Telecom News - IBC בצומת דרכים, שבויה בידי עובדי חברת החשמל ועם חשדנות בין מרכיביה

IBC בצומת דרכים, שבויה בידי עובדי חברת החשמל ועם חשדנות בין מרכיביה

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> IBC בצומת דרכים, שבויה בידי עובדי חברת החשמל ועם חשדנות בין מרכיביה
בנוסף, שר התקשורת וכל בעלי התפקידים במשרד התקשורת מקדמים ובמרץ את השוק הסיטונאי על רשת בזק, מה שיהפוך את היוזמה של IBC לחסרת כל בסיס כלכלי, אם לא תתפרק קודם לכן, בגלל המתח בין החברות המרכיבות אותה. 
מאת: אבי וייס, 11.2.14, 13:00

חברת IBC (חברה משותפת לחברת החשמל לישראל, להלן חח"י) ולמספר שותפים ובראשן חברת Via Europa משבדיה בראשותו של דני לאובר, מנכ"ל החברה בישראל, ניצבת היום בפני פרשת דרכים. יש מומחים, ששוחנו עימם השבוע, שטענו, שעדיף לשותפים במיזם לפרק את השותפות כבר כעת, כדי לצמצם את הנזקים שלהם, לפני שיהיו בסדרי גודל של מאות עד מיליארדי ש"ח. הממשלה לא תעזור ל- IBC אם היא תיפול, כמו שהיא עוזרת כעת לבית חולים הדסה ב-ים. הסיפור של "בטר פלייס" יותר מתאים למצב שיש לנו כאן. 

בנוסף, החשדנות בין השותפים גברה, בגלל שהחברה הייתה אמורה להתחיל פריסה כבר בסוף 2013 וכעת הפריסה תחל אולי במחצית 2014, אם הכל "יעבור חלק" בהסכמים עם עובדי חח"י. לא אתפלא אם אחד השותפים למיזם יפרק את השותפות הזו ברעש, כבר בזמן הקרוב. השותפים יודעים, שמדובר ב"הימור ענק". 

למעשה, IBC הפכה להיות "שבויה" של ועד עובדי חח"י. היזמים השבדיים, שניגשו למכרז מיזם הסיבים של חח"י, לא תיארו לעצמם את תרבות הניהול הקיימת בישראל, ובראשם החוזק של ועד חח"י, ובנוסף, את חוסר הרצון של החברות הגדולות בישראל לשבור את "שרשרת הערך" בעולם התקשורת, כפי שיבוצע בפורטל הספקים של IBC, כמנותח כאן.

לאחר ההסכם, שעדיין לא אושר סופית, של עובדי חח"י עם הנהלת חח"י והשותפים במיזם הסיבים, "שיחררו העובדים את הרצועה" וחח"י פרסמה השבוע כ-20 משרות דרושים למיזם הסיבים, ל: טכנאי/ת / הנדסאי/ת / מהנדס/ת לתכנון פריסת הכבלים האופטיים על רשת החשמל (כמפורט כאן).  

אולם, עדיין העובדים לא מתחילים בעבודה, עד שלא יקבלו את ההטבות, שהובטחו להם במיזם.

בנוסף, שר התקשורת ממשיך, במלא הקצב, בתכנית לקדם את "השוק הסיטונאי" כמפורט כאן, תוך ביצוע "מהפכה רגולטורית" ותחמונים בשוק (בליווי "צבא" של יועצים), שהקרבן של המהפכה הזו תהיה בראש וראשונה חברת IBC. שכן, הספקים הגדולים (סלקום ופרטנר) ירצו "לרכב" על הרשת הזולה יותר, זו של בזק.

אך אמש, פרסם משרד התקשורת (כאן), שהוא בחר בחברת רואי החשבון הגדולה זיו-האפט-BDO כמי שתפקח על "ההפרדה החשבונאית", שתחול על בזק והוט, במקום "הפרדה מבנית" הקיימת כיום. המשמעות המעשית לשוק התקשורת: בזק והוט תוכלנה לשווק חבילות Quadruple Play (חבילות מרובעות), מה שאין לשום מתחרה ובראשן ל-IBC.

יתרה מכך. כל הספקים הקטנים, שכבר חתמו על הסכמים עם IBC  (שמונה הסכמים כמפורט כאן), ילכו להסכמים מקבילים עם בזק (ואולי גם עם הוט), במסגרת "השוק הסיטונאי", שכן בזק כבר פרוסה בשטח בכל הארץ עם לקוחות ו-IBC זה רק "הבטחות לעתיד" ו"יחסי ציבור", עם פורטל בעייתי מבחינה עסקית (שלא לומר - הרסני). כך, ההסכמים הללו לא יניבו לקוחות בהיקף ל-IBC, אם בכלל.

המשמעות: המודל העסקי הרעוע של IBC עתיד להתמוטט, עוד לפני שיצא לדרך. IBC תשיג לקוחות במגזר העסקי (בגלל החיבור הסימטרי) אבל גם כאן בהיקף די קטן, כי עשרות שנות התחרות במגזר העסקי בבזק, לא הובילו את בזק מלהפסיק להיות מונופול המחזיק בכ-80% מהלקוחות העסקיים בישראל. ובכלל, IBC קמה לא כדי להתחרות בבזק במגזר העסקי. אין לה מודל עסקי המצדיק תחרות שכזו וגם הממשלה לא תתמוך (גם בכסף) בתחרות בשוק הקווי, אם היא רק במגזר העסקי.  

אם לא די בכך, הצעת חח"י למשרד התקשורת לסייע בהקמת תשתיות הסלולר של דור רביעי (LTE) על גבי עמודי חח"י, תוך הסתייעות ברשת הסיבים של IBC, נענתה בתגובה צוננת ושלילית של מנכ"ל משרד התקשורת בגיבוי שר התקשורת. זה היה די צפוי. משרד התקשורת לא מוכן, שאיש יזיז את המשרד מהתכנית להרס התחרות בשוק הישראלי. מה שהבטיחו השרים הקודמים, המנכ"לים הקודמים וראש הממשלה - לחח"י בעבר, נמוג ואיננו. כרגע, רק "השוק הסיטונאי" מעניין את הצמרת הקובעת את המהלכים בשוק התקשורת.  

אם לדי בכאוס שיש לנו כאן, מנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטיים בישראל, איתי אייגס, פנה למשרד הממשלה הנוגעים בדבר ול"וועדת יוגב" ודרש שכניסת חח"י למיזם הסיבים ולאספקת שירותי תקשורת בישראל תבוצע רק אחרי שתהיה רפורמה בחח"י (דהיינו: לדחות את המיזם למועד בלתי ידוע). סביר להניח שהדרישה הזו לא תתקבל. 

לכן, פניתי גם ל-IBC וגם למשרד התקשורת בשאלות הבאות:

"3 שאלות- נוגעות לעניין מיזם IBC:
  1. האם עובדי חח"י מונעים, עד רגע זה, את תחילת העבודות של IBC, עד שלא תיענינה התביעות שלהם לאופציות במיזם?
  2. האם משרד התקשורת השיב בשלילה להצעת IBC לספק שירותי אנטנות סלולריות לכל חברות הסלולר בדור הרביעי - LTE על הרשת של חח"י?
  3. האם IBC רוצה להגיב על השימוע של "שוק סיטונאי" ומעוניינת בדחייה במועד הגשת התשובות, כדי שתוכל להגיב?"
תשובות לא קיבלתי. אם אקבל, אעדכן. 

 



 
 
Bookmark and Share