Telecom News - מתקרב שלב הספסרות במספרי IPv4

מתקרב שלב הספסרות במספרי IPv4

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> מתקרב שלב הספסרות במספרי IPv4
חברות ISP גדולות דוגמת נטוויז'ן-013 ובזק בינלאומי הזמינו כתובות IP ממאגר החירום של RIPE, מאגר שכבר הגיע לשלב הסגירה. השלב של ספסרות במספרי IP החל למעשה, כרגע בפיקוח של RIPE ובקרוב, אם משרד התקשורת יישאר אדיש, ניכנס לשלב הספסרות ללא פיקוח, כמו בכל מוצר במחסור. הנזק הכלכלי יהיה עצום. 
מאת: אבי וייס, 30.6.13, 21:00

לפני מספר ימים תיארנו - כאן (במאמר פרי עטו של סרג'יו רוזנצוייג) את המצב הנוכחי של מספרי IP בישראל, שהוא במצב משברי. לאחר כמה בירורים, התברר לי שלמעשה מדובר במשבר חמור ביותר. חברות אינטרנט גדולות דוגמת נטוויז'ן-013 ובזק בינלאומי כבר הזמינו (וקיבלו) לאחרונה מספרים מ- RIPE (הארגון המקצה מספרי IP לישראל) ממאגר החרום של RIPE, לאחר שמלאי המספרים הפנויים הרגילים עבור ישראל - אזל. אבל, בכך גם התרוקן מלאי החרום. 

בחצי השנה האחרונה הוגשו ל- RIPE כ- 15 בקשות מישראל להקצאת בלוקים של מספרים ממלאי החרום, מהם 7 בלוקים של מספרים כבר הופעלו. היות וגם מאגר החרום של RIPE נגמר, הגענו כעת לנקודת המשבר.

דהיינו: המצב של מספרי IP בישראל עבר את הקו האדום ובקרוב מאוד לא יישארו מספרי IP פנויים, לאף ספק ולאף לקוח באינטרנט הישראלי. RIPE, כדי למנוע ספסרות במספרים, מאשרת מכירת מספרי IP בין ספקים, בפיקוח הדוק של RIPE. אולם, זה ייעלם, כשהמחסור יהיה משמעותי וכש- RIPE עצמה לא תוכל לפקח על מספרים שחסרים, כי מאגר החרום נגמר ו"המלאים בצנרת", שיש בידי החברות הגדולות (שהכינו מלאים), עומדים בפני סיום אף הם, עקב העלייה הגדולה בביקושים ל- IP באינטרנט הנייד והנייח.

למה לא עוברים בישראל ל- IPv6? אפשר לכתוב על כך סדרת טלוויזיה ארוכה. אנסה לסכם זאת כאן בקצרה: כל עוד הממשלה ובראשה משרד התקשורת אדישים, ככה זה יימשך. את הנזקים, שגרם וגורם משרד התקשורת לציבור בישראל, כבר ניתחתי כאן, ומחסור במספרי ה- IP הוא רק סעיף אחד קטן משלל המחדלים הענקיים, שנולדו עקב האדישות והפעולות המוטעות של משרד התקשורת בקדנציה האחרונה (מה שממשיך כיום, גם אחרי החלפת ראשי המשרד: שר ומנכ"ל).

לא אפתיע את הקוראים, כשאדווח שמשרד התקשורת כלל לא טרח לענות לשאלותי, כששאלתי מה המשרד עושה בעניין משבר כתובות ה- IP. העשייה של המשרד עד כה בתחום זה הייתה אפס וכך היא נשארה. זה מתכון בטוח לכאוס ולמשבר בשוק האינטרנט הישראלי. אולי אחר כך, שהמשבר יהיה עמוק וגדול והצעקה תגיע עד משרד ראש הממשלה, יתקבלו החלטות חפוזות בעלויות פנטסטיות עבור מלמי המיסים ואז יגיעו פוליטיקאים ציניים, שיצהירו שהם "הצילו את המצב"... 

אני רואה חובה חובה לציין כאן את הפוליטיקאי היחיד מכנסת ישראל, שראה את המצב לאשורו, ניסה לתקן אותו וכשל: ח"כ מאיר שטרית. זה היה לפני יותר משנתיים. תיארתי אז (הכתבה המורחבת וניתוח המצב מצוי כאן), את מאמצי ח"כ שטרית לקדם את הטיפול במשבר כתובות IPv4 והמעבר ל- IPv6. סיכום ישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת שח"כ שטרית עמד אז בראשה מצוי כאן. אף לא אחת מהחלטות והמלצות הוועדה המכובדת של הכנסת לא בוצעו. משרד התקשורת "לא ספר" את ח"כ שטרית והוועדה של הכנסת, לא לפני ולא אחרי הדיון החשוב הזה. פשוט "צפצוף" אחד ארוך, עליו, על הכנסת ועל התחום. כפי שציינתי, זה היה לפני יותר משנתיים. מאומה לא קרה מאז בתחום הטיפול בנושא זה במישור הפוליטי והציבורי - ממשלתי. אפס מוחלט של עשייה, כמו בתחומים רבים של עולם ה- ICT. מה שאפשר וניתן היה לבצע בזול לפני שנתיים, יבוצע כעת ביוקר ותחת לחץ. 

אגב, לא ניתן יהיה ליישם את "השוק הסיטונאי" ללא הקצאת מספרי IP. זה די ברור לכל מי שמבין בתחום (חוץ מלמשרד התקשורת, שייזם את החיזיון הדמיוני המכונה בניירות של המשרד בשם המטעה: "שוק סיטונאי"). 

לכן, פניתי לכל חברות האינטרנט המשמעותיות בישראל ושאלתי אותן את סדרת השאלות הבאות:

"אשמח לקבל עדכונים בנושא כדלהלן:
  1. מתי ייגמר מלאי כתובות IPv4 של החברה? האם החברה רוכשת או מתכוונת לרכוש מלאי נוסף מ- Ripe או מכל מקור אחר של כתובות?
  2. האם יש לחברה מלאי מספיק של כתובות IPv4 לשנה הקרובה?
  3. האם נעשו או תיעשנה היערכויות למעבר של החברה ולקוחותיה ל- IPv6 וכיצד?
  4. האם משרד התקשורת או איזה גוף אחר אמור לעשות משהו בעניין המחסור בכתובות IPv4?"
התייחסות החברות לשאלותיי (לא בסדר חשיבות כלשהו):

א. בזק בינלאומי:
1. יש לנו כרגע מלאי מספק של כתובות IPv4. אין אפשרות לקבל כתובות IPv4 חדשות מ- RIPE. 
2. אכן המלאי הקיים מספיק.
3. בוודאי. רשת בזק בינלאומי תומכת כיום בפרוטוקול IPv6. חברת בזק בינלאומי נערכה מבעוד מועד והטמיעה את פרוטוקול IPv6 בשדרת (CORE) רשת האינטרנט שברשותה. וכן התחברה באמצעות פרוטוקול IPv6 לעשרות ספקיות אינטרנט אחרות בעולם ולצמתי תקשורת אינטרנט בארץ ובעולם. בנוסף, חיברה כבר מספר לקוחות באמצעות פרוטוקול זה, אשר משתמשים כיום בשירות החדש. 
4. מצוקת כתובות ה IPv4 אשר אוזלות הינה מצוקה עולמית, ועל כן בזק בינלאומי הכינה את עצמה לתקופת המעבר בין IPv4 ל IPv6, תקופה בה ספקים בארץ ובעולם יעברו לעבודה ב- IPv6 במקביל לכתובות ה- IPv4 שתמשכנה להתקיים. כל ספק ISP מתמודד עם הנושא כפי שהוא רואה לנכון, בזק בינלאומי היא הספק היחיד הגדול, שנערך מזה זמן רב ואגב גם היחיד, שנכח בדיון שהתקיים בכנסת בנושא מחסור בכתובות IPv4 והצורך למעבר ל- IPv6.

ב. Fast:
1. בקצב גדילה הנוכחי יאזלו לנו כתובות ה- IP בשנים הקרובות.
2. לשנה הקרובה יש לנו מספיק.
3. אנחו ערוכים ל- IPv6 כבר משנת 2006, אבל העולם לא (!). אם העולם יהיה ערוך לכך, לא תהיה בעיה.
4. 
משרד התקשרות לא יכול לעשות הרבה בנושא. העולם יתקן את עצמו, ויגיע למסקנה שאי אפשר לחיות עם החוסר, ובתוך זמן קצר יעבור ל IPv6 וכך גם אנחנו, ואז הכל יהיה בסדר. אין בעיה אמתית בנושא, כי יש לה כבר פתרון IPv6, שחשבו עליו כבר לפני הרבה שנים, זה לא שזה נחת ביום בהיר אחד.

ג. אינטרנט Triple C:
1. נגמר מזמן. ל- Ripe אין יותר כתובות 4. אנחנו קונים ונקנה עוד ממקורות בשוק. Ripe מאשרת סחר בכתובות והביצוע הוא דרכה.
2. לא. החברה רוכשת.
3. החברה רוכשת ציוד להמרת כתובות.
4. אף אחד לא עושה כלום. בעיה כאובה, אבל אף אחד לא טורח. לספקיות הגדולות יש מספיק ומשרד התקשורת לא דואג לקטנות.
משרד התקשורת עושה [רק] יח"צ למשרד התקשורת.

את תגובות סמייל-012 ונטוויז'ן-013 לא הצלחתי לקבל. 

 
משבר כתובות האינטרנט
Bookmark and Share