Telecom News - סיכום 2013 ומבט די אופטימי ל- 2014

סיכום 2013 ומבט די אופטימי ל- 2014

דף הבית >> דעות ומחקרים >> עמדות ניתוחים >> סיכום 2013 ומבט די אופטימי ל- 2014
שנת 2013 הייתה שנה טובה להיי-טק הישראלי בכלל ולחברות הסטארטאפ בפרט. שנת 2014, שאנו עומדים בפתחה, אם לא יהיו בה מיתון (בארה"ב ואחריו בשאר העולם) או משברים מדיניים-ביטחוניים מקומיים, יכולה להיות שנה מוצלחת לא פחות. 
מאת: אבי וייס, 30.12.13. 22:302014

ניתוח: לאחר כמה שנים של שפל יחסי, שנת 2013 יכולה להזכר כשנה טובה מאוד לעולם ההיי-טק הישראלי בכלל ולעולם הסטארטאפים המקומי בפרט. על פי נתוני PWC, ב-2013 היו בישראל כ- 45 אקזיטים בהיקף של כ-7.6 מיליארד דולרים (הבולטת ביותר: הרכישה של Waze ע"י גוגל), מהם הנפקות בבורסות בעולם בהיקף של 1.2 מיליארד דולרים ורכישות ומיזוגים בהיקף של 6.45 מיליארד דולרים. בנוסף, אין סוף של משלחות הגיעו לישראל מכל רחבי העולם לחפש סטארטאפים ישראלים וטכנולוגיות פרי פיתוח ישראלי. אירועים בינלאומיים ותחרויות בינלאומיות הגיעו לישראל ובכמויות, כך שאפשר לסכם, שמדובר בשנה המוצלחת ביותר לעולם היזמות הישראלי בעשור האחרון, עם תקווה ש-2014 תהיה לא פחות מוצלחת.

יתרה מכך, בשנה החולפת עלו וצמחו כמה מגמות חשובות, שחלקן מאוד מעודדות ומבטיחות, בתחום חברות הסטארטאפ בישראל לקראת שנת 2014:

א. החלה להיבנות קהילה של סטארטאפים חרדיים ומפתחי פתרונות ושירותים בעולם ההיי-טק ע"י צעירים וצעירות (וגם לא צעירים) חרדיים. לפני כן, החלה במגזר הערבי תופעה דומה וחיובית של צמיחת מגזר חדש של סטארטאפים ויזמים מבני המיעוטים במדינה. 
ב. נבנתה קהילה חזקה ותוססת של סטארטאפים לתחום הסייבר, וישראל מצויה בתהליך מהיר של הפיכתה ל"מעצמת סייבר" עולמית. יש בישראל לפחות 150 סטארטאפים בתחום הסייבר על כל היבטיו והוקם מנגנון ממשלתי (מטה הסייבר הלאומי) המקדם את הנושא בצורה יפה ונמרצת. 
ג. תחום האפליקציות הסלולריות עבר כל יכולת מעקב ומדידה. יש להערכתי בארץ מעל ל-1,500 סטארטאפים המפתחים כיום אפליקציות לסלולר. כולם מקווים להיות "ה- Waze הבא". זה שאיזה 100 סטארטאפים מפתחים את האפליקציה, שתמצא את המסיבה הכי קרובה בעזרת רשת חברתית ו-GPS, לא אומר, שכל הסטארטאפים האחרים מפתחים אפליקציות חסרות תוחלת, כמו מציאת המסיבה הקרובה... אין ספק, שישראל היא "מעצמת פיתוחים" בתחום המובייל.  
ד.חברות רב לאומיות החלו להרחיב את מרכזי הפיתוח שלהן בישראל כדי לפתח טכנולוגיות מתקדמות, בעיקר טכנולוגיות ענן, וירטואליזציה, אבטחה, רשת ומובייל. אפשר לציין ברשימה זו את: אינטל, סיסקו, מיקרוסופט, אלקטל-לוסנט, אקמאי, גוגל ועוד. סביב מרכזי הפיתוח הללו נבנית קהילה נוספת של מפתחים וסטארטאפים התומכים במגמות הללו.
ה. כל האוניברסיטאות והמכללות פתחו (או נמצאות בשלבי פתיחה) יחידות של "מאיצי סטארטאפים" (אקסלרטורים) ומרכזי טיפוח מצוינות ויזמות, מה שמצמיח דור חדש של סטארטאפים, שצומח היישר מתוך הקמפוסים האקדמיים בהיקפים הולכים וגדלים.  
ו. עיריות רבות פתחו "מרכזי האצה" (אקסלרטורים) ליזמים וסטארטאפים (דוגמאות: רעננה, ראשון-לציון, חיפה, באר-שבע ועוד). עיריות, שהיו בהן כבר אקסלרטורים, הרחיבו אותם באופן משמעותי (למשל: עיריית תל-אביב). במקביל, כמות האקסלרטורים והחממות הפרטיות ואלו של חברות ההיי-טק המובילות (ובראשן: מיקרוסופט וגוגל) גדלה בצורה מרשימה, עם כמות מדהימה של חברות הזנק בתוכן וסביבן.
ז. תחומים חדשים החלו "צומחים מלמטה" תוך יצירת קהלי מפתחים וסטארטאפים בתחומי טכנולוגיה חדשים. אפשר לציין כאן 2 תחומים בולטים, שאנו מלווים השנה: WebRTC וביטקוין. הקהילה המעניינת ב-2013 זו קהילת הביטקוין הישראלית, שצמחה תוך שנה מאפס חברים לכ-2,800 איש (נכון לסוף דצמבר 2013). לקהילה צומחת זו פתחנו באתר מגירה שלמה של חדשות ועדכונים בתחום עולם הביטקוין - כאן
ח. התחרות בעולם הסלולר הורידה מחירים בצורה משמעותית לרוב האוכלוסייה בישראל, והתחרות בתחום המכשירים הניידים יצרה מצב בו לרוב האוכלוסייה יש ביד סמארטפונים ו\או טאבלטים, כולל במגזר העסקי (מה שיצר את מגמת ה-BYOD). מנגד, עולם ה-PC נמצא בשקיעה. יש תחומים, שלא נפתרו (בגלל חולשת משרד התקשורת) בתחום המובייל, למשל תחום מחירי הנדידה (Roaming), מה שהביא לצמיחה של כמות לא קטנה של סטארטאפים מעניינים, שבאים לפתור את הבעיה של מחירי הנדידה, כל אחד בצורה ייחודית ויצירתית אחרת. מגמה זו תמשיך גם ב-2014. 
ט. החלה תופעה של מעבר גיוס כסף לסטארטאפים מקרנות ההון-סיכון המוכרות והוותיקות (VC) למערכות "גיוס המונים" על רשת האינטרנט - Crowdfunding. כיום, תחום זה די פרוץ (ומוצלח מנקודת המבט של הסטארטאפים מגייסי הכספים). ב-2014 נראה מגמה בה הרגולטורים ינסו "למסד" את התחום הזה.  

כמה מגמות מעניינות ומוצלחות, שהיו בעולם ולא הרגשנו אותן כלל בישראל (בגלל הרגולציה העקומה וחסרת האחריות של משרד התקשורת), מגמות שעתידות להשפיע על ההתפתחות של עולם ההיי-טק (גם כאן) בשנת 2014:

א. דור רביעי בסלולר - LTE. זה התחום בעל מקדם הצמיחה החזק ביותר בעולם, במיוחד בעולם המובייל. הקדשנו מגירה שלמה של מחקרים ונתונים לגבי תחום ה- LTE - כאן. בישראל, אין LTE ובספק אם יהיה ב-2014. מצ"ב כאן מחקר וסקירה של ABI Reasearch לתחום ה-LTE והשירותים והטכנולוגיות הנלוות ל-LTE בעולם. בהחלט תחום בצמיחה מואצת. 
ב. סיבים עד הבית - FTTH. יש בישראל הרבה דיבורים והיערכות בתחום זה, אבל 2013 לא הייתה שנת ה-FTTH בישראל. לעומת זאת בעולם, מדובר על סיפור הצלחה מדהים. מצ"ב כאן סקירה מקיפה על תחום ה-FTTH בעולם ולאן התחום הזה הולך. 
ג. רוחבי פס גדולים, גם בקווי וגם בסלולרי, שמובילים לשירותים חדשים (דוגמת ה-OTT\IPTV). מצ"ב כאן סקירה מקיפה ומעניינת של יו"ר ה-FCC (הרגולטור האמריקאי לתקשורת), על השפעת הפס הרחב על ההתפתחות של ארה"ב. ישראל, בינתיים, נמצאת בתחתית הטבלה העולמית מבחינת רוחבי פס (כמפורט כאן). 
ד. מעבר ל-IoT (ר"ת: Internet of Things) - "אינטרנט של דברים". תחום, שלא מוכר בישראל (ראה ערך משרד התקשורת). מצ"ב כאן תחזית מעניינת מ- Frost & Sullivan לגבי תחום ה-IoT, שצופים שזה יהיה תחום מוביל בעולם בשנה הקרובה. להערכת חברת המחקר גרטנר, ב-2020 יהיו בעולם 26 מיליארד מכשירים מחוברים לאינטרנט בגישת ה-IoT, מכשירים שייצרו שוק ענק, שערכו יהיה 1.9 טריליון דולרים (ב-2020). 
ה. עולם ה-IT עובר למודל "הפלטפורמה השלישית". השרטוט של IDC להלן מבהיר מה היא "הפלטפורמה השלישית":
הפלטפורמה השלישית על פי IDC
יצויין, שבשנת 2013 "נפל האסימון" בארגונים ובחברות רבות בישראל, שזה הזמן לעבור ל"פלטפורמה השלישית" ולאמץ: טכנולוגיות ענן, BYOD, Big-Data ורשתות חברתיות לארגונים ולעסקים. בשנת 2014 (אם לא יהיו מיתון ו\או מאורעות מדיניים ובטחוניים, שיטרפו את כל הקלפים והתחזיות), נראה את המגמות החשובות הללו מקיפות את כל משק ה-ICT בישראל.
ניתוח מחקרי של 25 המגמות שמשנות את עולם ה- ICT מ- 2014 והלאה - כאן

לסיכום: למעט "התאונה" ששמה משרד התקשורת (שכעת, משרד הכלכלה, החל למלא בצורה יפה ומעודדת, את החלל שיצר משרד התקשורת באפסותו וחוסר מנהיגותו), ניתן לסכם את שנת 2013 כשנה מאוד מוצלחת לעולם ה-ICT בישראל. אין ספק, ששנת 2014 תהיה מוצלחת לא פחות, בתלות כמובן במצב הכלכלי העולמי ובמצב הגיאו-פוליטי והביטחוני המקומי. "מדינת הסנטארטאפים" יכולה להמשיך ולהתפתח ולהצמיח מתוכה טכנולוגיות ושירותים המבוקשים ע"י מדינות העולם, מה שמכניס כסף ובכמויות לישראל ומניע את המשק והעוסקים במלאכה הזו קדימה. 

אפילוג: שנת 2013 הייתה השנה בה הוקם האתר הזה, אתר Telecom News. התחלנו עם אפס קוראים במרץ 2013 וכיום אנו עם 34,228 "קוראים ייחודיים" - Unique users לחודש (עדכון ל-31.12.13). זאת, בזכות המסירות של צוות הכתבים המקצועי העובד בהתנדבות לטובת הקוראים, כמפורט בפינה "מי אנחנו". בהחלט הצלחה יפה ואף מסחררת בכל קנה מידה, ואנו מקווים, ששנת 2014 תהיה מוצלחת עבורנו ועבור קוראינו לא פחות משנת 2013. 



 
 
Bookmark and Share