Telecom News - "פירמידת הפטורים" מתרחבת ומכה בכל פינה

"פירמידת הפטורים" מתרחבת ומכה בכל פינה

דף הבית >> פטורים ממכרזים ICT >> "פירמידת הפטורים" מתרחבת ומכה בכל פינה
ניתוח: מגיפת הפטורים ממכרז הפכה ל"מכת מדינה": 73 מיליארד ש"ח עברו במערכת המכרזים הממשלתית בפטור - ללא כל מכרז בשנים 2008 עד 2012. כ-80% מהתקשרויות משרדי הממשלה הן בפטור ממכרז. המאגר הביומטרי ממשיך להיות מקור לפטורים תמוהים המזינים את "פירמידת הפטורים" במאגר, באישור החשכ"ל. התקנות החדשות מרחיבות את תופעת הפטורים ועלולות להוביל לביטול חוק המכרזים תוך שנים ספורות.
מאת: אבי וייס, 17.1.14, 11:30החשכ"לית

אם לא די בכל "פירמידת הפטורים", שחשפנו בהקשר של המאגר הביומטרי (כמפורט כאן, כאן, כאן, כאן וכאן), תופעה המתאימה בדיוק להגדרה של פרופ' ירון זליכה "שחיתות שלטונית", נוסף השבוע עוד פטור של המאגר הביומטרי, באישור החשכ"ל. אושר להגדיל את התעריף המשולם ליועץ טכנולוגי בנושא ביומטריה בשם א.א., העובד עבור הרשות לניהול המאגר הביומטרי (שעבודתו, כמובן, התחילה בפטור ממכרז). ההחלטה היא להוסיף לו עוד 123,192 ש"ח לחצי שנה (מ- 1.1.14 עד 30.6.14), בנוסף ל- 392,342 ש"ח, וזאת בנימוק של "השמירה על אחידות נדרשת מטעמי יעילות וחסכון". או בקיצור: לא מצאתי שום נימוק הגיוני במשפט הסתום הזה של "השמירה על אחידות הנדרשת מטעמי יעילות וחסכון", עבור הוצאה ליועץ של פטור נוסף כספי של עליה בהכנסות של 123 אלף ש"ח (לאדם אחד) לחצי השנה הנותרת באמצע תקופת הפטור הקודמת ממכרז (17.3.13-30.6.14). 

דוגמאות לפטורים ממכרז תמוהים נוספים בקצרה מהשבוע האחרון:
א. 
פטור ממכרז (פעם שנייה) בהיקף של 60 מיליון ש"ח לשנה לבזק, עבור רשת התקשורת הממשלתית. הנימוק: "נסיבות מיוחדות". כ"כ הטענה היא שבזק היא היחידה שיכולה לספק שירותים הנדרשים לממשלה. משרד התקשורת תמך בבקשה ודיווח לוועדת הפטור בחשכ"ל, שבעתיד תהיה תחרות בשוק הקווי במסגרת "השוק הסיטונאי". כנראה שאין גבולות ליכולת ההמצאה של נימוקים הזויים, חסרי כל בסיס ודמיוניים, העיקר - שזה יעזור לוועדת הפטור של החשכ"ל לא לבצע מכרז ולא לנסות להוריד עלויות. 

ב. פטור ממכרז (פעם שנייה) בהיקף של 2 מיליון ש"ח לשנה לחברת HP לתחזוקת ופיתוח "מערכת עובדים זרים - מעו"ז" ברשות האוכלוסין וההגירה של משרד הפנים. הפטור ניתן לאחר שיועץ (שנבחר, איך לא, בפטור ממכרז) המליץ לחשכ"ל שרק HP יכולה לבצע את העבודה. "פירמידת הפטורים" עובדת בכל מקום (השיטה פשוטה, הגיונית וחכמה: בוחרים יועץ בפטור ממכרז והוא מצידו מספק חוות דעת בלי סוף לפטורים למכרזים לכל דבר שזז באותו משרד ממשלתי. על ההיקף הכספי והמספרי המדהים של התופעה ניתן ללמוד בהמשך הכתבה).

ג. פטור ממכרז (פעם שנייה) בהיקף כספי לא ידוע עבור משרד רואי חשבון של י.ג., עבור משרד התקשורת, לצורך ביצוע ביקורות על התמלוגים המשולמים למדינה ע"י חברות התקשורת. משרד רואי החשבון זכה לפטור פעם שנייה במשרד התקשורת בנימוק ש: "חשב המשרד הביע שביעות רצון רבה מהעבודה שבוצעה וציין כי גורם חדש יידרש לתקופת לימוד של כחצי שנה". אכן, נימוק מקורי ומשכנע, איך לפזר את כספי משלמי המיסים בקלות ובלי כל מכרז, שנה אחרי שנה. 

ד. פטור ממכרז לבזק לאספקת "שירותי נתב עסקי" בעלות לא ידועה, עבור המוסד לביטוח לאומי. הנימוק: "בעתיד, המוסד לביטוח לאומי יבדוק האפשרות ליציאה למכרז בנושא כלל הטלפוניה בארגון". בהחלט נימוק מקורי ומשכנע, שהופך את תחום מכרזים לעניין וירטואלי לחלוטין ("בעתיד, יבדוק האפשרות.."). זה סיפור הרבה יותר טוב ומשכנע מהנימוק של משרד התקשורת - בסעיף הקודם... 

היקף תופעת הפטורים ממכרזים
משרד האוצר \ החשכ"ל תחת הנהגתו של שר האוצר - יאיר לפיד והחשכ"לית מיכל עבאדי-בויאנג'ו (בתמונה למעלה) החליטו "להסיר כל רסן" מתחום הפטורים ממכרזים ולתת לכסף של משלמי המסים בישראל לזרום לו בנחת וללא כל הפרעות (של מטרידים, כמו אתר זה, או פרופ' ירון זליכה), במסלול של "פטורים ממכרזים". לשם כך, הם פנו בשבוע החולף לכנסת ישראל וקיבלו אישור של ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, לשנות את הסמכויות של ועדות המכרזים שבמשרדי הממשלה, להחליט על "פטור ממכרז" בכל התקשרות של עד 150 אלף ש"ח להתקשרות אחת (פי 3 מסכום הפטור, שהיה מותר לוועדות בתוך המשרדים להחליט, עד השבוע), ובנסיבות מיוחדות עד 4.5 מיליון ש"ח להתקשרות אחת. אגב, לוועדת הפטור העליונה של החשב הכללי בעצמו, מותר לבצע "פטור ממכרז" כמעט בכל סכום. 

על פי הנתונים, שסיפק משרד האוצר עצמו לוועדת הכנסת הנכבדה, שאישרה את ההחלטה השערורייתית הזו, 79% מכלל ההתקשרויות של משרדי הממשלה בשנים 2010 ועד 2012 היו בפטור ממכרז, לעומת 69% שהיו בפטור ממכרז בשנים 2008 עד 2009. עלייה יפה של 10% בהיקף הפטורים ממכרזים תוך שנתיים. האוצר לא הציג לוועדה את נתוני הפטורים של 2013, אבל ההערכות מדברות על כך שהיקף הפטורים ממכרזים הגיע לאחרונה לכ- 85% מכלל ההתקשרויות והרכישות של הממשלה. לפי הקצב הזה, עוד שנתיים - שלוש נראה ש- 100% מההתקשרויות של הממשלה תהיינה ב"פטור ממכרז".

בסך הכל, על פי נתוני האוצר, בשנים 2008 ועד 2012 בוצעו 21,020 התקשרויות ללא מכרז עם ספקים ונותני שירותים בהיקף כולל של 73 מיליארד ש"ח (!). אגב, 26% מההתקשרויות ללא מכרז היו מנימוק של "ספק יחיד" (!). נציג שר האוצר - עו"ד ברוך לוברט ציין בדיון בוועדת הכנסת כי משרד האוצר מתכוון להרחיב בקרוב מאוד את הסמכויות של ועדות המכרזים בתוך המשרדים, כך שיוכלו לתת פטור ממכרז עד 300 אלף ש"ח להתקשרות אחת (פי 2 מההגדלה ל- 150 אלף האחרונה שכבר אושרה, שזה במצטבר הגדלה פי 6 מהסכום לפטור ממכרז שהיה עד כה). כך, "עם ישראל חי" והכסף יזרום לו בשטף בצינורות הנכונים, "בפטור ממכרז"...

 כך, "חוק המכרזים" ימות "מיתת נשיקה" ודי בקרוב (אם הוא לא כבר מת), בתרגיל מנהלי של האוצר, תרגיל שנועד לחפות על השחיתות הגדולה ביותר בישראל בהיקפה הכספי. למה האוצר \ החשכ"ל מרשה לעצמו לחסל את "חוק המכרזים"? זה די ברור: מבקר מדינה ויועץ משפטי חלשים ועיתונות שלא עוסקת בנושא. כך, אפשר להעביר עשרות רבות של מיליארדי ש"ח מידי שנה למקורבים, בעלי קשרים ("הון-שלטון") ולחברות גדולות המקורבות למקבלי ההחלטות, בתוספת גדודי היועצים ועורכי הדין ש"עוטפים" את התהליך הזה בניירת המתאימה, שלעיתים נדמה שהיא חלק מאיזה ספר של בדיחות. גם היועצים נבחרים בלי מכרז, כדי "להניע" את גלגלי התעשייה המשגשגת הזו. זאת, בלי כל פיקוח ובקרה של ממש, תוך חיסול של התחרות החופשית בשוק ורמיסת העסקים הקטנים ועסקים מכל סדר גודל חסרי קשרים של "הון-שלטון". 
מכרז



 
 
Bookmark and Share