Telecom News - איש עסקים פלסטיני עומד מאחורי פרויקט ה"ויקיפדיה הערבית" בו השקיע 10 מיליון דולרים

איש עסקים פלסטיני עומד מאחורי פרויקט ה"ויקיפדיה הערבית" בו השקיע 10 מיליון דולרים

דף הבית >> חדשות >> חדשות מהעולם הערבי >> איש עסקים פלסטיני עומד מאחורי פרויקט ה"ויקיפדיה הערבית" בו השקיע 10 מיליון דולרים
איש עסקים פלסטיני עומד מאחורי פרויקט ה"ויקיפדיה הערבית" בו השקיע 10 מיליון דולרים
מאת: מערכת Telecom News, 10.7.13, 00:10
 
350 מיליון בני אדם, 5% מאוכלוסיית העולם, מחשיבים את הערבית כשפתם העיקרית. אך רק 0.9% מאתרי האינטרנט הם בשפה הערבית.
 
איש עסקים  ויזם פלסטיני בן 75 Talal Abu Gazaleh, הבעלים של חברת שירותים חינוכיים ומקצועיים TAG-Org, השקיע יותר מ-10מיליון דולרים בפיתוח האנציקלופדיה הערבית האינטרנטית Tagipedia ב-5 השנים האחרונות. החברה תמשיך לממן את הפרויקט כך שלא תהיינה בו פרסומות. החברה גם מסרבת לקבל תרומות כדי שהאנציקלופדיה תהיה עצמאית. כך דווח אתמול באתר אל-ערבייה באנגלית בראיון מצולם (ראו כתבה – כאן).
 
היזם הפלסטיני, שהמרכז של החברה שלו נמצא בירדן ולה 80 סניפים בעולם, מפעיל את הפרויקט הפילנתרופי הזה מאחר שהוא שם לו למשימה לתרום לפיתוח כלכלי וחברתי בעולם הערבי. כל זאת בעקבות העובדה, ש-1 מתוך 20 בני אדם בעולם מדבר ערבית, ס"ה 350 מיליון אנשים (5% מאוכלוסיית העולם) ומאות מיליונים נוספים מכירים את השפה הערבית דרך הקוראן, אך ערבית נמצאת במקום ה-13 בין השפות של אתרי האינטרנט אחרי פולנית והולנדית.

רק 10% ממשתמשי האינטרנט בעולם הערבי מסוגלים להתמודד היטב עם האתרים באנגלית. בשנת 2011 השתמשו 29.8% בעולם הערבי באינטרנט לעומת 69% באירופה ו-53% ביבשת אמריקה. לרשתות החברתיות היה תפקיד חשוב ב"אביב הערבי", אך ממשלות כמו ערב הסעודית ובחריין פועלות לכיוון צנזורה על האינטרנט. לכן, היזם הפלסטיני רוצה להימנע מוויכוחים פוליטיים ודתיים באנציקלופדיה ורואה בעצמאות שלה חשיבות ראשונה במעלה.
 
שלא כמו Wikipedia, שתכניה נוצרים ע"י המשתמשים, Tagipedia היא שמרנית, וכל תכניה נבדקים היטב לפני פרסומם. במלאכה עוסקים סטודנטים ומומחים. אלה בודקים שהמידע נכון, שימושי ולא מעליב בני אדם, דתות, רשויות, קהילות או תרבויות. היעד כרגע הוא, להשיק את האנציקלופדיה בסוף שנה זו עם מיליון פריטים.
 
אין ספק, שה-Tagipedia תתרום רבות לעולם הערבי, כי מלבד אתרי חדשות, אין הרבה אתרים בשפה הערבית, אין הרבה אפליקציות בשפה הערבית או סטארטאפים המחוייבים לשפה הערבית. למרות שה"ערביזציה" של האינטרנט עוד מאד רחוקה, ולא נראה בקרוב שמות דומיין בערבית הנקראים מימין לשמאל, האנציקלופדיה, שמממן היזם הפלסטיני, תתרום הרבה לעולם הערבי מבחינת התכנים.
 
ראוי לציין, שבמקביל, מתקיים פרויקט נוסף בעולם הערבי לניטור תכנים בשפה הערבית באינטרנט – פרויקט Marib. ראו כתבה בנושא זה בתפריט "חדשות מהעולם הערבי" – כאן).
ויקיפדיה הערבית
Bookmark and Share