Telecom News - רשות הכבאות תצטרף למערכת הקשר המשטרתית - מחדל מתגלגל

רשות הכבאות תצטרף למערכת הקשר המשטרתית - מחדל מתגלגל

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> רשות הכבאות תצטרף למערכת הקשר המשטרתית - מחדל מתגלגל
ראשונים לדווח: בהתאם לתכנית המקורית, "רשת החירום" דה-פקטו של מדינת ישראל הולכת ומתקדמת ובשבוע החולף נעשה צעד גדול נוסף על פיו הוסדר בהסכם השימוש של רשות הכבאות ברשת "ניצן" של מ"י. המחדל ייפול, בסופו של דבר, לפתחו של השר גלעד ארדן, שלא מסוגל לקבל החלטות בגלל שיטת עבודתו הנחשפת כאן. 
מאת: אבי וייס, 22.9.13, 08:00רשת חרום לאומית

חשיפת ההתקדמות של "רשת החרום הלאומית" על בסיס רשת P25 של מ"י (משטרת ישראל):

להלן הודעת מ"י (כלשונה):

"בטקס שנערך במעמד סמפכ"ל המשטרה ובכירי הרשות הארצית לכבאות והצלה הוסדר שימוש משותף במערכת "ניצן".

הרשות הארצית לכבאות והצלה ומשטרת ישראל חתמו על הסכם המסדיר את אופן השימוש של הרשות במערכת הקשר הדיגיטלית 'ניצן' של משטרת ישראל ואת הקשר בין המשתמשים במערכת בשני הגופים בהיבט המנהלי והמבצעי.

הטקס התקיים בשבוע שעבר (ביום חמישי - 12.9.13) במעמד מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, סגן המפכ"ל, ניצב ניסים מור, רותם פלג, נציב הרשות הארצית לכבאות והצלה, רב-טפסר שחר איילון, ראש אגף תכנון במשטרה, ניצב דני חן, סמנכ"ל בכיר ארגון תכנון תקצוב ובקרה, דני קריבו, ונציגים נוספים מהמשרד לביטחון הפנים, משטרת ישראל והרשות הארצית לכבאות והצלה.

מערכת אחת משותפת לשני הגופים תוכל לאפשר תקשורת בזמן אמת בין כל הכוחות המבצעיים בשטח ולהבטיח את פעולותיהם. על המסמך חתומים נציב הרשות הארצית לכבאות וההצלה, רב-טפסר שחר איילון וסמפכ"ל המשטרה, ניצב ניסים מור.

מערכת הקשר "ניצן" של משטרת ישראל מוגדרת כיום מערכת הקשר הלאומית של ישראל בה פועלים ועתידיים לפעול גם גופי חירום והצלה נוספים, ובהם שירות בתי הסוהר, קרן קיימת לישראל ורשות הטבע והגנים.

חתימתו של ההסכם מסדירה את תנאי השימוש ואת חלוקת משאבי הרשת בין הרשות הארצית לכבאות והצלה לבין משטרת ישראל. נציב הרשות הארצית לכבאות וההצלה, רב-טפסר שחר איילון, אמר במעמד חתימת ההסכם כי מדובר במערכת מצילת חיים.

הרשות הארצית לכבאות והצלה הצטרפה למערכת "ניצן" כבר מהקמתה בפברואר 2013, אך נושא השימוש בתשתיות הרשת הוסדר רק  לאחרונה עם גיבוש מסמך ההבנות בין הרשות למשטרת ישראל.

פרוייקטור מערכת "ניצן" בנציבות כבאות והצלה, ניצב משנה עוזי זומר, ממובילי מהלך ההצטרפות של הרשות למערכת ניצן, הסביר כי בזמן אירוע מבצעי, ריבוי המשתמשים יוצר עומס על המערכת ועלול להיווצר מחסור במשאבים, ועל כן אחת ממטרות ההסכם היא להסדיר את הניהול ואת אופן העבודה המשותף, כך שיינתן מענה הולם לצרכים המבצעים של כל ארגון."

הבעיה

את הבעיה החמורה של "רשת החרום הלאומית" של מדינת ישראל, תיארתי בשנים שעברו בסדרה ארוכה של מאמרים ואף מבקר המדינה חקר את הנושא והגיע לאותן תוצאות. הבעיה מתמקדת בנקודות המרכזיות הבאות:
א. הרשת הוקמה וממשיכה להיות מוקמת כמתואר בהודעה דלעיל של מ"י, בתקן הלא נכון (תקן אמריקאי ממש לא חדש בשם P25), במקום להיות מוקמת בתקנים חדשים, למשל דור 4 LTE, כמו שנעשה כמעט בכל רשתות החרום וההצלה בעולם בשנים האחרונות, וכמו שנעשה ממש בשנתיים האחרונות - בארה"ב עצמה. 
ב. הרשת הוקמה בתדרים הלא נכונים (לפי תקינה אמריקאית ישנה, במקום לפי התקינה האירופאית, לה מדינת ישראל שייכת מבחינת תדרים), מה שיגרום לבעיות עם כל המדינות השכנות לנו ויביא לצרות מתגלגלות לאורך שנים (לרבות למחסור בתדרים לרשת LTE אזרחית בישראל, מה שאכן כבר קרה, ולכן אנו נהיה אולי המדינה האחרונה בעולם בה תיפרס רשת דור 4 לציבור הרחב).
ג. הרשת הוקמה ב"פטור ממכרז" שבוצע תוך "תרגיל סיבובי" על משרד האוצר (כך גם מבקר המדינה מצא) והמכשירים נרכשו ונרכשים כתוצאה מ"מכרז מוזר" שיועד למעשה לספק אחד בלבד, מה שנעל את "רשת ניצן" "לעולמים" לספק אחד יקר של ציוד קצה ייחודי. 
ד. התוצאה המצטברת של כל הסעיפים הקודמים: עם ישראל משלם מכיסו על מערכת יקרה ומיושנת בתקן הלא מתאים, בתדרים הלא נכונים, בתהליכי מכרז פגומים (בלשון המעטה), בין פי 5 לפי 10 מעלות המערכת, שהייתה אמורה להיות רשת חרום לאומית של מדינת ישראל, ומקבל עי"כ רשת נחותה בהרבה ממה שהייתה אמורה להיות רשת חרום לאומית חדשה למדינת ישראל.

אין ספק שהרשת החדשה טובה הרבה יותר מהרשת הישנה מאוד והמקרטעת של שירותי הכיבוי. אבל למה היה צורך לבחור ברשת גרועה אחרת בתקן מיושן, שהיא כמו "חתונה קתולית", יקרה להחריד, לכל מי שמצטרף אליה?

עם כניסתו לתפקיד של גלעד ארדן כשר להגנת העורף ושר התקשורת קראתי לבצע דיון דחוף ומחודש בהחלטות על רשת חרום לאומית. האחריות לרשת החרום הלאומית נופלת בתחום אחריותו האישית, גם מההיבט של ההחלטה על סוג רשת והתקן שלפיה היא תעבוד והן מבחינת הקצאת התדרים לרשת זו (ע"י אגף הספקטרום במשרד התקשורת). קריאתי נפלה (איך לא) על אזניים ערלות (הסבר קטן בהמשך - למה). אמנם משרד האוצר הבין (סוף סוף) שהוא "נפל בפח" והפסיק לתקצב את המשך הקמת רשת החרום הלאומית (לפי ההחלטות שקיבל השר להגנת העורף הקודם - מתן וילנאי), אך משרד האוצר כנראה לא יכל היה לעצור את המהלכים שהיו "בצנרת", של צרוף רשת שירותי הכיבוי לרשת של מ"י, כפי שתואר לעיל, כי אלו מהלכים שכבר אושרו תקציבית. לעניות דעתי, האוצר כן היה יכול לעצור את המהלך הנוכחי ובכך לחסוך לעם ישראל הרבה כסף שייזרק פעמיים (כשיגיע הרגע שיהיה צורך אקוטי להחליף את הרשת השגויה הזו. זה יקרה אולי די בקרוב). 
גלעד ארדן
למה השר גלעד ארדן לא מסוגל לקבל החלטות נכונות?
מאותה סיבה שהוא לא מצא עד היום מנכ"ל למשרד התקשורת. כל מי ששומע על שיטות העבודה שלו, מבין שהוא ייפול ל"מלכודת עכברים" ולא מוכן לקבל את התפקיד. למעשה, גלעד ארדן ניטרל את שני המנכ"לים של המשרדים שבראשם הוא עומד (משרד התקשורת והמשרד להגנת העורף) והפך אותם לפקידים קטנים, שתפקידם העיקרי להביא בפניו ניירות, כדי שהשר בעצמו יחליט, בכל נושא, ממש בכל נושא, קטן כגדול.

כך, שיתק השר כל יכולת של עבודת מטה נכונה בשני המשרדים. זאת, בשני מהלכים במקביל:
א. כל ההחלטות, לא חשוב מה סדר הגודל שלהן, חייבות להגיע לשולחן השר. למנכ"ל אין כל תפקיד במערכת קבלת ההחלטות. הוא רק פקיד מתאם. בישיבות המטה, שעורך השר מידי שבוע, הוא שומע את כל אנשי המטה, כשלמנכ"ל אין כל תפקיד, מעבר לעובדה שהוא מרכז את הניירות עבורו מאנשי המטה האחרים, המביאים את דעתם ישירות בפני השר. בד"כ בישיבות הללו השר לא מצליח לקבל החלטות, בגלל שהוא מקבל חומר מכמה כיוונים בנושאים שהוא לא בקי בהם (ואין כל סיכוי שיהיה בקי בהם), ובגלל שכל נושא מגיע לשולחנו, גם השטותי ביותר, מה שמעמיס על זמנו ועל מערכת קבלת ההחלטות שלו. 
ב. במקביל, השר מתייחס בחשדנות לכל בעלי התפקידים סביבו (לכן הקים לעצמו לשכה חזקה שתגונן עליו) ומטיל מטלות מקצועיות ישירות על כמה בעלי תפקידים במקביל, מבלי לספר להם שהם עובדים במקביל לאחרים, וגם אוסר עליהם לדווח למנכ"ל שהם עובדים על מטלות ישירות מול השר ושהם חייבים לדווח ישירות לשר, בלי לעבור אצל המנכ"ל. קוראים לשיטה הזו: "הפרד ומשול". המציאו אותה הרומאים לפני כאלפיים שנה. כך, השר מנסה להבטיח (מנקודת ראותו) את עצמו שלא ייפול ב"תרגיל עוקץ" של הכפופים לו, כמו שנפל קודמו בתפקיד שר התקשורת, עד שנאלץ לעזוב את הזירה הפוליטית לצינון עד שיישכח תרגיל העוקץ (והוא לא יישכח, גילויים נוספים בקרוב).

תהליכי עבודת מטה מודרניים, שקופים ונכונים - כמובן לא קיימים אצל גלעד ארדן. לכן, גם אני לא מצליח לקבל תשובות על כל שאלותי ממשרד התקשורת, בחצי השנה האחרונה. השר "לא סופר איש" מלבד את עצמו. לכן, אני נאלץ לחשוף את כל המהלכים הסודיים כביכול של משרד התקשורת שמבוצעים בשיטת העבודה של הרומאים, ולהביאם כאן בפני הציבור (לפחות בפני מי שמעוניין בשמיעת האמת מאחורי הקלעים המדומים), כמו למשל כאן כאן, כאן וכאן

שורה תחתונה: את מחדל "רשת החרום הלאומית של ישראל" בוודאי תחקור ועדת החקירה הבאה. מדובר במחדל מתגלגל בהיקף של מאות מיליוני ש"ח (עד כה), על חשבון משלמי המיסים, שבכלל לא יודעים על המחדל הזה, בגלל שהצליחו לעטוף אותו באין סוף של מלל מטעה וסיסמאות חסרות כיסוי (כדוגמה: ההודעה של מ"י כפי שהובאה כלשונה בתחילת הכתבה). 

 

 



 
 
Bookmark and Share