Telecom News - הקמת רשת תקשורת מחשבים – מדריך לבחירת ספק / אינטגרטור מוביל

הקמת רשת תקשורת מחשבים – מדריך לבחירת ספק / אינטגרטור מוביל

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> הקמת רשת תקשורת מחשבים – מדריך לבחירת ספק / אינטגרטור מוביל
הקמת רשת תקשורת מחשבים – מדריך לבחירת ספק / אינטגרטור מוביל 
מאת: מיכאל פנחס, 6.11.13, 00:30מיכאל פנחס
 
בעלי עסקים מחפשים להוזיל את עלויות התקשורת לרבות בתחום הקמת ותחזוקת רשת תקשורת המחשבים בעסק. התחרות בשוק זה פרועה ומלאה ב"חלטוריסטים". כיצד מנהלים צריכים לקבל החלטות נכונות בבחירת ספק שירותי רשת תקשורת מחשבים לעסק?
 
תשתיות מחשוב ותקשורת מחשבים הן היסודות של מערכת המחשוב בכל העסק, וכוללות תשתיות תקשורת, רכיבי רשת, מערכות תוכנה ושרתים. תכנון חכם של תשתיות מחשוב מאפשר לעסק גמישות תפעולית וחיסכון בעלויות. עד היום, עסקים רבים בוחרים את ספק הרשת בנפרד מספק שירותי תחזוקה של הרשת ולעיתים נמנעים מרכישה של שירותי אחריות ושירותי תחזוקת שרתים ורשתות ומשלמים רק על הוצאות, שיש בפועל בעת תקלות, או עובדים לפי "בנק שעות" המוקצה לספק. כך יוצא, שמחוסר הבנה או ידיעה, עסקים רבים מפסידים כסף רב על תחום ההקמה, העדכון ותחזוקת הרשתות.
 
הקמת רשת תקשורת מחשבים הפכה להליך שגרתי בעסקים רבים משום, שרשת תקשורת נתונים בעסקים מביאה עימה יתרונות רבים ביניהם ניתן למנות:
  1. ייעול תהליכי העבודה בעסק והגדלת התפוקה בעסק תוך כדי צמצום העלויות הכספיות ע"י שימוש ברשת אמינה.
  2. אפשרות לשיתוף קבצים ויישומים בין עובדי הארגון: העובדים המשתמשים ברשת התקשורת יכולים לשתף ביניהם את הקבצים והנתונים השונים, וכך הם משיגים ייעול של תהליכי העבודה ותפוקה גבוהה יותר.
 רשתות תקשורת הפכו להיות מורכבות, משום שהן אמורות לספק כמה צרכים יחסית חדשים, שהם בגדר חובה בכל עסק:
  1. אבטחת מידע ושמירה על המידע של העסק. זה כולל התייחסות לגיבוי והתאוששות מאסון ((DR ולהמשכיות עסקית (BCP).
  2. אפשרות לעבודה מרחוק (מהבית, מהדרכים, מחו"ל, למעשה מכל מקום. זאת, בין היתר, מהמכשירים הניידים החדשים: סמארטפונים וטאבלטים דרך רשתות הסלולר והאלחוט – BYOD).
  3. דגש על עבודה קבוצתית תוך מתן שירות וקשר ללקוחות \ שותפים \ ספקים בכלים חברתיים, בין ברשת האינטרנט ו\או בפורטל ארגוני. 
  4. תקשורת אחודה (Unified Communications). משמעה: איחוד הטלפוניה, התקשורת וניהול תהליכי העבודה וכלי העבודה תחת מעטפת ניהולית אחת, בממשק משתמש אחד וברשת אחת
פרויקט של הקמת רשת תקשורת מחשבים אינו עניין פשוט כלל וכלל ומי שיכול ואמור לבצע פרויקט כזה הוא רק אותן החברות העוסקות בתחום של תכנון והתקנה של רשתות מחשבים. לפרויקט הקמת רשת מחשבים יש כמה שלבים עיקריים שהם: אפיון רשת תקשורת המחשבים הנדרשת לעסק, הקמה והטמעה של המחשבים ושאר הציוד הטכנולוגי, בדיקת תקינות הרשת, והפעלה של רשת המחשבים לאורך זמן.
 
הקמת רשת תקשורת מחשבים – עקרונות בסיסיים
יש חשיבות עליונה לבחינת הניסיון של הספק \ אינטגרטור של הרשת. מאוד מומלץ לבחון את הניסיון של הספק בפרויקטים רבים של הקמת תשתיות מחשוב, תוך שילוב של פתרונות ומערכות מסוגים שונים ויצרנים שונים. לחלק מהספקים הקיימים בשוק, שחלקם טכנאים של חנויות מחשבים, שבדרך אגב גם מתקינים ומתחזקים רשתות מחשבים, אין את הניסיון והידע הדרושים להתקין ולתחזק רשתות מחשבים מודרניות.
 
בנוסף, חשוב לבחון מה ההשכלה וההכשרה של המתקינים. טכנאי מחשבים רגיל אינו האדם המתאים למשימה הזו. יש צורך בהסמכות ספציפיות מגופים מוסמכים לתחום הרשתות (לא להתבייש לבקש תעודות של המתקינים ואנשי תחזוקת הרשת. הגופים מסמיכים לתחום הרשתות הם סיסקו, מיקרוסופט ובתי הספר המוכרים בארץ בתחום). ברשת מורכבת מומלץ לדרוש, שמתכנן הרשת והמפקח על ההתקנה והתחזוקה יהיה מהנדס רשת עם תעודה אקדמית ממוסד אקדמי מוכר.
 
הקמת רשת תקשורת מחשבים כוללת בתוכה הרבה מונחים ומושגים מקצועיים: סוויץ' (מתג), ראוטר, ארון תקשורת, Cat6\Cat7, סיבים אופטיים, רשת אלחוטית, טווח כתובות, TCP/IP, פרוטוקולים שונים, פיירוול, פאקטים, שיהוי, כבלי וכרטיסי רשת, VPN ועוד. קצרה היריעה מלפרט את כל עולם התשתיות, זו חובתו של הספק \ אינטגרטור להיות בקי במושגים הללו.
 
מה כוללת רשת תקשורת מחשבים?
בהקמת רשת המחשבים מומלץ מאוד לבצע תכנון של התשתית בצורה הטובה ביותר, תוך שילוב בין פתרונות רשתות מקומיות מהירות (Gigabit Ethernet), רשתות אלחוטיות, רשתות על כבלים לא שגרתיים (קואקס או חוטי החשמל), רשתות סלולריות, סיבים אופטיים ועוד. בנוסף, מומלץ לבצע אופטימיזציה מלאה של כל רכיבי הרשת על מנת להשיג ביצועים מקסימליים, ולאפשר עבודה מהירה וללא תקלות, קצה לקצה.
 
כיום, יש אימוץ נרחב של רשתות תקשורת מחשבים המבוססות על סיבים אופטיים (במקום הכבלים הסטנדרטיים הוותיקים) ובמקום שיש קושי פיזי בפריסת סיבים: פריסת רשתות אלחוט (בעיקר של WiFi).
 
מבחינת התחזוקה, יש כבר הבנה בעסקים רבים, שיש  צורך בספק, שיש לו מרכז תמיכה הפותר תקלות בגישה מאובטחת מרחוק. זאת, על פי תקנים בינלאומיים לניטור ושליטה על ציוד קצה בתקשורת, מה שמונע תקלות על ידי דיווחים אוטומטיים של השרתים ומרכיבי הרשת למערכת ניטור ובקרה הנמצאת אצל הספק. הספק שולח טכנאי רשת מחשבים לבית העסק לפתירת תקלות במקום, רק כאשר לא ניתן לפתור את התקלה מרחוק.
 
במקביל להקמת רשת המחשבים יש לתכנן את הרכש וההתקנה של רכיבי התקשורת של הרשת בצורה מקצועית ומהירה. מומלץ לבחור בציוד של הספקים המובילים בישראל, כדי להבטיח רכיבי תקשורת איכותיים, תוך שמירה על מסגרת התקציב שנקבעה.
 
בשלב האחרון יש לתכנן את השילוב של תשתיות המחשוב עם השרתים הארגוניים וכל ציוד קצה אחר המתחבר לרשת, לרבות חיבור של מערכות נלוות דוגמת: חדר ישיבות, מערכות פיקוח, מערכות של מצלמות, מערכות אזעקה, ניטור, כיבוי אש, מתח נמוך, מרכזיית טלפון, ועוד. את השרתים יש להתקין ולהגדיר בצורה מלאה ומדויקת, כדי שניתן יהיה להתחיל לעבוד באופן מידי וללא כל צורך בהתאמה נוספת והדרכות של משתמשי הקצה. בסופו של הפרויקט יש לתכנן גם תכנית תחזוקה ובקרה שוטפת, כדי להבטיח שמירה על תשתיות המחשוב לאורך זמן.
 
לאחר שלב ההקמה חובה לבצע בדיקות מעמיקות של הרשת, כדי לוודא כי היא עומדת בכל הסטנדרטים למהירות ויציבות. זאת, כולל גם חיבור של ציוד הקצה כמו מחשבים, שרתים, מרכזיות או מדפסות, ובדיקה שכל הרכיבים פועלים בצורה מיטבית ולשביעות רצון.
 
הדרך הטובה ביותר בבניית רשת היא לבחור בספק המבצע פרויקטים של תשתיות מחשוב מקצה לקצה (Turnkey Project), תוך שהוא לוקח אחריות מלאה על כל תהליכי התכנון, הרכש, ההטמעה והתחזוקה. בצורה כזאת עובדים מול ספק אחד שמבצע את כל העבודה, מכיר את הדרישות של העסק ויכול להבטיח פתרונות תקשורת לעסקים מתקדמים ומגוונים בזמן מהיר.
 
הערה חשובה:
שלב התכנון של הרשת דורש מהספק לבצע סקירה של דרישות הרשת הארגונית והדרישות ההנדסיות והאחרות שיש בעסק. אם מקימים משרד חדש, צוות תכנון הרשת יכול להשתלב בצוות התכנון הפיזי של המשרד, תוך שהוא משלב את הדרישות לרשת עם תכנון התשתית במשרד. פעמים רבות מתפתים עסקים לבצע את תכנון והקמת הרשת באמצעות בעלי מקצוע שלא הוכשרו לכך, כמו חשמלאים, מעצבי פנים או קבלני שיפוצים. צריך לזכור, שרשת התקשורת אמורה לשמש את העסק שנים ארוכות והיא הבסיס לשרידותו הכלכלית. לכן, עדיף להשקיע באנשי מקצוע מנוסים היכולים לבנות את הרשת בצורה הטובה ביותר. כך, עסקים חוסכים בהתמודדות עם תקלות בעתיד ובתחזוקה היכולה ל"הרקיע שחקים", אם הרשת לא תוכננה ולא נבנתה נכון. 
 
מה חשוב בבחירה של ספק \ אינטגרטור להקמת רשת תקשורת מחשבים?
התחרות הגדולה בשוק היא אתגר לעסקים ומספקת להם את האפשרות לתמרן ולעבור די במהירות בין ספקים גדולים כקטנים. בלי ניהול נכון של החוזה וההתקשרות עם הספק המתאים, מול מה שמציעים מתחריו, עלויות התקשורת לעסק רק תעלינה במקום לרדת.
 
חוזה \ הסכם לשירותי רשת במיקור חוץ כוללים סעיפים רבים: את כל התנאים הכלליים, סעיפי מפרט הטכני, עלות המכשירים, תחזוקה, אחריות ושירות, והכי חשוב: SLA (Service-Level-Agreement). בנוסף, יש להגדיר זמינות במקרים של תקלות מערכת, גיבוי ושרידות, מניעת עליית מחירים זוחלת על פי ההסכם, עלויות יציאה מההסכם והפסקת התקשרות (סעיפי "האותיות הקטנות"), ועוד סעיפים רבים. יש הבדלים משמעותיים בין הספקים מבחינת המחירים. לא ניתן להציג בטבלה אחת השוואה של מחירים, שכן יש ספקים רבים המתמחרים את העלויות בצורה שונה ועם ציוד שונה. כל אלו מרכיבי תחשיב כלכלי, שדורשים ניתוח מקצועי מקיף כדי להשוות נכון בין ההצעות השונות. הערכת העלויות הקמת ותחזוקת רשת של עסק, כוללת עלויות התקנה ועלויות נסתרות (כגון שדרוגי רשת, תוספת מרכיבי רשת שלא תוכננו מראש או נולדו במרוצת הזמן, התאמות רשת לצרכים משתנים, תוספת מרכיבי אבטחה ושרידות, ועוד). לכן, יש צורך בניתוח מקצועי ומקיף של כל העלויות, הגלויות והנסתרות.
 
טיפ
לקוחות עסקיים רבים שוכחים את הדברים הכי חשובים בבניית רשת מחשבים ותחזוקתה. הדבר הכי חשוב זה SLA. ספק רציני מספק ללקוחותיו SLA ("הסכם רמת שירות") ברור, קפדני, ומפורט, כולל החזרים כספיים, במידה ואין עמידה מצדו בהסכם. החלק הכי חשוב בהסכם SLA הוא ההגדרות המפורטות של החזר כספי עקב אי מילוי התחייבויות בחוזה ע"י הספק \ אינטגרטור. אם אין הסכם SLA עם ספק הרשת, זה הזמן לדרוש הסכם כזה.
  
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, נובמבר 2013.
מחבר המדריך לחיסכון  בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 
רשת תקשורת



 
 
Bookmark and Share