים. רובם הגדול נרשמו, ככל הידוע, לטובת סלקום ובפער קטן אחריה, כ- 2-3%, לזכות פרטנר (כשאלו כוללים גם את נתוני המותג 012mobile). נציין, כי רישום נתוני הניודים התקופתי, שמועבר על בסיס תקופתי לכלל המפעילים הנוגעים ולמשרד התקשורת, מהווה רישום רשמי מחייב לצורך ביצוע החזרים כספיים בגובה של מאות מיליוני שקלים למפעילים החדשים (גולן טלקום ו- הוט מובייל), ע"ח דמי רישיון בסכומי עתק, שהופקדו על ידם במשרד התקשורת, ויוחזרו להם רק בכפוף לעמידה ביעד נתח שוק. זה לכאורה מציב 'מניע' כנגד מי שעלול לצאת נשכר מהטיית התוצאות, אבל ספק אם זה אכן המניע הפעם.
 
להבהרת הנקודה, נציין את המובן מאליו בעינינו: לכל בר-דעת ברור, כי הניוד של מנויים בין המפעילים, נטישה של מפעיל אחד ומעבר למפעיל אחר, אמורים לשקף את אחד מהישגיה הגדולים ביותר של הרפורמה הצרכנית בשוק הסלולר - הזכות לבחור מתוך בחירה חופשית את המפעיל, שזכה באמון הצרכן, לספק לו את השירות. מכאן, שמדובר בצרכנים של ממש, 'בשר ודם' , להם חשבון פעיל אצל המפעיל הננטש והנבחר, שמקיימים דפוס צריכה נורמלי ומתקבל על הדעת לאורך תקופה סבירה. הטענה של פרטנר, מעמידה לכאורה בספק אפשרות זו.
 
אפשר בהחלט, כי לצד הליך הניוד הנורמטיבי והחוקי, מתפתחת לה תופעה חריגה ומסוכנת: פעילות של 'קבלני ניוד' דוגמת 'קבלני הקולות' של הפריימירס או "סלאח שבתי" של שנות ה- 50. אפשר וקבלנים אלו, זוכים לעמלת ניוד מצד מפעילים, שמבקשים לרכוש באמצעותם מוניטין מפוקפק המשתקף בייפוי נתוני הנטישה. לפי אחד התרחישים, מדובר בסד"ג של מאות ניודים בכל רבעון. מדובר, כנראה, 'בניוד' של מנויים פיקטיביים. אלו ככל הנראה, נרכשו ע"י קבלני קולות כצבר של כרטיסי סים במתכונת פרי פייד ממפעיל מסוים, ככל הנראה פרטנר. חלקם אף לא הופעלו מעולם או שנעשה בהם שימוש מזערי, בפרוטות. די ב'משחק' בסד"ג של מאות ניודים כדי להטות מעט את נתוני הנטישה בקרב המפעילים הוותיקים, באופן שלכאורה מיטיב ומייפה את התוצאות אצל אחד מהם על חשבון תדמיתו של האחר.
 
עצבי המפעילים הוותיקים רגישים מאד בשנה האחרונה, מאז פרצה לחיינו "מהפכת הסלולר" בחודש מאי של השנה שעברה. בסולם הרגישות הזה כל נתון העשוי להיתפש בעיני הציבור כבעל יתרון תדמיתי למפעיל מסוים הוא בבחינת הישג, ובעיקר אם השגתו קלה ואינה כרוכה בממון רב או בסיכון. כך לדוגמא, המאבק התדמיתי בין פלאפון לפרטנר על בכורת הרשת הסלולרית המהירה בישראל, שמנקז אליו דווקא השקעות גבוהות (של שני המפעילים) בפרסום אינטנסיבי אך חסר בעצם, לפחות לעניות דעתנו, כל מימד של אובייקטיביות מדעית. כך גם הכתר, שנטלה לעצמה סלקום מפרטנר, שמקורו בדו"ח פניות הציבור של משרד התקשורת  לשנת 2012, שבהתבטאות לא זהירה העניק לסלקום, לפחות לטעמי, פרסום מעט תמוה. זה מזכיר תמונה גרוטסקית, של ניסיון מאולץ להכתיר בכיתה של בטלנים את התלמיד המצטיין.
 
הצגנו שאלות ברורות למשרד התקשורת, אך לא זכינו לכל מענה על אף תזכורת חוזרת. נשמח לפרסם כל תגובה של המשרד, ככל שתתקבל.
 
אמש (יום א',23.6.13) חשף העיתון גלובס, כי משרד התקשורת פעל בזריזות מפתיעה. ואכן, שבוע לאחר הגשת התלונה של פרטנר למ"מ המנכ"ל, מימון שמילה, שמעלה חשדות לכאורה בדבר אי סדרים חמורים במרשם הניידות, שעלולים לדעתנו להשליך גם בשלבים מאוחרים על תקפות הנתונים לצורך ביצוע החזרים של סכומים בגובה מאות מיליוני ₪.  משרד התקשורת מצא פתרון 'יצירתי', אופייני לדרך החשיבה שלו החומקת מפני התמודדות במצבים מביכים: הורה לחברת פרטנר לספק לו הוכחות, שסלקום ביצעה ניודים פיקטיביים. זה כמו, שהמשטרה תשלח מתלונן לבצע חקירה מקדימה בחשד לביצוע מעשה פלילי, ולהמציא לה תוצאות מוגמרות ומוכחות. אכן עולם הפוך ומוזר.
 
יש מקום לקוות, שבמשרד התקשורת יתעשתו מהר מן התשובה המבישה (בכ"ז יש לתת כמה ימים של חסד לממלא מקום המנכ"ל, שזה עתה נכנס לתפקידו), ויבחנו בתום לב, לעומק, ובסיוע אמצעים נוספים העומדים להם כדין, טענות חמורות, שמעלה מפעיל ותיק ומוכר. הייתי מרשה לעצמי, על בסיס ניסיון עבר במשרד, להפעיל בהקדם האפשרי (אם הדבר טרם נעשה עד כה) משרד רואה חשבון לבקרת תקפות הניודים (זו תהיה השאלה הראשונה אשר תישאל בבית המשפט אם הסוגיה תגיע לפתחו). על משרד התקשורת לגלות מעורבות קרובה בבקרת הליכי הניוד ובדיקת הטענות בדבר הפעלה לכאורה של קבלני סימים בסגנון "סלאח שבתי".
 
 
סים



 
 
Bookmark and Share