Telecom News - שערוריית המאגר הביומטרי ממשיכה: עוד 3 יועצים בלי מכרז ב- 1.5 מיליון ש"ח

שערוריית המאגר הביומטרי ממשיכה: עוד 3 יועצים בלי מכרז ב- 1.5 מיליון ש"ח

דף הבית >> פטורים ממכרזים ICT >> שערוריית המאגר הביומטרי ממשיכה: עוד 3 יועצים בלי מכרז ב- 1.5 מיליון ש"ח
בלעדי: הכאוס השלטוני סביב הקמת ותפעול המאגר הביומטרי ("האח הגדול") נמשך. הפעם: עוד 3 יועצים בכירים המקבלים מינוי ללא מכרז ב- 1.5 מיליון ש"ח לשנה, על חשבון משלמי המיסים. זאת, רק כדי להצדיק את קיומו של מאגר מיותר זה בעיני ראש הממשלה - בנימין נתניהו. 
מאת: אבי וייס, 5.10.13, 19:00בנימין נתניהו

כשחשפתי (כאן, כאן, כאן, כאן וכאן) את "פירמידת הפטורים ממכרזים" במשרד הפנים, חשבתי שהגענו לשיא החוצפה בצפצוף משרד הפנים על החוק. השיטה, שהומצאה שם, מאוד מקורית אבל עובדת עבורם די יפה: בוחרים יועצים בשכר עתק בלי מכרז (ב"פטור ממכרז"), כך שיהיו תלויים באופן מוחלט במזמין הייעוץ מהם, ואלו מצידם מנפקים חווות דעת שוטפות לבחירת ספקים, ציוד ושירותים בהיקף גדול, עבור המאגר הביומטרי, גם כן בשיטת "הפטור ממכרז". כך, "עם ישראל חי" ומתגלגלים סביב הפירמידה הזו כספים בהיקף של מאות מיליוני ש"ח מכספי משלמי המיסים, בלי כל בקרה ציבורית, בלי מכרזים, ותוך צפצוף ארוך על כל חוק ונורמה ציבורית. שר הפנים (גדעון סער) וכל הקשורים בתחום המאגר הביומטרי (לרבות סגנית השר, פאינה קירשנבאום, שמטפלת אישית בעניין הביומטרי), גם מצפצפים על העיתונות ולא משיבים לשאלותי המופנות אליהם. אבל זה רק פרט שולי בעניין החמור, היקר והמבהיל הזה. 

כעת, נחשף, שהכאוס מצוי לא רק במשרד הפנים. הוא מצוי ממש בצמוד לראש הממשלה, בנימין נתניהו. על פי סעיף 30 לחוק המאגר הביומטרי, ראש הממשלה מינה "ממונה על היישומים הביומטריים במשרד ראש הממשלה", שכפוף אישית אליו, ושתפקידיו מוגדרים בחוק (בעיקר ייעוץ לראש הממשלה ולוועדת השרים המיוחדת לעניין המאגר הביומטרי, שבראשה עומד ראש הממשלה, לקביעת מדיניות כוללת בתחום הביומטרי, לכל משרדי הממשלה והגופים הציבוריים). שמו של הממונה הזה (למי שמתעניין), שמונה כיועץ אישי לראש הממשלה בעניין הביומטרי, הוא רן ולצר, וניתן לראת אותו מסביר ומפרט את תפקידיו, תחום עיסוקיו  ותפיסת עולמו - בסרטון למטה. 

כעת, ככל הנראה, כדי לעצור את הביקורת המוטחת על עצם הקמת המאגר הביומטרי, החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו להזמין "מומחים ברמה הלאומית" (כך כהגדרתו), כדי לתת "שירותי ייעוץ" ליועץ האישי שהוא מינה. לצורך כך אף הוקמה "ועדת מכרזים" במשרד ראש הממשלה, כמפורט במסמך כאן. אולם, כנהוג בכל העשייה סביב המאגר הביומטרי, ועדת המכרזים הזו עשתה בדיוק כמו שעשה משרד הפנים לפניה: עקפה את הצורך במכרז גלוי ופתוח ע"י פרסום "פטור ממכרז". למי ניתן הפטור ממכרז? לשלושה יועצים בכירים, שכבר יועצים לאותו יועץ, בפטור ממכרז קודם... מדובר ביועצים: א"נ, ב"ד, א"ח (השמות המלאים נמצאים במערכת)הפעם הפטור הוא בהיקף של כ- 1.512 מיליון ש"ח לשנה (עבור שלושתם).

למה לקחו את בכירי היועצים שניתן למצא בישראל, במחיר אסטרונומי, בלי מכרז, כדי לייעץ ליועץ של ראש הממשלה? זה די ברור לכל מי שעיניו בראשו: כדי לכסות על העובדה, שאין צורך במאגר ביומטרי, כדי לספק תיעוד ביומטרי לתושבי ישראל. מבקר המדינה, שבדק בעבר ביסודיות סוגיה זו, מצא שאין כל הסבר סביר למה צריך מאגר ביומטרי בתצורה הישראלית, כדי לקיים מערך הנפקת תעודות ביומטריות. למעשה, די ברור, שמטרת המאגר הביומטרי הישראלי היא אחת: לספק מידע אמין, מדויק, מעודכן ומלא לרשויות השלטון (ובראשם השב"כ והמשטרה) על כל תושבי ישראל, ממש בסגנון "האח הגדול" (לא זה מסדרת הריאליטי בטלוויזיה, זה מג'ורג' אורוול...).

אין שום צורך במאגר ביומטרי מדינתי כדי לעמוד בתקן הביומטרי העולמי. נקודה. יתרה מכך, יש מדינות מערביות, שהקימו מאגר ביומטרי או שהיו בשלבי הקמה שלו ושהחליטו למחוק אותו. זאת, כי המחוקקים והציבור שם ראו לאן זה מוביל (למשל: צרפת, בריטניה, הולנד, גרמניה ועוד). ראו שם, שניתן ללא כל קושי להנפיק מסמכים ביומטריים אמינים ביותר ותקניים בלי כל מאגר ביומטרי מדינתי. 

כך, שוכרים ב"פטור ממכרז" כל יועץ בכיר בישראל, שיכול להכין חוות דעת שאין צורך במאגר ביומטרי כדי להנפיק תעודות ביומטריות, לפחות לא במתכונת שנקבעה ע"י ממשלת ישראל ושאושרה בטעות או בחוסר הבנה בחקיקה בכנסת, תוך פגיעה חמורה בזכות לפרטיות לתושבי ישראל. כתוצאה מכך, נשפכים להם מאות מיליוני ש"ח מכספי משלמי המיסים, על מאגר ביומטרי, שאין לו שום קשר וצורך לעניין הנפקת תעודות מאובטחות לתושבי ישראל, וליתר ביטחון שופכים עוד כמה מיליוני ש"ח לשנה, על "גדוד של יועצים", שיכסו בניירת מוזמנת וממומנת היטב, מכספי משלמי המיסים, כל פינה בתחום החשוב הזה. זאת, כדי לספק "כסת"ח" לכל בעלי התפקידים המנהלים את המאגר הביומטרי בישראל, ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שתחת אחריותו האישית נולד הפטור החדש הזה ממכרז לשלושה יועצים בכירים ביותר. 

פניתי, כמובן, לקבל תגובות מכל הנוגעים בדבר: ראש הממשלה, מנכ"ל משרד רוה"מ, שר הפנים, שר האוצר, הממונה על הרשות הביומטרית וכך הלאה. לא תופתעו אם אדווח לכם, שתגובות לא קיבלתי, למעט תגובה מתחמקת מדוברת משרד הפנים, שהפנתה אותי לגון קמני, ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי, שאת תגובתו לא קיבלתי. השיטה כאן די פשוטה: "הכלבים נובחים והשיירה עוברת".



 
 
Bookmark and Share