Telecom News - הצצה אל העתיד: 5 טכנולוגיות ישנו את חיינו

הצצה אל העתיד: 5 טכנולוגיות ישנו את חיינו

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> הצצה אל העתיד: 5 טכנולוגיות ישנו את חיינו
הצצה אל העתיד: 5 טכנולוגיות ישנו את חיינו
מאת: חיים חביב, 19.12.13, 01:15IBM
 
יבמ צופה, כי כבר במהלך החומש הקרוב נצפה בכיתה בהתאמה אישית; תחיית החנות הפיזית; רפואה מבוססת DNA; שומר אישי דיגיטלי לכל אחד ועיר מקושרת לתושביה.
 
יבמ פרסמה את התחזית הטכנולוגית השנתית שלה (The 5 in 5), שמצביעה על 5 טכנולוגיות בעלות פוטנציאל לשנות במהלך החומש הקרוב את אופן העבודה שלנו, האינטראקציה והחיים בכלל.
 
על פי התחזית של IBM, כתת הלימוד העתידית תלמד ותכיר מקרוב את אופיים, יכולותיהם, ביצועיהם והעדפותיהם של תלמידי העתיד. בתחום הקמעונאי, צופה IBM, כי רכישות בחנויות מקומיות פיזיות יציעו חוויית קניה משופרת ויתחרו במכירות המקוונות, ואילו עולם הרפואה צועד לקראת שימוש נרחב בנתוני DNA. "שומר אישי דיגיטלי" ילווה כל אחד מאתנו בהתנהלותנו במרחבי הרשת, וערים חכמות תסייענה לתושביהן להיטיב את איכות חייהם.
 
ביסוד התחזיות של יבמ עומד מכנה משותף: כניסה לעידן חדש, שבו מערכות מחשוב קוגניטיבי (cognitive systems) יודעות ללמוד כל דבר, כל תחום וכל תהליך, להציע לנו אופני פעולה מנומקים, בתקשורת טבעית ובהתאמה אישית. שפע חידושים אלה מתאפשר הודות לשילוב עוצמתי בין כלי מחשוב ענן (cloud computing), ניתוח אנליטי לנתוני Big Data, וטכנולוגיות למידת מכונה. זאת, תוך התייחסות להיבטי פרטיות ואבטחה.

לפניכם התחזיות הפרטניות של יבמ לטכנולוגיות, אשר ככל הנראה תגדרנה את העתיד ותשפיענה על כל אחד מאתנו.

הכיתה תלמד את תלמידיה. הכיתה העתידית תציע למורים כלים, שיאפשרו להם ללמוד אודות כל תלמיד, ולתפור לו תכנית לימודים למידותיו, החל מגן הילדים דרך התיכון והאוניברסיטה ועד להכשרה מתמשכת במהלך שנות העבודה. היכולת החדשה תישען על שילוב נתונים דוגמת ציוני מבחנים והתפתחותם לאורך זמן, תוך ניתוח ברמת הנושא והשאלה הבודדת, נוכחות בשיעורים והתנהלות התלמיד מול מערכות לימוד מקוונות –  לא רק מבחני יכולת וכישורים. ניתוח אנליטי מתוחכם, באמצעות כלי מחשוב ענן, יספק כלי תמיכה בהחלטות למורים, שיאפשרו להם להצביע על התלמידים הנתונים בסיכון ועל המחסומים העומדים בפניהם ואף יציעו דרכי סיוע לתלמידים בהתמודדות עם אתגרי החומר, כל אחד על פי סגנון הלימוד המאפיין אותו.
ר' כאן סרטון המחשה.

רכישה מקומית במקום קניה מקוונת. אחר שנים בהן רושמות הקניות המקוונות שיאים, צפויות טכנולוגיות חדשניות להשיב את זירת הקניה המקומית בחנות הפיזית אל מרכז הבמה. קמעונאים מתוחכמים ישתמשו, בתוך 5 שנים, בקרבה הנוצרת אל הלקוח בחנות, על מנת ליצור חוויה, שאינה אפשרית בעולם הקמעונאות המקוונת. הם ירחיבו את החוויה הדיגיטלית בהבאת ה-Web אל המקום בו נמצא הקונה, ובו הוא מסוגל למשש את המוצרים עצמם: המרחב הפיזי של החנות. בתוך 5 שנים, עשויים קמעונאים להשתמש בטכנולוגיות דוגמת אלה של מערכת ווטסון של יבמ, על מנת לצייד אנשי מכירות בחנות ולהפוך אותם למומחים לכל מוצר הנמצא על גבי המדפים. בעזרת טכנולוגיות דוגמת מציאות רבודה (augmented reality), והתוכנית החדשה של יבמ הפותחת את ווטסון כפלטפורמה למפתחי אפליקציות, מספקת יבמ לקונים חוויית קניות משופרת ברמת החנות.
ד"ר עודד כהן
ד"ר עודד כהן, סגן נשיא ביבמ ומנהל מעבדת המחקר של יבמ בחיפה, שחוקריה ניצבים בחזית העשייה המדעית בתחום: "פיתחנו את מערכת 'אזורי הנוכחות' של יבמ, לאיתור מיקום אנשים בין כתלי מבנה. הטכנולוגיה המלהיבה הזאת מסייעת לקמעונאים להציע ללקוחותיהם חוויית קניות עשירה יותר, ומאפשרת לנהל את החנויות באופן אופטימלי. בתחום המציאות הרבודה, פיתחנו אפליקציה למכשירים ניידים המאפשרת למצלמה המשולבת בסמארטפון לזהות מוצרים על גבי מדפי החנות, להציג מידע מפורט ללקוחות, ולארגן טוב יותר את שטחי התצוגה. הטכנולוגיות האלה משנות מן היסוד את חוויית הקניות בחנות".
 
ה- DNA לשמירת בריאותך. טיפולים רפואיים במחלת הסרטן יותאמו אישית לפרופיל הגנטי ויוצעו במינון ובמתכונת מדויקים. בתוך 5 שנים, צפויה ההתקדמות בתחום הניתוח האנליטי של נתוני Big Data והופעת מערכות מחשוב קוגניטיבי מבוססות ענן, לצד פריצות דרך במחקר הגנומי, לסייע לרופאים באבחון מדויק יותר ובהצעת תובנות ייחודיות באשר לחלופות הטיפול. מערכות אלה תהפוכנה עם הזמן יותר ויותר חכמות, באמצעות למידה רצופה של חולים, המידע הגנטי שלהם ואופן תגובתם לתרופות. זאת, תוך פתיחת אפשרות להציע טיפול בהתאמה אישית על פי מבנה ה-DNA של החולה המסוים, גם במחלות דוגמת שבץ או מחלות לב.

התרומה הישראלית לעבודת המחקר של יבמ בתחום הרפואה מתמקדת בשימוש בניתוח ה-DNA לצורך התאמה אישית של טיפולים רפואיים, תוך מינוף הידע המתקבל מהמחקרים המעודכנים ביותר, שמסייעים באספקת טיפול המוגדר על פי מאפייני הגנום של החולה. ד"ר עודד כהן: "במקום להידרש לשנים ארוכות עד להצגת שיפור בתהליכי האבחון והטיפול הרפואי, אנחנו גורמים לדברים להתרחש כאן ועכשיו, באופן המסייע בשיפור איכות החיים של כלל הציבור".
 
הגנה מקוונת בסיוע 'שומר ראש' אישי דיגיטלי. האבטחה ברשת מתבצעת במתכונת פיסות נפרדות ומותירה אותנו חשופים במיוחד. הגישות המסורתיות לאבטחה – סיסמאות, תוכנות אנטי וירוס או חומות אש – אינן מציעות סביבה מקיפה וכוללת. הן מזהות איומים מוכרים, ובוחנות בדרך כלל רק מקור אחד של נתונים. בתוך 5 שנים נסתייע במערכות הגנה אישיות, שיודרכו בתהליכים אוטומטיים להתמקד באנשים ובפרטים המזוהים עימם, ויציעו רמה חדשה של הגנה מפני גניבת זהות. האבטחה תהפוך תלוית הקשר, ותשתמש בנתונים היסטוריים לאימות זיהוי המשתמש במגוון מכשירי קצה. השומר הדיגיטלי מהדור החדש ידע להתערב ולזהות פעילות חריגה או לא הגיונית, לפעול ולייעץ למשתמש.
 
העיר תסייע לתושביה לחיות בה. בתוך 5 שנים, תדענה ערים להבין בזמן אמת כיצד מתרחשים מיליארדי אירועים שונים בו זמנית. מחשבים ילמדו ויבינו את צורכי האדם האורבני, העדפותיו, עיסוקיו, ותנועותו ממקום למקום. בקרוב, יוכלו ערים והאנשים העומדים בראשן להבין ולעכל מידע חדש המגיע מאזרחים, ולדעת מהם המשאבים העירוניים הנדרשים, היכן יש בהם צורך ומתי מעדיפים האזרחים להשתמש בהם. כך, תוכל העיר להבטיח אופטימיזציה של שירותיה על פי צורכי התושבים.

דר' עודד כהן: "אנו יודעים כיום יותר מאשר כל דור שקדם לנו. ועדיין, אנחנו מתמודדים עם הצפה של מידע מורכב, שלא לדבר על עמידה על מכלול המשמעות של כמויות עתק של נתונים הנאגרות בקצבים מהירים יותר ויותר. בעזרת יצירת טכנולוגיה המתוכננת מראש ללמוד ולשפר את רמת התודעה שלנו, נסייע לבניית עידן חדש של קדמה, הן ברמת הפרט והן ברמת החברה בכלל".
 



 
 
Bookmark and Share