Telecom News - למה עזי תקשורת חסמה חיוג לחו"ל ואפשרה זאת רק דרך 019 שבבעלותה?

למה עזי תקשורת חסמה חיוג לחו"ל ואפשרה זאת רק דרך 019 שבבעלותה?

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> למה עזי תקשורת חסמה חיוג לחו"ל ואפשרה זאת רק דרך 019 שבבעלותה?
חשיפה: למה חברת ה-MVNO "עזי תקשורת" חסמה לקוחות מלחייג לחו"ל דרך כל החברות ואיפשרה חיוג אך ורק דרך 019 אשר בבעלותה? תשובה מפתיעה. 
מאת: אבי וייס, 9.11.13, 17:30MVNO

התשובה פשוטה אך עצובה: בגלל הרגולציה (דהיינו: משרד התקשורת). הסיפור העצוב של הספק הסלולרי הווירטואלי החדש, שמנסה להתחרות בשוק בלי כל יכולת להרוויח. 

חברת ה-MVNO (מפעיל סלולר וירטואלי) "עזי תקשורת", חברת בת של "019 - טלזר", חברה בעלת צביון דתי כהגדרתה, ושהוקמה ע"י משפחת סלע במושב נחלים (שבחבל מודיעין ליד פתח-תקווה), נכנסה לשוק הסלולר אך לאחרונה. החברה עוד לא הספיקה לצבור כמות משמעותית של לקוחות וכבר זכתה בשבועות האחרונים להתקפות מצד מתחרותיה, שכנראה לא היו מרוצות מהשילוב של MVNO עם ספק תקשורת בינלאומית (מב"ל) במחירים זולים וגם ספק אינטרנט זול.

ההתקפה החריפה ביותר הייתה תלונה כנגד "עזי תקשורת", בטענה הבאה: "חברת עזי תקשורת חוסמת לקוחות לחייג לחו"ל דרך כל החברות ומאפשרת חיוג אך ורק דרך 019 אשר בבעלותה. רוב המשתמשים שלהם הם עובדים זרים אשר לא יכולים לצעוק".

עזריה סלע, בעלים ומנכ"ל חברת 019-טלזר ציין באזננו, שהמצב הזה נוצר בגלל משרד התקשורת. אולם, לפי דרישת משרד התקשורת החסימה הוסרה, ברגע שהמשרד פנה לחברה, וכרגע שוב ניתן לחייג ממכשירי הסלולר של הלקוחות דרך כל הקידומות של ספקיות המב"ל. לדבריו, "עזי תקשורת" היא ספק ה- MVNO היחיד מכלל ספקי ה- MVNO בארץ, שיש לו מערכת תקשורת מלאה של ספק תקשורת (מלבד האנטנות), מה שמאפשר לחברה גמישות בשירותים ויכולת לשלב שירותי תקשורת שונים, כולל החיוג לחו"ל. "עזי תקשורת", כספק וירטואלי, "רוכבת" על רשת חברת פרטנר. מכאן, שכל שיחה, שיוצאת ממכשיר הסלולר של לקוחות "עזי תקשורת", עוברת על רשת פרטנר לחו"ל, והם מחוייבים בדמי קישוריות של חיוג סלולרי לחו"ל של מעל ל- 7 אג' לדקה (כולל מע"מ) ועוד כ- 5 עד 6 אג' לכל דקה עבור המעבר של החיוג ליעד בחו"ל על הרשת של פרטנר.  

דהיינו: אם הלקוח מחייג ממכשיר הסלולר שלו לא דרך 019 ויוצא לחו"ל דרך קידומת מב"ל אחרת, קידומת של חברה, שיכולה לגבות ממנו עבור השיחה ליעד בחו"ל פחות מ- 12 אג' לדקה, "עזי תקשורת" יוצאת בהפסד נטו מכל דקת שיחה כזו, כי קצת יותר מ- 12 אג' לכל דקה "עזי תקשורת" חייבת להעביר לספקים אחרים (דהיינו: לפרטנר ולספק המב"ל האחר). רק במצב בו הלקוח יוצא דרך 019 בחיוג לחו"ל, נשאר מעט רווח בשיחה (השיחות של 019 ממילא מאוד זולות בחיוג לחו"ל) ובכל מקרה נשאר התשלום של מעל ל- 7 אג' לדקה לחברת פרטנר כקש"ג. 

לדברי עזריה סלע, הם פנו למשרד התקשורת לשנות את הרגולציה על תחום קישור בחיוג סלולרי לחו"ל ולהוריד את החסמים הגבוהים הללו בדמות הקש"ג בחיוג לחו"ל. לדבריו, התלונות נגדו מקורם במתחרים דוגמת 015, שרוצים "לקחת" ממנו לקוחות.

לדברי עזריה סלע, הם כבר נפגשו עם מנכ"ל משרד התקשורת החדש (אבי ברגר), שהבטיח לטפל בסוגיה, שהעלו בפניו. לדבריו, ברמת המחירים והתחרות בתחום החיוג לחו"ל, לא נשאר מרווח לקיים את השירות ולהתקיים כספק תקשורת. הקש"ג הגבוה גם בחיוג לחו"ל הוא חסם להורדה נוספת במחירים, למי שמחייג לחו"ל ממכשיר הסלולר שלו (מול עלות, שהיא אפסית בתחום החיוג הקווי לחו"ל). 

תגובת משרד התקשורת לשאלותינו בנושא "עזי תקשורת" הייתה קצרה: "הנושא טופל והחסימה הוסרה זה מכבר".
לא מוזכר בתגובת משרד התקשורת מאומה בעניין הטיפול בהשגות של "עזי תקשורת" בגין החסמים הכספיים למפעיל חדש בחיוג לחו"ל ממכשיר הסלולר של לקוחותיו. 

בשולי הדברים רק נציין, שהקש"ג הסלולרי נקבע במחיר כה גבוה, עקב הטעיה מכוונת של שר התקשורת הקודם, שקיבל לידיו חישוב, שהיה מבוסס על מודל תחשיבי מוטעה. תחשיב מטעה חזר על עצמו בחישוב האחרון של הקש"ג הקווי, בו שר התקשורת הנוכחי הוטעה לחתום על 1 אג' לדקה לקש"ג קווי. למעשה, הקש"ג הסלולרי היה אמור להיות סביב 1 עד 2 אג' והקש"ג הקווי היה אמור להיות קרוב לאפס. האחריות לחישובים המטעים הללו נופלת על סמנכ"ל הכלכלה הקודם והנוכחי [של משרד התקשורת].

מי שמתעניין בפרטים, למודל הכלכלי המטעה, שהמשרד משתמש והשתמש בו, קוראים TS-LRIC. המודל הנכון לחישוב הקש"ג נקרא Pure-LRIC. בלי להכנס להסברים סטטיסטיים וכלכליים מייגעים, אם מחשבים את הקש"ג לפי מודל ה- Pure LRIC, מגיעים לתוצאה, שהיא כחצי עד שליש מהקש"ג הנכון, מול זה שנקבע במודל הישן והאנכרוניסטי TS-LRIC. המודל הכלכלי של Pure LRIC הוא (היה ועודנו) המודל הנכון למדידת דמי הקישוריות, גם על פי קביעת נציבות השוק האירופאי מ- 2009, והוא מוביל למחיר, שהוא הרבה פחות ממחצית ממה שהמודל הקודם [שיצא משימוש מזמן, בגלל שהוא מוטה לטובת ספקי התקשורת הגדולים], וכך מחשבים זאת בכל העולם הנאור, חוץ מאשר בישראל
019



 
 
Bookmark and Share