Telecom News - טעינה אלחוטית - לא מה שחשבנו

טעינה אלחוטית - לא מה שחשבנו

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> טעינה אלחוטית - לא מה שחשבנו
בערב עיון לתחום הטעינה האלחוטית, שהתקיים במכללת אפקה, התברר, שעולם הטעינה האלחוטית נמצא רק בצעדיו הראשונים והפתרונות עדיין סובלים ממחלות ילדות וכשלים טכניים רבים.
מאת: אבי וייס, 1.12.13, 22:30אלון ברנע

המרכז לפיתוח ומדידת אנטנות במכללת אפקה להנדסה בת"א קיים ביום 25.11.13 ערב עיון בתחום הטעינה האלחוטית. בסיומו של הערב התקיימה הרצאתו של פרופ' עלי לוין בנושא בטיחות מפני קרינת רדיו, שכבר הבאנו את דבריו מעוררי העניין כאן. יום העיון חשף כמה תובנות בתחום הטעינה האלחוטית, שמצביעות על כך, שמדובר בתחום המצוי ממש בצעדיו הראשונים. 

אלון ברנע (בתמונה), סגן נשיא מכללת אפקה ומנכ"ל אפקה יישומים: "אנו מכללה להנדסה עם כ- 2,200 סטודנטים, רובם לתואר ראשון בהנדסה בתחומי ההתמחות השונים במכללה. המחלקה הכי טריה שלנו היא הנדסה רפואית. לתואר שני יש לנו כבר 3 מסלולים וכעת אנו בשלבי פתיחת מסלול רביעי לתחום מערכות תשתית. מסלולי ההתמחות שלנו צמודים לתעשייה. לכן, אנו היחידים בארץ, שיש להם מסלול התמחות למובייל בעולם התוכנה. 

במכללה פתחנו 9 מרכזים של מו"פ הכולל ייעוץ לתעשייה, כדי לשמור על ממשק קבוע וצמוד עם התעשייה. המרכז הראשון, שהוקם, הוא בתחום זיהוי הדיבור. זה המרכז הגדול בארץ לתחום זיהוי דיבור ומועסקים בו 14 חוקרים, שעובדים בשת"פ צמוד עם התעשייה. המרכז השני הוא לתכנון אנטנות, שמספק ייעוץ ופיתוח טכנולוגי לכ-50 חברות בארץ. יש לנו מרכזים נוספים בכל ענפי ההנדסה, שמנוהלים ע"י אנשי סגל בכירים, עם ניסיון רב בתחום בו הם עוסקים עם ניסיון מעשי ממשי בתעשייה. הערב אנו אורחים של המרכז לפיתוח ומדידת אנטנות כדי לעסוק בתחום הנחשב 'חם' בעולם מכשירי הסלולר - טעינה אלחוטית".

רוני ליפשיץ, Techtime: "העולם עובר למכשירים ניידים, אבל המטענים של המכשירים היו ונשארו נייחים וישנים. זה הפרדוקס הכי גדול של העולם הנייד. לכן, היצרנים החלו לחפש פתרונות של טעינה אלחוטית, אפילו יצרני רכב בודקים את תחום הטעינה האלחוטית לרכבים חשמליים. 

מדובר בשוק, שהחל מאפס אך לפני כ-5 שנים, ויש הטוענים, למשל iSuppli, שזה שוק שיגיע ל- 27 מיליארד דולרים בעוד 5 שנים. לא ברור כמה זה מבוסס. אולם, ברור, שטעינה אלחוטית מביאה ערך אחר לשוק. טעינה חשמלית יכולה להיות חכמה, מול המטען הרגיל שהוא לגמרי חסר כל ערך עסקי.

נולד פורום בינלאומי לטעינה אלחוטית, שמפתח ומפרסם את התקן לטעינה אלחוטית. גרסה 1.0 של תקן A4WP כבר יצאה ומתאימה לטעינה אלחוטית של כל מכשיר קצה, לא רק לסמארטפון".

אסף אלסיבוני, מייסד ו- CTO, חברת Humavox:  "יש שני סוגי טעינה אלחוטית: ממקורות רחוקים וממקורות קרובים. אנו נמצאים בתחום 'קצירת אנרגיה' מהסביבה, שהיא חלק מטעינה ממקורות רחוקים. 'קצירת אנרגיה' כוללת מקורות כמו השמש, הרוח, לחץ ו- RF. אנו מתמקדים ב- RF. 

בסביבה שלנו יש מקורות RF רבים, הרעיון של ה'קצירה' דומה לתקשורת רגילה. במערכות תקשורת מפענחים מהאנרגיה את ה- Data העובר באוויר, אנחנו עוסקים רק באנרגיה והופכים אותה לזמינה להמשך שימוש. היעילות היא הקטע החשוב ביותר בתחום שלנו. יש תלות בתדר ובמרחק בין המשדר למקלט.

בתכנון מקלט צריך לתכנן האם הוא קולט תדר בדיד או מקבל אנרגיה ממספר תדרים. לכל אופציה כזו יש 2 אפשרויות:
א. מערכת קבועה - סטטית.
ב. מערכת נישאת - ניידת.

הפיתוח צריך לענות על הצורך ביעילות בכל רגע בתלות בכל המשתנים המשפיעים על רמת האנרגיה. לכן, צריך מערכת אקטיבית היודעת לטפל בעומס. לב המערכת הוא רכיב המרת RF ל- DC (מכונה: RF2DC).

היתרונות של השיטה: אנרגיה חינמית, יכולת שימוש ומתן אנרגיה למכשירים ניידים. החסרונות: אנרגיה מאוד נמוכה, נצילות נמוכה, מערכות מסובכות. בנוסף, יש בעולם רגולציות מאוד חמורות על התדרים של השידורים ועל עוצמות השידור.

לכן, אנחנו עדיין רחוקים מאוד ממצב של טעינת טלפון סלולרי מאנרגיה בסביבה. מכאן, כרגע הטכנולוגיה משמשת לטעינת סנסורים קטנים או זעירים, הצורכים מעט מאוד אנרגיה". 

א.ב., מחברה לפיתוח טעינה אלחוטית במשטח מגע: "פיתחנו מערך טעינה אלחוטית לטלפונים סלולריים הנמכר בכל העולם. הוא מבוסס על גישת 'המקורות הקרובים'. הפיתוח היה במטרה, שהמקלט יהיה חלק מהטלפון הסלולרי. אולם, זה טרם קרה. בשלב הראשון המקלט הוא דונגל המורכב על הטלפון הסלולרי בחלקו התחתון. הוא חייב לשבת ממש על המשדר, שיש לו צורות שונות אבל הוא בא בד"כ בצורת משטח די דק. 

המשטח המשדר הוא משטח היכול להיות מורכב בכל מקום בו יש שקע חשמלי ועל כל תשתית, אפילו כחלק משולחן במסעדה. ברשתות של סטארבקס ומקדונלנדס יישמו זאת ממש על השולחנות. יש משטחים לטעינה כבר במקומות נוספים ציבוריים בארה"ב. אולם, אלו מערכות מאוד רגישות עם יעילות מאוד נמוכה. כל סטיה במילימטר של המכשיר במגע שלו עם המשטח פוגמת בטעינה. אנו נמצאים ממש בתחילת הדרך בתחום הזה. זה לא פתרון, שכרגע יכול להביא להחלפת המטענים המוכרים. זה רחוק מזה מרחק רב". 

כנס
 



 
 
Bookmark and Share