Telecom News - חשיפה: פרטנר השתמשה בתדרים בלי רישיון וקיבלה תדרים בלי סמכות חוקית

חשיפה: פרטנר השתמשה בתדרים בלי רישיון וקיבלה תדרים בלי סמכות חוקית

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> חשיפה: פרטנר השתמשה בתדרים בלי רישיון וקיבלה תדרים בלי סמכות חוקית
בלעדי: פרק ג' בסדרה. בעקבות אישור בימ"ש עליון, נחשוף לקוראינו מה שהנהלת משרד התקשורת התאמצה כל כך להסתיר: מי שמנהל בפועל את משרד התקשורת זו הלשכה המשפטית. הפעם נחשוף כיצד כל תחום הטיפול בתדרים בישראל (תחום השווה מיליארדי שקלים לשנה), הפך לפארסה בלתי חוקית אחת גדולה.
מאת: אבי וייס, 25.3.14, 23:30נגה רובינשטיין

מי, שקרא את פרק א' ופרק ב' בסדרת החחשיפות, לא יהיה מופתע כאן בפרק ג', כשנרים את המסך כיצד עובדת הרגולציה של עולם התקשורת המטפלת בשווקים של מיליארדי ש"ח בשנה.

בפרק ג' אותו ניתן להוריד מכאן, נחשפות סוגיות חדשות ומטרידות, שאציג אותן כאן בתמצית:

א. בעבודת הלשכה המשפטית לא נעשתה כל הפרדה בין שלב "גיבוש המדיניות", שנמצא באחריות האגף המתאים במשרד, לבין "שלב החקיקה", שאותו מובילה הלשכה המשפטית. למעשה, הלשכה המשפטית השתלטה על כל תהליכי העבודה וניטרלה את כל האגפים המקצועיים ושיבשה בכך את עבודת המטה במשרד, מהשר והמנכ"ל ומטה. מצב זה לא השתנה עד עצם היום הזה. 

ב. כל תחום השידורים (בעיקר תחום הטלוויזיה) נוהל ישירות בין לשכת הייעוץ המשפטי ושר התקשורת, מעל לראש של כל אגפי ויחידות המשרד. אגב, הייתה לזה סיבה נסתרת, שתיחשף בפרק האחרון בסדרת החשיפות. 

ג. היועצת המשפטית והסמנכ"לית למנהל ומשאבי אנוש (תמי לשם) הטיחו זו בזו טענות קשות בכל הנוגע להתנהלות בתחום החוזים וההתקשרויות של המשרד. יש חוזים, שהתעכבו חודשים ושנים בגלל הייעוץ המשפטי. למשל: חוזה תחזוקת מעליות התעכב יותר משנה וחצי, חוזה רכש שירותי אבטחה של המבנה התעכב כמעט שנה, חוזה אבטחת השר התמשך מעל לחצי שנה, מכרז לתרגום התמשך מעל ל-8 חודשים ובוטל בגלל הזמן של הטיפול, וכך הלאה והלאה. 

ד. הלשכה המשפטית במשרד התקשורת לא הצליחה לספק למנכ"ל מענה בזמן האם הוא יכול לתת חסות לכנס מקצועי של העיתון "כלכליסט", וכתוצאה מכך המשרד לא השתתף בכנס. הוחלפו טענות על דיווחים, שאינם אמת בין היועץ הבכיר למנכ"ל (בשם המנכ"ל) ללשכת היועצת המשפטית. 

ה. חברת הסלולר פרטנר השתמשה בתדרים, שלא הוקצו לה, ולא שילמה על כך מאומה למדינה (תדרים בישראל שווים הרבה מאוד כסף). חשיפת הפרשה הובילה למהלך כושל עוד יותר של "הסכם פשרה", שבו פרטנר שילמה חלק קטן מהכסף, שהייתה חייבת על התדרים, והוכן תיקון לרישיון שלה, שמאשר לה בדיעבד את השימוש בתדרים הללו.

אולם, כל המהלך של אישור השימוש בתדרים בדיעבד לפרטנר, נתקע במשך למעלה משנה וחצי, כי לא נמצאה הסמכות החוקית לעשות כך ולשכת הייעוץ המשפטי התחמקה באופן עקבי ממתן תשובות ברורות. גם אחרי שהרישיון של פרטנר תוקן בחתימת השר (תוך עקיפת מי שממונה על תיקון הרישיון - סמנכ"ל הנדסה ורישוי), התיקון הזה נעשה ללא סמכות חוקית ברורה. עניין הסמכות החוקית להקצאת תדרים ע"י סמנכ"ל הספקטרום לא תוקן, עד עצם היום הזה. 

עו"ד דנה נויפלד, זו שהחליפה את עו"ד נגה רובינשטיין בתפקיד היועצת המשפטית, "הכשירה" לאחרונה את "השרץ" הזה בכך שאישרה לשר התקשורת לתקן את רישיון פרטנר, בגלל התסבוכת הבלתי הגיונית שנוצרה בנושא. יחד עם זאת, היא ציינה בחוות דעתה לשר, שזה מקרה חד פעמי ויוצא דופן, ושיש צורך דחוף לתקן את החוק ואת החלטת הממשלה בנושא. זה לא נעשה וגם לא קיים בתכנית העבודה של משרד התקשורת ל- 2014. דהיינו: כל הקצאות התדרים (מחוץ למכרזים הפומביים לתדרי חברות הסלולר), נעשו ונעשים בחוסר סמכות חוקית, ע"י סמנכ"ל הספקטרום הקודם והנוכחי. 

הסעיף הזה בדו"ח חמור במיוחד. שכן, בזמנו, כשחשפתי את עניין ההשתלטות של פרטנר על תדרים, שלא הוקצו לה ואת הכאוס בניהול התדרים (כאן, כאן, כאן וכאן), טען משרד התקשורת, שאני "ממציא דברים" ושאין דבר כזה. כעת, מהשתשלות הדיווח המפורט של מבקר המשרד עולה, שהמצב חמור אף יותר ממה שחשפתי בזמנו: הכאוס בהקצאת תדרים עובר כל גבול הגיוני.

אגב, גם מבקר המדינה שערך ביקורת באגף הספקטרום, מצא אותם ליקויים, ואף נוספים וחמורים יותר. דיון, שנערך בכנסת בקיץ שעבר בנושא (ראה פירוט כאן), לא הביא לשום שיפור בתחום חשוב ומרכזי זה בעבודת משרד התקשורת. 

כך, עד היום,  ועדת התדרים העליונה, לפי מיטב ידיעתי, לא התכנסה לדיון ולו פעם אחת. כך, עד היום, אין ולא הוצגה ולא הוכנה כל מדיניות הקצאת תדרים ארוכת טווח למדינת ישראל. כך, עד היום, אין הגדרות ברורות לסמכויות של בעלי התפקידים ב"ועדות התדרים החדשות", שהוקמו ע"י הממשלה לפני כ-6 שנים. הכאוס הזה נמשך ללא כל יכולת תיקון שלו, מה שמשרת היטב כמה אנשים וחברות, שנהנות מההפקרות בעולם התדרים והן "חוגגות" על חשבון משלמי המיסים (למשל, ראה ערך "רשת חרום לאומית"). 

יתרה מכך, חברת פרטנר, שהשתמשה בתדרים ללא רשות ולא שילמה עליהם, יצאה "נקיה" לגמרי מהפרשה, בגלל הכאוס של משרד התקשורת. מנקודת הראות של פרטנר, היא פעלה כדין. שכן, היא "קיבלה אישור" להשתמש בתדרים מסמנכ"ל הספקטרום. זה שעניין הזה והאישור הזה לא הופיע ברישיון שלה ושהיא לא שילמה על זה אגרות תדרים, זה לא מעניין את פרטנר. זו בעיה של משרד התקשורת, לא שלה. אגב, לא רק פרטנר החזיקה בתדרים שלא כדין בלי לשלם עליהם כנדרש או בכלל. גם סלקום, פלאפון ומירס עשו כך.... הטיפול בחברת פרטנר בדו"ח זה נעשה רק בגלל שזו פרשה יותר טרייה מהפרשות הקודמות של מתחרותיה. לעומת זאת, חברת בזק, שמשתמשת כדין בתדרים שהוקצו לה ברישיון (ומשלמת עליהם אגרות כבדות מידי שנה), קיבלה לאחרונה הוראה לפנות מיידית תדרים אלו, בלי כל פיצוי או חלופה, כפי שפרסמנו כאן. ככה זה בדיוק עובד. 

ו. משרד התקשורת הוציא 93 אלף ש"ח על ייעוץ חיצוני בנושא סמכויות הפיקוח והאכיפה של המשרד, אבל הוועדה, שעסקה בנושא, לא הגישה המלצות ועבודתה נגנזה ללא כל טיפול. 

ז. סמנכ"ל הנדסה ורישוי (חיים גרון) הטיח האשמות כבדות ביועצת המשפטית בכל הנוגע לטיפול בחקיקה הנוגעת להסמכת מעבדות חיצוניות כנדרש בחוק ההסדרים. היועצת המשפטית, כמובן, לא נשארה חייבת...

ח. הלשכה המשפטית העבירה מסמכים פנימיים הנוגעים למשרד האוצר ליו"ר חברת הדואר, מה שלא היה צריך להיעשות במסגרת היחסים בין מבקר למבוקר. 

יצויין, שביקשנו את התגובה של הנהלת משרד התקשורת וגם של עו"ד נגה רובינשטיין לדו"ח שנחשף כעת, ולא הצלחנו לקבל איזה מענה. ככל שיתקבל מענה, נפרסם אותו. 

שורה תחתונה: כל מה שאני טוען מזה שנים כנגד ההתנהלות הכאוטית של משרד התקשורת, מוצא את הביסוס העובדתי והמתועד להפליא בדו"ח עב כרס ואמיץ זה. לא פלא, שניסו להסתיר אותו מפני ומפני הציבור, במשך זמן רב. 

 המשך (חמור לא פחות ממה שחשפתי עד כה), יבוא בקרוב. 
 
חשיפה



 
 
Bookmark and Share