Telecom News - הפספוס של הדור הרביעי - LTE של חברת פרטנר

הפספוס של הדור הרביעי - LTE של חברת פרטנר

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> הפספוס של הדור הרביעי - LTE של חברת פרטנר
ניתוח: פרטנר פספסה הזדמנות השווה הרבה מאוד כסף בכך, שלא נכנסה לספק באופן מלא שירותי דור רביעי בסלולר - LTE, כפי שהיא מפרסמת בכל מקום. זאת, בגלל ששאלה "שאלות קיטבג" את משרד התקשורת וטעתה בהבנת החוק, התקנות והרישיון הקיים בידה. 
מאת: אבי וייס, 31.3.14, 23:00LTE

עמדה: חברת הסלולר פרטנר, עשתה צחוק מעצמה כשקיימה כמה מסיבות עיתונאים (למשל כאן וכאן) בעניין הדור הרביעי, בפרסום מהיום שהיא הראשונה בשיווק גלקסי S5 בדור הרביעי (פורסם כאן) ובפריסת שלטי חוצות ברחבי ישראל ובמודעות בכל מקום, שהיא הראשונה לספק שירות רשת דור רביעי - LTE. בנוסף, הטענות שהופנו כלפי הפרסומות שלה בטלוויזיה בעניין הדור הרביעי נדחו ע"י הרשות השנייה. את ההחלטה של הרשות השנייה לגבי תלונת פלאפון כנגד פרטנר אנו חושפים במלואה כאן

כך יוצא, שפרטנר פשוט טעתה ובגדול בכל המהלכים שלה בנושא, וכתוצאה מכך תפסיד הרבה מאוד כסף. החלטת שר התקשורת הצפויה בדמות "השקה רכה", שזו החלטה די מקבילה ל"ניסוי שיווקי", לא תשנה מהותית עובדה זו. 

בשבועות האחרונים שוחחתי עם כל מומחה לרגולציה המכיר את החוקים, הרשיונות והתדרים בעולם הסלולר. כולם, ללא יוצא מן הכלל, אישרו את מה שאני טוען כאן: פרטנר לא הייתה צריכה לבקש רשות ממשרד התקשורת להתחיל במתן שירותי דור רביעי LTE בסלולר. ממילא המשרד תקוע עם הסיפור הזה של ה- LTE מעל ל- 6 שנים ויהיה תקוע בלי יכולת תזוזה עוד זמן לא קצר. פרטנר גם לא הייתה צריכה לבקש אישור ל"ניסוי טכנולוגי" בדור רביעי, כפי שבוצע על ידה בתחילת 2014.

פרטנר פשוט שאלה "שאלות קיטבג" של טירונים והכניסה את עצמה למלכודת בכך, שנתנה למשרד התקשורת את הסמכות להחליט איזו טכנולוגיה תופעל על הרשת שלה.

כל המומחים, ששוחחתי עימם, אמרו במפורש: חוק התקשורת וכל תקנות התקשורת אדישים לטכנולוגיה המופעלת על רשתות התקשורת. אין לזה כל זכר בשום מקום, גם לא בתנאי הרישיון של פרטנר. מעולם, ספק סלולר בישראל לא נדרש לקבל היתר להחלפת הטכנולוגיה או עדכון הטכנולוגיה על הרשת שלו. אין גם סיבה שזה יקרה, כי בתדרים, שמקבל ספק סלולר, לא מוגדר, לא בחוק ולא ברישיון, איזו טכנולוגיה תופעל על התדרים, שקיבל ושילם למדינה. זה לא דבר הנוגע רק לפרטנר אלא לכל ספקי הסלולר. זה המצב החוקי במדינת ישראל מאז ומתמיד.

התוצאה של הפנייה של פרטנר למשרד התקשורת היא: המתחרים מתנגדים לכך בחריפות (זה היה ברור). משרד התקשורת נדרש לקבל החלטה בתחום, שלא בסמכותו, ולכן כל החלטה שלא יקבל תהיה רעה לפרטנר. הסיבה: כל החלטה כפופה למבחני הבג"ץ לשם יפנו המתחרים.

יתרה מכך. ההמלצה של מנכ"ל משרד התקשורת (אבי ברגר) לשר התקשורת היא לאשר לפרטנר "השקה רכה" של ה- LTE. אם השר גלעד ארדן יאשר המלצה זו, יקבע בכך תקדים ברגולציית התקשורת, שלפיו משרד התקשורת קובע את הטכנולוגיה על הרשת של ספק תקשורת. זה גם יגביל את היקף מתן השירותים לציבור ע"י פרטנר ברשת החדשה, והייתרון של פרטנר ביכולת לבצע פריסה ארצית מלאה ומהירה: ייעלם. פריסה חלקית ואיטית אינה מספקת לה כל ייתרון בשוק. גם המתחרים בה יכולים לספק פריסה חלקית - די מהר. 

אגב, בעבר פרטנר נהגה אחרת. היא השתמשה בתדרים בלי רישיון ולא שילמה עליהם אגרות תדרים בהיקף של עשרות מיליוני ש"ח, בין היתר, בגלל מחדלים של משרד התקשורת. את הסיפור הזה חשפנו כמה פעמים ולאחרונה בהרחבה כאן. ייתכן והניסיון המר מהעבר, גרם למנהלי פרטנר להתנהג כעת, שלא בצדק, "כמו ילדים טובים בגן". מדובר בטעות אסטרטגית של הנהלת החברה ובעליה, טעות אסטרטגית ממדרגה ראשונה. 

יתרה מכך. יש דוגמאות אין ספור לחברות תקשורת, שהחליפו טכנולוגיות ללא רישיון או היתר מיוחד, כשלא היה רישיון בנמצא המתאים לטכנולוגיה החדשה. דוגמה ממש טרייה: השירות, שהחלה YES להפעיל בשם yesGO. זה שירות IPTV מסוג OTT מובהק ומלא, שנעשה בלי לשאול "שאלות קיטבג" את משרד התקשורת, כמו שפרטנר נוהגת כרגע בעניין הדור הרביעי.

אגב, גם משטרת ישראל נוהגת בדיוק כמו YES, כפי שחשפנו כאן. היא לא שאלה את משרד התקשורת מאומה כשהחליטה לעבור ל- LTE. אולם, יש הבדל חשוב אחד, רשת ה-LTE של משטרת ישראל תהיה של הדור הטכנולוגי החדש: LTE Advanced, בעוד שלפרטנר יש רק יכולת לספק LTE נכה, בגלל המחסור בתדרים בישראל (תופעת המחסור בתדרים בישראל זו אשמת משרד התקשורת ובמיוחד של אגף הספקטרום, לא אשמתה של פרטנר).

את תגובת פרטנר לא הצלחנו לקבל. במידה ותתקבל, נעדכן בהתאם. 
 
LTE



 
 
Bookmark and Share