Telecom News - ניתוח אלקטל-לוסנט: האפליקציות בחינם לא רק מחסלות את הסוללה ואת חבילת הגלישה, הן גם מכבידות על רשת ספק הסלולר

ניתוח אלקטל-לוסנט: האפליקציות בחינם לא רק מחסלות את הסוללה ואת חבילת הגלישה, הן גם מכבידות על רשת ספק הסלולר

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> ניתוח אלקטל-לוסנט: האפליקציות בחינם לא רק מחסלות את הסוללה ואת חבילת הגלישה, הן גם מכבידות על רשת ספק הסלולר
ניתוח מקצועי של השפעת האפליקציות בחינם המלוות בפרסומות שמממנות את ה"חינם", מגלה שמערכת האיתותים של ספק הסלולר סובלת קשות מהתפשטות תופעת האפליקציות בחינם. זאת, בנוסף לבעיה של זלילת הסוללה וחיסול חבילת הגלישה החודשת של המחזיקים בסמארטפון.
מאת: מערכת Telecom news, 20.7.13, 22:00
אלקטל-לוסנט

בניתוח, שחשפנו כאן על השפעת האפליקציות בחינם הקיימות כיום בשפע על כל סמארטפון מכל סוג, מנקודת ראות של המחזיקים במכשיר, מתווסף כעת מחקר חדש של אלקטל-לוסנט, שבחן את השפעת האפליקציות בחינם על רשת ספק הסלולר עצמו. 

למרות שהיקף התעבורה של האפליקציות בחינם על רשת הסלולר היא בעיקר בעיה של משתמשי הקצה: זלילת זמן הסוללה (כדי להוריד פרסומות מתחלפות) ו"אכילת" חבילת הגלישה החודשית של המחזיק במכשיר, כשכל הזמן נדחפות לו פרסומות מתחלפות ללא כל שליטה מצדו, הרי שיש גם בעיה חמורה לספק הסלולר עצמו.

הממצאים מראים, ששרתי הפרסומות, שמחוברים לאפליקציות בחינם בכל מכשיר הקצה, משפיעים ומעמיסים את רשת האיתותים של ספק הסלולר. השרתים הללו מעמיסים את רשת האיתותים בצורה מעוררת דאגה עד כדי סכנת קריסה או "סתימות", שמביאות לחוסר יכולת לחייג או לקבל שיחות מצד משתמשי הקצה.

היישומים, שיורדים מהחנויות של אפל וגוגל למכשירי הקצה, אחראים כיום ל- 14% עד 20% מכלל האיתותים הקיימים ברשתות הסלולר, ואחוז זה הולך וגדל מידי חודש. זאת, בנוסף להעמסת רשת האיתותים מיישומים זוללי פעילות אחרים דוגמת: רשתות חברתיות, מסרים מיידים, חדשות, תמונות, וידיאו, גיבויים בענן ודוא"ל. 

אם לא די בכך, יש חברות וארגונים רבים, שהחלו לספק שירותי Push (דחיפה) של הודעות לעובדיהן, במערכות של Urban Airship ושל Xtify, מערכות המלוות בפרסומות. בטבלה הבאה מוצגת השפעת המערכות השונות המחוברות לרשתות הסלולר, שדוחפות פרסומות למכשירי הקצה במערכות הסלולר ושנבדקו ע"י אלקטל-לוסנט בארה"ב (לפי סוג המידע הנדחף ודור הרשת הסלולרית):

השפעה על רשת הסלולר
ניתן לראות מהממצאים את ההשפעה הדרמטית של מערכות דוגמת שרתי Xtify על רשתות הסלולר בארה"ב. ככל שהמשתמשים מורידים למכשיר יותר אפליקציות בחינם, במיוחד אם מקום העבודה מעודד אפליקציות מסוימות לעובדים, כך גדלה השפעת מערכות השידור של שרתי הפרסומות על רשת האיתותים הסלולרית.

רשתות הסלולר החדשות מסוג LTE סבלו בתחילת הדרך מריבוי איתותים מבית אפל, עד שהובילו לקריסת רשתות. עתה עברה כעת הבעיה  לאיתותים, שמקורם ביישומים מבית גוגל, כפי המוצג בגרף הבא:
 



על פי הממצאים המוצגים בגרף, הודעות הנוצרות במערכת השרתים של גוגל, נדחפות מידי יום לכ- 80% ממשתמשי רשתות ה-LTE ואפל ירדה למקום שלישי מבחינת העמסת הרשת באיתותים. התוצאה די ברורה: גם רשתות חדשות דוגמת ה-LTE נסתמות חיש מהר מהאיתותים המשודרים עליהן ע"י שרתי גוגל, Urban Airship ואפל. זאת, עד כדי כך, שיש שעות בהן יש "שיא" של איתותים, שמביא לסתימת הרשת ומניעת שירות מהמשתמשים.

הדרך היחידה של הספקים להתמודד עם זה היא "להסיט עומסים" - Offload מהרשת הסלולרית לרשתות חלופיות. שכן, עצירת האיתותים הללו תיחשב כפגיעה בנייטרליות הרשת, נושא די כאוב בעולם התקשורת. די ברור, שגוגל לא תשב בשקט אם ספק סלולר יחליט להאט את זרם האיתותים, שגוגל מפזרת לכל כיוון לשלל שירותיה. 

אולם, "הסטת עומסים" לכיוון ה- Femtocell וה-Wifi אינה מהירה ואינה זולה. בינתיים, זה גורם להתמרמרות של המשתמשים, שמסיימים מהר את חבילת הגלישה שלהם ומקבלים רשת עמוסה. אז הם מחפשים ספקים מתחרים, מה שמחמיר את הבעיה של ספקי הסלולר. מכאן, שמדובר ב"כאב ראש" די חמור עבור מפעילי הסלולר, בבעיה שתלך ותחריף עם הזמן. נתוני עולם הפרסום בארה"ב מצביעים על עלייה של 75% בהיקף הפרסום בסלולר משנת 2012 ל- 2013. המגמה הזו תחמיר, שכן הפרסומות בווידיאו תופסות מקום הולך וגדל במקום באנרים רגילים, מה שיתפוס יותר נפח שידור ויותר איתותים ברשת. 

לממצאי המחקר המלאים - ראה כאן
פרסומות בסלולר בעלייה