Telecom News - מודדים את חווית המשתמש ואיכות הרשת ב- LTE

מודדים את חווית המשתמש ואיכות הרשת ב- LTE

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> מודדים את חווית המשתמש ואיכות הרשת ב- LTE
בינת אלקטרוניקה מביאה לשוק את הכלים לניתוח ולמדידת האיכות של רשתות LTE וכיצד נערכים ומתמודדים עם המעבר ל-VoLTE (העברת הקול לרשת LTE) תוך יכולת מעבר חלקה ושקופה בין רשתות אלחוט' שנועדו ל"הסטת עומסים" (Femtocell ו-WiFi), לבין רשתות סלולר. 
מאת: אבי וייס, 29.3.14, 20:00אבי בראל

ביום 25.3.14, בכפר המכבייה ר"ג ערכה חברת בינת אלקטרוניקה כנס מקצועי ראשון בישראל לתחום "איכות הרשת ואיכות השירות" ברשתות LTE, לרבות LTE-Advanced והכיוון החדש של VoLTE.

את ההתפתחות של מערכות מדידת ביצועים ברשתות התקשורת וה"חור" העצום הקיים בנושא זה בישראל, הבאנו כאן בראיון בלעדי עם מנכ"ל בינת אלקטרוניקה, אבי בראל (בתמונה). האירוע בכפר המכבייה, שמשך אליו את צמרת קהילת המנהלים והמומחים של עולם הסלולר והתקשורת הישראלית, התמקד בכלי המדידה, שמציגה בינת אלקטרוניה לרשתות ה-LTE, דהיינו, את המערכות של EXFO

אבי בראל, מנכל בינת אלקטרוניקה: "היום נדון באתגרים של יישום רשתות ה-LTE. נציג את הכלים, שיוכלו לסייע ליישם את ה-LTE בשטח ושיוכלו לספק תמונה עדכנית לגבי רמת השירות של הלקוח בכל רגע ובכל יישום בו הוא משתמש על הרשת. הפתרון המערכתי, שאנו מציעים, הוא של חברת EXFO, פתרון המשתלב יפה בכל מערכות ה-Monitoring הקיימות כבר אצל ספקי השירות. הכלים, שנציג, נועדו לתת יכולת להגיע למקור הבעיה מכל סוג, ולפתור אותה.

הפתרון מתאים לא רק לרשתות LTE, אלא גם לכל רשת קיימת אצל כל ספק תקשורת, החל מ- FTTx דרך רשתות מטרו, הסלולר, האלחוט וכלה בכל השירותים, לרבות אבטחת רמת השירותים ללקוחות - Service Assurance".

טוני לאוסן (Tony Lawson), מהנדס תקשורת ואפליקציות, EXFO: "עד היום נפרסו בעולם 268 רשתות LTE. עד סוף השנה הנוכחית יהיו בעולם מעל ל-360 רשתות LTE וזה השוק הגדל בקצב הגבוה ביותר בעולם התקשורת, גם במבט היסטורי. קצב הגידול של ה-LTE גבוה יותר מקצב גידול רשתות ה-GSM, שהיה בעשורים הקודמים.

הרשתות הנפרסות כיום הן גם מסוג FDD וגם TDD, עם גידול משמעותי של ה-TDD, שהחל לפני כשנתיים ממש מאפס וכיום נמצא במדינות רבות בעולם. 

המעבר ל-LTE לא העלים את רשתות הסלולר הקיימות וההשקעות בהן. להיפך, הספקים ממשיכים להשקיע בהן, כולל השקעות נמשכות ב-GSM וב-UMTS.

בגלל שב-LTE אין רכיבי רשת נפרדים לטיפול בקול, יש לחץ על המפעילים לעבור לקול על ה-LTE, מה שקרוי VoLTE, שמבוסס על עקרונות ה-VoIP עם SIP. מדובר במהלך המתרחש כמעט בכל רשתות ה-LTE בעולם.

מה שמניע את ההתפשטות של רשתות LTE בעולם זה הגידול הדרמטי בהיקף התעבורה. הצפי הוא של גידול של פי 82 בהיקף התעבורה הניידת במשך 4 שנים, בהשוואה בין 2013 ל-2017. רוב התעבורה היא מסוג של OTT, דהיינו: ספק הסלולר לא רואה מזה אגורה שחוקה.

לכן, יש חברות סלולר הפועלות ליישם את ה-Joyn, שזה תקן של Rich Communication Services המתוקנן ע"י ארגון ה-GSMA. המטרה של Joyn היא לספק יכולת לחברות הסלולר לתת ללקוחות שירותי אפליקציות מתחרות באפליקציות המוכרות דוגמת: סקייפ, ויבר, ווטסאפ וכיו"ב, אפליקציות הרוכבות על הרשת הסלולרית בלי לשלם לה. אנו רק בתחילתו של התהליך הזה.

אחת התוצאות הברורות של העומסים על רשתות הסלולר הוא כניסה של הספקים לעולם של 'הסטת עומסים' - Offload, שעיקר המעבר הוא ל- Hotspots. חלק קטן מיישמים את ההסטה הזו ב- Femtocell, אך הרוב הולכים ל-WiFi וכן לאנטנות סלולר קטנות (Micro Cells). בגלל העומסים, יש צורך בניטור של 24 שעות של כל רכיבי הרשת, קצה לקצה, כדי להבטיח מינימום של רמת שירות למשתמשי הקצה.

הבעיה המרכזית של ה-Ofload היא העברת החיבור הסלולר של משתמש הקצה באופן שקוף - Handover, בין אנטנת הסלולר הגדולה לאנטנה הקטנה המקומית, תוך שמירה על רציפות הקשר ועל בטיחות הקשר, כדי שלא ייווצר 'חור אבטחה' במעבר הזה בין הרשתות. אותה בעיה קיימת כשהלקוחות עוברים בין אזור המכוסה ב-LTE לבין אזורים, שהכיסוי שלהם הוא בדורות סלולר קודמים. הבעיה הזו מסתבכת כשמדברים על העברת שיחת קול בין רשת סלולר ותיקה, שפועלת בגישת הטלפוניה הישנה, לרשת חדשה ב-VoLTE. 

ספקי הסלולר משלבים כיום את מערכות ה-IMS שלהם עם ה-LTE, כדי לספק שירותים חדשים, דוגמת היכולת לאיתור המשתמש בכל רשת בה הוא נמצא (סלולר, אלחוט, או קווי) לפי מצב הנוכחות - Presence שלו.

אחת המכשלות של ה-IMS הוא מה שמכונה Signaling Storm - 'סערת איתותים', שנובעת מהעומס על רשתות הסלולר. זה מגיע מהגידול בשימוש במולטימדיה. למשל, למכשיר אייפון יש יותר הרבה יותר איתותים בפעילותו ממכשיר אנדרואיד. בנוסף, יש את הבעיות של קישורים בין רשתות שונות, כשהלקוח גולש לאתרים ולשירותים הנמצאים מחוץ לרשת הסלולרית.

כשעוברים ל-VoLTE, כמות האיתותים גדלה בצורה מדהימה. מ-7 איתותים בממוצע בשיחת VoIP רגילה לעשרות (מעל ל-50) איתותים ב-VoLTE לכל שיחה. גם יש חשיבות מכרעת לפרוטוקול הווידיאו והקול, שנעשה בו שימוש ברשת הסלולרית. על פורט של 1 ג'יגה ברשת הסלולרית אפשר להעביר 10.5 אלף שיחות ב-G.711, מול כ-27 אלף שיחות, שאפשר להעביר אם משתמשים ב-AMR של 4.75 קילוביט לשנייה. 

ספקי ה-LTE בכל העולם החלו לעבור ל-IPv6, במיוחד כשהם מבצעים שדרוג ל- LTE-A. אולם, הם עדיין חייבים לתמוך ב-IPv4, כי רוב העולם האינרנטי עדיין מצוי ב-IPv4. כך, שצריך לתמוך ב-2 הפרוטוקולים במקביל. הכיוון המסתמן היום בעולם הוא, שה-VoLTE ייעשה ב-IPv6 בגלל היתרונות, שמקנה ה-IPv6 להעברת הקול בהיקפים הנדרשים על הרשת הסלולרית החדשה". 

מצגות האירוע: להורדה כאן וכאן
 
LTE



 
 
Bookmark and Share