Telecom News - הנפילה המהירה של דואר ישראל

הנפילה המהירה של דואר ישראל

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> הנפילה המהירה של דואר ישראל
ראשונים לדווח: בדו"ח טרי שפרסם משרד התקשורת עולה, שחברת דואר ישראל נפלה מ- 77.9% נתח שוק בתחום הדואר הכמותי בישראל בסוף 2010, ל- 60.8% בסוף רבעון ראשון 2013. מתקרב היום שדואר ישראל תהיה פחות מ- 50% מהשוק. למה זה קורה?
מאת: אבי וייס, 29.7.13, 10:45דואר ישראל

התחום הרווחי ו"השמן" ביותר מכלל תעבורת הדואר בישראל הוא "הדואר הכמותי". זה הדואר שנשלח בכמויות ע"י עסקים, ארגונים, משרדי ממשלה וכיו"ב. בשקט, ללא כל פרסום, עלה לאתר משרד התקשורת דו"ח מאוד מעניין, שחיבר סמנכ"ל הכלכלה של המשרד (הרן לבאות) ושנשלח (כרגיל) רק לבעלי ההון, השליטה והממון, במקום לציבור ונציגיו. הדו"ח מצביע בברור על השינוי, שעובר שוק הדואר בישראל בשנים האחרונות.

להלן הנתונים המרכזיים מהדו"ח:
הנפילה של הדואר

חלקה של חברת דואר ישראל ירד בתלילות תוך כשנתיים מ- 77.9% ל- 60.8%. זאת בדיוק הסיבה, שדואר ישראל ביקשה מסמנכ"ל הדואר במשרד התקשורת (יגאל לוי) לשנות את הכללים של הגדרת "דואר כמותי" ויגאל לוי, בהחבא (כפי שחשפנו) נעתר לפנייה זו. כלל לא ברור, מדוע יגאל לוי נמצא בתפקידו במשרד התקשורת (צו איסור פרסום מוזר שנמשך מ- 2011 מונע פרסום הסיפור), אך די ברור לכל מי שקרא בעיון את השימוע, שלשימוע שהוא הוציא אין מקום במדינה מתוקנת ואחת דינו - להגנז. 

למה חברת דואר ישראל נופלת בתלילות כזו בתחום שוק הדואר הכמותי בישראל תוך כשנתיים? יש הרבה סיבות. נצביע כאן בברור רק על אחת מהן: אי מענה לשינוי שחל בשוק, עם התרחבות תחום המסחר האלקטרוני. במקום להוביל את המהלך של המסחר האלקטורני, ע"י שירות מהיר של הובלה ואספקה, לכל מי שרוכש דבר כלשהו באתר באינטרנט, הדואר עובד (כהרגלו) באיטיות ואת מקומו תפסו המתחרים, חברות מהארץ וחברות שילוח ענקיות מרחבי העולם, שנכנסו לישראל (כולל שלוחה ענקית של חברת הדואר הצרפתי...). פירוט נוסף לבעיה זו מצוי במאמר שכתבתי על הוועידה למסחר אלקטרוני 2013. דואר ישראל ממשיך להתנהג כאילו הוא מונופול ממשלתי ושוכח מה ייעודו המרכזי. התוצאה: המתחרים הזריזים ממנו, מוצאים את הדואר הנשלח בכמויות לנמענים בישראל, מהשליטה של דואר ישראל. 

בעייה נוספת ומתמשכת (ושלא באשמת דואר ישראל) היא כשלון שר התקשורת הקודם, משה כחלון, להפוך את בנק הדואר לבנק של ממש, בנק של אנשים שרוצים לחסוך בעמלות הבנקים. את שר התקשורת הנוכחי ("שר הפייסבוק השני") גלעד ארדן, כנראה זה לא מטריד. הוא עסוק בטלוויזיה ובשוק סיטונאי... 

את תגובת דואר ישראל לדו"ח משרד התקשורת טרם קיבלנו. כשנקבל - נעדכן.
כשלון



 
 
Bookmark and Share