Telecom News - מערכת אינטרקום – מדריך לבחירת ציוד אינטרקום מתאים לעסק

מערכת אינטרקום – מדריך לבחירת ציוד אינטרקום מתאים לעסק

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> מערכת אינטרקום – מדריך לבחירת ציוד אינטרקום מתאים לעסק
מערכת אינטרקום – מדריך לבחירת ציוד אינטרקום מתאים לעסק
מאת: מיכאל פנחס, 5.12.13, 22:00מיכאל פנחס
עסקים רבים מתקינים מערכות אינטרקום אצלם בעסק. כיצד בוחרים את המערכת המתאימה לעסק? האם מערכת המחוברת למרכזיה היא הפתרון המומלץ?
 
אינטרקום (קרוי באנגלית: Intercom, מילולית: קשר פנים) הוא מכשיר תקשורת נייח די דומה לטלפון, עם קו תקשורת חוטי, שמשמש ככלי תקשורת בין חדרים וחלקים שונים של אותו מבנה. השימוש הנפוץ ביותר במכשיר זה הוא לצורך שיחה לבירור זהותו של אדם המבקש להיכנס אל המבנה ועומד מחוץ לדלת הכניסה.
 
קיים מגוון רחב של מערכות אינטרקום לבית ולמשרד: אינטרקום לאפרכסת, אינטרקום לקו טלפון, אינטרקום וידאו, אינטרקום עם או בלי קודן ועוד. אין "מוביל שוק" בתחום זה והתחרות רבה מאוד. למעשה, כל אחד יכול לרכוש אינטרקום באינטרנט ולהתקין את המכשיר לבד. מחירי מכשירי האינטרקום נעים בין 200 ₪ ל- 3,000 ₪, בתלות בייעוד של המערכת ובמטרת ההתקנה בעסק. המערכות המשוכללות עם וידיאו ו\או אמצעי זיהוי הן היקרות יותר.
 
מערכת אינטרקום מתקדמת של היום היא כבר לא השפופרת והכפתורים של פעם, שהיוותה את קו ההגנה הראשון בין העסק לסכנות מחוצה לו. אינטרקום היא מערכת משוכללת, אמינה ויעילה, שבזכותה כבר ניצלו חיי אדם ורכוש. במשך עשורים, האינטרקום שירת את מטרתו בהצלחה חלקית. איכות השמע לרוב הייתה ברמה בינונית ומטה, השימוש בו לא היה נוח והוא נטה להתקלקל. הפיתוחים הטכנולוגיים של שני העשורים האחרונים הביאו לכך, שהאינטרקומים של היום הרבה יותר אמינים ומשוכללים וכוללים את מיטב הפיתוחים הטכנולוגיים להגנה, כולל אמצעים ביומטריים ווידיאו דו-צדדי עם מסכי צפייה. 
 

מהן התכונות של  אינטרקום?

כפי שציינו, אין מוביל שוק אחד. השוק מפוצל בין כמה יצרנים מקומיים וייבוא פרוע מרחבי העולם (בעיקר מהמזרח הרחוק). היצרנים המובילים (ללא סדר מסוים): תדאור, אינטק, קומקס, לוגיפון, קוקום, ויסוניק, וידרום.
 
הסוגים השונים של מכשירי אינטרקום, לפי מידת נפיצותם בשוק:
א. פנל לחצנים. הוותיק והנפוץ ביותר ומכיל רק כפתורי לחצנים. למעשה, קשה לקרא למכשיר זה "אינטרקום" כי לעיתים אין בו בכלל קול, רק לחצנים מסוגים שונים (לפתיחה, צלצול, מספרים וכיו"ב).
יש בשוק מכשירים מאוד פשוטים עם כפתור אחד לצלצול וזהו. לעיתים הם מכילים גם שפורפרת דיבור פשוטה.
ב. מערכת אינטרקום קלאסית. מכילה יכולת קולית דו – צדדית, עם או בלי לחצנים מסוגים שונים. זו המערכת השנייה בתפוצתה והיא מערכת די פשוטה להתקנה ותפעול. קיימים כיום אינטרקומים מתקדמים השולטים על מספר פתחים, כיבוי והדלקת אורות, ואפילו מאפשרים הזנת מספר קודים שונים לכניסה (כך שניתן יהיה להנפיק קוד שונה לכל עובד, ספק או אורח, ולעקוב אחר כניסה ויציאה באופן מדויק יותר).
ג. אינטרקום טלוויזיה (וידיאו). שדרוג של מערכת האינטרנט הקלאסית ע"י תוספת של וידיאו (בשחור לבן או בצבע) לשיחה דו-צדדית. כיום, יש נטייה לבחור באינטרנט עם טלוויזיה בצבע כמכשיר הרצוי לרוב העסקים הקטנים עד הבינוניים.
ד. קודנים. מתאים למקומות עם רגישות ביטחונית או אחרת, או המקרים בהם יש רצון להגן בצורה טובה יותר על הכניסה. לעיתים המערכת מגיעה גם עם וידיאו דו-צדדי. בד"כ נדרשת הכנסה של קוד סודי, עם או בלי או שימוש בכרטיסים חכמים, או שילוב עם מוצר אבטחה אחר כדי להיכנס.
ה. קורא קירבה. הגנה חמורה יותר על הכניסה. הנכנס נדרש, שיהיה בידו כרטיס זיהוי אישי (בד"כ כרטיס מגנטי או כרטיס מסוג אחר עם שבב זיהוי, לעיתים עם שבב בלוטוס') עם קוד סודי והמכשיר קורא את הקוד הסודי מהכרטיס, כאשר מקרבים אותו אל המכשיר. לעיתים קורא הקרבה משולב עם מקלדת קטנה, להקשת קוד סודי או סיסמה ע"י המבקש להיכנס, בנוסף לזיהוי הקרבה לכרטיס המגנטי. זה נועד למנוע שימוש בכרטיס שנגנב, או שימוש בכרטיס שלא ע"י בעליו המורשה.
ו. אינטרקום משולב קורא ביומטרי. הגנה עוד יותר הדוקה על הכניסה. המערכת מחייבת זיהוי ביומטרי חד-ערכי של המבקש להיכנס. יש כמה סוגים של קורא ביומטרי. הנפוצים ביותר הם: טביעת אצבע וזיהוי פנים. היקרים ביותר כוללים זיהוי רשתית העין או קורא כף יד שלמה.
ז. אינטרקום פנימי. זה פתרון הנועד בעיקר לצרכי תקשורת פנים, בעיקר מחוץ למערכת המרכזיה הטלפונית (למשל בין עמדת המנהל לעמדת המזכירות שלו, או בין חדרים סמוכים כלשהם בעסק. מאוד נפוץ לקשר בין הורים לחדר ילדים בעיקר אם יש תינוק, או בהשגחה על מבוגר הזקוק להשגחה). ניתן לשלב את האינטרקום מהסוג הזה בטלפונים חכמים מכל סוג באמצעות מתאם.
 
הקשר בין כל מערכת אינטרנט למערכת הטלפוניה העסקית נעשה באמצעות מתאם, לכל סוג של אינטרקום יש את המתאם הייחודי שלו, שבאמצעותו ניתן:
א. לאשר (או לא לאשר) כניסה, ישירות מהטלפון.
ב. לקיים שיחה עם המבקש להיכנס ישירות מהטלפון. אם בטלפון יש וידיאו והאינטרקום מבוסס וידיאו, גם לקיים תקשורת וידיאו עם המבקש להיכנס.
ג. לקיים תקשורת משולבת (למשל: להעביר פנייה מהאינטרקום כשיחה לשלוחה אחרת במרכזיה באמצעות רשת הטלפוניה, לשלב אינטרקום פנימי עם שלוחות פנימיות, במקביל לתקשורת עם אינטרקום חיצוני). אפשר להגדיר את האינטרקום, שיחייג לשלוחה מסוימת (האינטרקום משמש כמכשיר טלפון נוסף) במשרד או שיצלצל בכל הטלפונים במשרד. את ההגדרה עושים בד"כ במרכזיה עצמה.
 
מאוד מומלץ לשלב את האינטרקום במרכזיה העסקית. כך, שניתן לשלוט על הכניסה מכמה עמדות טלפון ולבצע שיחות משולבות עם האינטרקום ויכולות נוספות (כמו תיעוד האישורים והנכנסים).
 

האם יש חסרונות באינטרקומים?  

בהחלט. יש הרבה, כמו לכל מכשיר אלקטרוני.
בין החסרונות הבולטים ניתן למנות:
א. חשש ל"חתונה קתולית" עם ספק אחד של ציוד (אין תקן אחיד).
ב. תלות מוחלטת בספק שירות והתחזוקה של המערכת, לרבות בתחום התיקונים. 
ד. תשלום נפרד על כל תוספת ועל כל שדרוג ועל כל חלק שמתקלקל. למעשה, הלקוח נלכד "במלכודת עכברים", וכאשר הוא יהיה מעוניין לבצע שדרוג \ שינוי \ תוספת יכולת, הוא יצטרך לשלם כל פעם בנפרד, או אפילו להחליף את המערכת (למשל, אם יש מערכת, שפוגעים בה בגלל היותה חשופה להטרדות ופגיעות, להחליף אותה למערכת "אנטי-ונדלית").
 
הכנות והציוד שיותקן בבית העסק, אם נבחרה מערכת אינטרקום
בכל התקנת מערכת אינטרקום, יש לנתח, כמו בכל רכישת ציוד ושירותים לעסק, את הצרכים והתקציב.
 
לאחר הבחירה בחלופה המועדפת ולקראת ההתקנה בד"כ יש צורך ב:
א. נקודת חשמל להזנת האינטרקום.
ב. יכולת להעברת חוטים כדי לחבר את האינטרקום עם מערכת הטלפוניה ועם נקודות מענה במקום שנדרש. אם זה לא ניתן להיעשות בחוטים, יש לרכוש מערכת אינטרקום עם חיבור אלחוטי לטווח קצר, שניתן לחבר אותו למרכזיה העסקית ולכל יחידת קצה אחרת בעסק.
 
 
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, דצמבר 2013.
מחבר המדריך לחיסכון  בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים.
 
אינטרקום



 
 
Bookmark and Share