Telecom News - Thunderbolt (חזיז הרעם) – ממשק חדש מהסרטים

Thunderbolt (חזיז הרעם) – ממשק חדש מהסרטים

דף הבית >> פיתוחים חדשים וצ'יפים >> Thunderbolt (חזיז הרעם) – ממשק חדש מהסרטים
Thunderbolt (חזיז הרעם) – ממשק חדש מהסרטים
 מאת: צבי שחם, 14.7.13, 23:00
 
מה השם "Thunderbolt" מזכיר לנו? סרט חדש של ג'ימס בונד (007)?  טיל בין-יבשתי חדש ? אולי פצצה רבת-עצמה חדשה וחכמה?
 
התשובה הרבה יותר פשוטה: מדובר בממשק I/O (ר"ת Input/output) חדש מבית היוצר של אינטל, שתומך בו-זמנית בתצוגה ברזולוציה גבוהה וכן בהעברת נתונים בקצבים מהירים. כל זאת, באמצעות מבוא (Port) אחד קטן וקומפקטי.
 
טכנולוגיית Thunderbolt החלה במעבדות אינטל עם רעיון פשוט: ליצור טכנולוגיית I/O מהירה מאד, שתאפשר קישור של כל הציוד הפריפריאלי בסביבת ה- PC. לאינטל כבר היה ניסיון רב בעבר בפיתוח ממשקי I/O  (כמו USB ו- PCI Express, שאומצו בצורה מרבית ע"י התעשייה לצורך העברת נתונים).

לצורך פיתוח הממשק החדש שתפה אינטל פעולה עם Apple, שצברה ניסיון משלה בפיתוח ממשק Fire-Wire. ממשק Thunderbolt , שהוא תוצאת הניסיון המשותף של שתי החברות, נחשף לראשונה במחשב MacBook Pro (בשנת 2011), ושבר את שיאי המהירות של הממשקים הקודמים. איור 1 מתאר מחשב כזה בעל ממשק Thunderbolt, וכן רואים את הלוגו של קבוצת  Thunderbolt Community (https://thunderbolttechnology.net/), שעוסקת בקידום הטכנולוגיה והמוצרים. קבוצה זו גם בודקת ומאשרת מוצרים חדשים, ורשימת כל המוצרים המאושרים (certified) נמצאת אף היא באתר. לפי האתר, יש כיום כבר למעלה מ-30 מחשבי PC ולוחות אם, וכן יותר מ-80 מוצרים פריפריאליים שונים התומכים בטכנולוגיה זו, וביניהם:   storage   drives, expansion docks, displays, and a myriad of media capture and creation hardware.
 
כ-220 חברות ברחבי העולם מפתחות ציוד תומך Thunderbolt, ומספרן גדל והולך.
 
איור 1
 Thunderbolt משלב שני ממשקי מחשב קיימים נפוצים, PCI Express (PCIe) ו- DisplayPort (DP), לאות טורי אחד המשודר בצוותא עם הספק  DC של עד 10 וואט, על כבל אחד. המחבר (קונקטור) בכל נקודת ממשק הוא מסוגMini DisplayPort   שפותח ע"י אפל, זהה חשמלית  ל- DisplayPort, אבל קטן ממנו.
 
בקרי (שבבי) Thunderbolt מרבבים אחד או כמה אותות מסוג  PCIe עם אחד או יותר אותות מסוג DP, ומשדרים אותם על כבל אחד בקצב מהיר. בצד השני קיים בקר דומה, שמפצל בחזרה את האותות למקורותיהם, כאשר ניתן לשרשר עד 6 תחנות מסוגים שונים – צגים, storage, או ציוד פריפריאלי אחר – על אותו הכבל. איור 2 מתאר את פעולת הריבוב, ואיור 3 מתאר את יכולות השרשור.
 
איור 2
 
איור 3
 
קצב העבודה המקורי של טכנולוגיית Thunderbolt היה 10 Gbps דו-מגמי, הרבה יותר מיתר טכנולוגיות I/O, כפי שנראה בהשוואה באיור 4:
 
איור 4
 
לאחרונה (יוני 2013) חשפה אינטל את Thunderbolt 2 (שנקרא קודם בשם הקוד (Falcon Ridge, שמסוגל לפעול בקצבים עד 20 Gbps, כמתואר באיור 5. למעשה, רוחב הסרט הכולל לא השתנה, אולם כפי שנראה, ניתן כעת למזג שני קצבי 10 Gbps לקצב לוגי אחד של 20 Gbps בכל כוון, דבר המכפיל את הביצועים.
 
איור 5
 
כבלי  Thunderbolt יכולים להיות נחושת או אופטיים. כבלי נחושת מסוגלים, כאמור, לשרשר עד 6 אלמנטים בטווחים קצרים של כמה עשרות מטרים, וגם לספק מתח DC בכל נקודת קצה. כבלים אופטיים עובדים רק בתצורת נל"ן, וכמובן שאינם יכולים להעביר הספק חשמלי. כבלים אופטיים מתוצרת "קורנינג", שהוכרזו לאחרונה, מסוגלים להגיע לטווחים של עד 100 מטר, כלומר, הסיב האופטי מגיע למעשה עד ה-PC עצמו.
 
האם מתגשמת האמרה  "אדם לאדם סיב"? כנראה שכן, תלוי באיזה סרט אנחנו...
  
מאת: צבי שחם, M.Sc.,
מרצה ויועץ, מחבר הספר תקשורת בעידן ה- IP
zvi.shacham@gmail.com
www.zvish.com
 



 
 
Bookmark and Share