Telecom News - שר הפנים לא מוכן לקחת אחריות למכרז הכושל והמועתק של המאגר הביומטרי

שר הפנים לא מוכן לקחת אחריות למכרז הכושל והמועתק של המאגר הביומטרי

דף הבית >> חדשות לארגונים ולעסקים >> שר הפנים לא מוכן לקחת אחריות למכרז הכושל והמועתק של המאגר הביומטרי
משרד הפנים משנה את נוסח המכרז ומאריך את המועד להגשת הצעות ל- 26.8, לשירותי ייעוץ אסטרטגי וליווי תקשורתי, לאור חשיפת Telecom News  של ה"תפירה של המכרז", והעתקת חלק מהותי שלו מוויקיפדיה (מילה במילה כולל הלינקים) בלי כל בושה. 
מאת: אבי וייס, 6.8.13, 09:30גדעון סער

כשפרסמנו את החשיפה על "המכרז התפור" של משרד הפנים לתחום שירותי ייעוץ אסטרטגי וליווי תקשורתי, שנועד "להילחם" "במשבר התקשורתי", שנוצר סביב המאגר הביומטרי, לא תיארנו, שנגיע עם הסיפור הזה למקום אחר לגמרי. קוראים עירניים הפנו את תשומת ליבנו לכך, שהקטע הכי חשוב במכרז, הקטע של הגדרת מטרת המכרז, מועתק מילה במילה (כולל העתקת הלינקים) מוויקיפדיה, ללא כל קרדיט, תוך הפרת חוק זכויות יוצרים. צילום ההעתקה הזו מצוי בתחתית הידיעה. 

לכן, פניתי הן לשר הפנים והן לרשות למאגר ביומטרי (יחידה הכפופה לשר הפנים), בשאלה הבאה:
"לאחר שפרסמתי את הידיעה (על שערוריית המכרז של המאגר הביומטרי), קוראים הפנו את תשומת ליבי לכך, שהסעיף הכי מרכזי במכרז: הגדרה המטרה \ העבודה של המכרז, הועתקה בלי בושה ע"י כותבי המכרז מוויקיפדיה, מילה במילה, כולל כל הלינקים, תוך הפרת חוק זכויות היוצרים (שכן, ויקיפדיה מוגנת ברישיון זכויות יוצרים מסוג CC). 

מצ"ב צילום השוואה בין הקטע המרכזי במכרז -  סעיף ב.2 - שהועתק  מילה במילה מהערך "ניהול משברים" בוויקיפדיה.

לאור זאת, אבקש הבהרה דחופה: האם אין מקום לבטל מידית את המכרז ולהעמיד לדין את מי שכתב ואישר את המכרז המפוברק והבלתי חוקי הזה?"

דוברת משרד הפנים השיבה בקצרה: "פנה לגון קמני" (דהיינו: למנהל הרשות לניהול המאגר הביומטרי).

לכן, חזרתי ושאלתי את משרד הפנים: "א. פניתי גם אליו. ב. הפעם אבקש גם את תגובתכם, כי זו אחריות של שר הפנים אם מישהו בכיר במשרד מפברק מכרז במשרד הפנים, שהוא נושא באחריות מיניסטריאלית למשרד, בנושא שהוא עצמו לקח תחת חסותו  ואף ערך "הצגת תכלית" בראשון לציון בנושא (הביומטרי), ואותו מפרסם מכרז עובר על החוק בעצם פרסום המכרז, משום שחלק מהותי ממנו הועתק בלי לקבל רשות ובלי לציין את מקור ההעתקה".

תגובה לא קיבלתי. לא שלא ניסיתי. כך, שר הפנים, גדעון סער (בתמונה), שהפך את נושא המאגר הביומטרי לנושא מועדף עבורו, בורח מאחריות מינסטריאלית לכל ההתנהלות הקלוקלת סביב "פברוק מכרזים" הנוגעים למאגר הביומטרי (זו לא פעם ראשונה שחשפנו "פברוק מכרזים" סביב המאגר הביומטרי). 

תגובת מילה מיה רוזין, מנהלת פעילות הרשות לביומטריה, משרד הפנים: "למכרז יוכנסו הפניות מתאימות, לרבות ציון מדויק של המקור,  בהתאם לדרישות באתר ויקיפדיה. אין מקום לבטל את המכרז".

בינתיים, משרד הפנים הכניס כמה שינויים לא מהותיים במכרז והאריך את המועד להגשת הצעות ל- 26.8.13. כך, המכרז המיותר והאומלל הזה נשאר יתום. איש לא אחראי לפשלות במשרד הפנים. 
 
תצלום המכרז מול ויקיפדיה (לחיצה על התצלום מגדילה אותו):



 
 
Bookmark and Share