Telecom News - בנקים חשודים בהונאה בנקאית בפרשת Mt. Gox לביטקוין גם של כסף ישראלי

בנקים חשודים בהונאה בנקאית בפרשת Mt. Gox לביטקוין גם של כסף ישראלי

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> חדשות עולם הביטקוין >> בנקים חשודים בהונאה בנקאית בפרשת Mt. Gox לביטקוין גם של כסף ישראלי
בנקים חשודים בהונאה בנקאית בפרשת Mt. Gox לביטקוין גם של כסף ישראלי
מאת: ד"ר עמית שטיינהרט, סגן נשיא למחקר CCI AG ראש צוות מחקר בפרשת הבורסה לביטקוין,  7.4.14, 12:28

בלעדי: בנקים ברחבי העולם חשודים בהעלמת ובגזלת כספי לקוחות שסחרו בביטקוין. בין הנפגעים עשרות רבות של לקוחות ישראלים. תמצית החקירה הסמויה של CCI AG ארגון המודיעין התחרותי בשוויץ בעניין ההונאה הבנקאית בפרשת Mt. Gox. אחד מעובדיה, שנמנה על לקוחות Mt. Gox, כבר קיבל בחזרה את כספו בסך 20,000 דולרים לאחר שהבנק ממנו העביר את הכסף טען, שהכסף הועבר לחשבונו ב-Mt. Gox.
 
בסמוך להתמוטטות בורסת הביטקוין הגדולה בעולם Mt.Gox כפי שדיווחנו – כאן, ארגון המודיעין התחרותי השוויצרי – CCI AG  החל לחקור את התנהלותם של כמה מהבנקים, שבהוראת לקוחותיהם, העבירו כספים לחשבונות Mt. Gox. זאת, בעקבות תלונות של לקוחות Mt. Gox בדבר כספים שהעבירו ולא הגיעו לחשבונותיהם.

עפ"י מידע, שהצטבר בידי CCI, נעלמו בזמן העברתם לחשבונות Mt. Gox, סכומים בסדרי גודל של עשרות מיליוני דולרים. זאת, בשבועות שקדמו לקריסה. מנתונים, שנמסרו ל-CCI, עולה חשש כי בתוך כל אלה, מסתתרים כספים רבים השייכים לאזרחים ולגופים ישראלים.

הרקע לחקירה

בורסת Mt. Gox המאוגדת ביפן שימשה כבורסה המרכזית למסחר בביטקוין. היא החזיקה בזמנים שונים בפקדונות ביטקוין בין 7% ל-10% מסך הביטקוין הנסחר בעולם. לאחר חודשים של התנהלות בעייתית, שכללה הפסקות מסחר, שמועות על גנבות ומעילות ומניעה יזומה של משיכות כספי הלקוחות, הודיעה Mt. Gox ב-28.2.14, שהיא אינה יכולה לאתר כ-850,000 ביטקוין, שככל הנראה נגנבו. במהלך השבועות האחרונים דוברים מטעם הבורסה טוענים, שחלק מהביטקוין נמצא בפועל ב-Mt. Gox. הבורסה פנתה להליך פשיטת רגל ולקוחותיה איבדו את כל פיקדונותיהם כ-474 מיליון דולרים.

ייחודיות החקירה

מרבית החקירות הפליליות והאזרחיות בפרשת Mt. Gox מתמקדות בשאלה: לאן נעלם הביטקוין? CCi התמקדה בחשדות הגורסים, שנעלמו כספים גם כתוצאה מפעילות ישירה ועקיפה של בנקים שונים ברחבי העולם. מבדיקה, שערכה CCI, עלה חשד לפיו מצבה הרעוע של Mt. Gox נוצל לרעה גם ע"י גורמים במערכת הבנקאית מחד, ומאידך, בנקים שונים נהגו בצורה רשלנית, במיוחד כאשר לא העמידו את נאמנותם ללקוח בראש סדר העדיפויות. CCI גורסת, שחלק לא מבוטל מהכסף קיים בידי בנקים שונים.

CCI גילתה מהמידע שנאסף, שחלק לא מבוטל מכספי הלקוחות של Mt. Gox ניגזל ע"י גורמים בנקאיים, שניצלו את מצבה של Mt. Gox בשבועות האחרונים לקיומה ועיכבו העברות כספים, שהיו בדרכם לחשבונות לקוחות Mt.Gox . כאשר היא התמוטטה, לקוחותיה כבר לא היו  יכולים לבדוק את חשבונותיהם.
.
מחקירת CCI עולים חשדות רבים, שרק על מקצתם ניתן לפרסם כאן.

CCI בודקת חשד, לפי גורמים בבנקים יפניים ופולנים, שניהלו חשבונות Mt. Gox ידעו מזה זמן רב על מצבה הרעוע של Mt. Gox ולא דיווחו לציבור או לרשויות רגולטוריות.

כמו כן, CCI מניחה, שהמידע על מצבה של Mt. Gox היה מצוי בידי בנקים רבים, ואלה, מטעמים של ניגוד עניינים בין אפיקי השקעה (הבנקים כמעט ואינם נהנים מעמלות בגין השקעות לקוחות בביטקוין ואינם מעודדים לקוחות להשקיע במטבעות קריפטוגרפים) לא יידעו את לקוחותיהם על מצב של Mt. Gox ועל התנהלותם התמוהה של הבנקים בהם החזיקה Mt. Gox את חשבונותיה.

CCI בודקת גם את נושא העברות הכספים לחשבונות Mt. Gox ערב קריסתה, כאשר היה ברור לגורמים מסוימים, ש-Mt. Gox עומדת בפני התמוטטות. עניין נוסף הנמצא במוקד החקירה הוא הפרשי השער של הביטקוין ב-Mty. Gox בשבועות שלפני הכרזתה על הליך פשיטת רגל.

גורמים בבנקים בהם החזיקה Mt. Gox חשבונות מנעו במכוון העברת כספים לחשבונות לקוחות Mt. Gox בשבועות שקדמו להתמוטטותה. במהלך ולאחר קריסת Mt. Gox דיווחו עובדי Mt. Gox לבנקים מהם העבירו לקוחות Mt. Gox את הכספים, שהכסף הועבר לחשבון הלקוח ב-Mt. Gox וזאת בשעה שהלקוח לא היה יכול לקבל כל מידע על הנעשה בחשבונו.

במקרים אחרים, פעלו עובדי Mt. Gox בצורה תמוהה אף יותר. הם הותירו את הלקוחות בספק לגבי מקום הימצאם של הכספים, שהועברו ע"י הלקוחות לחשבונותיהם וטענו טענות שונות ומשונות לגבי אי יכולתם לסיים את העברת הכספים. זאת, במשך ימים ושבועות. לאחר הכרזת פשיטת הרגל פנו עובדי Mt. Gox לבנקים מהם העבירו הלקוחות את הכסף, ודיווחו להם באופן חד צדדי כי העסקה הושלמה. עולה החשש, שלאחר התמוטטות Mt. Gox העבירו בנקים רבים את כספי לקוחותיהם לשליטת חברת רפאים חדלת פרעון, ובכך הפרו את חובת הנאמנות והזהירות אותה הם חבים ללקוחותיהם ואף למעלה מזאת.

טענה נוספת אותה בוחנת CCI היא מורכבת יותר: מניתוח הסתברותי נובע, שקיים קשר בין תקופת מניעת השירות אותה חוו משקיעים ספציפיים ב-Mt. Gox, לבין תנודתיות בשער הביטקוין. לשם הבהרה, בזמן התמוטטות Mt. Gox צנח הביטקוין בזמנים מסוימים לשער של מתחת ל-90 דולרים ולאחר מכן טיפס לשער קרוב ל-600 דולרים. אי יכולתם של משקיעים , שארנקם הווירטואלי נשמר ב-Mt. Gox להשתתף במסחר בעת זו  לצד פעולות השקעה מתואמות מכיוון גורמים מקורבים ל-Mt. Gox ולבנקים בהם החזיקה את חשבונותיה, מעלה שאלות לגבי שימוש במידע מוקדם ובאמצעים בלתי כשרים להפקת רווח. עקבות ביחס לפעילות זו מובילים למספר מדינות במזרח אירופה.

CCI סבורה, שניתן לקבל בחזרה חלק מהכספים שנעלמו

 CCI סבורה, שלקוחות, שהעבירו כספים בתקופה הקצרה שקדמה להתמוטטות Mt. Gox, יכולים לדרוש את כספם בחזרה מעובדי Mt. Gox ובמקרים מסוימים מהבנקים שלהם עצמם. CCI מבססת הנחה זו על מקרה בוחן, לפיו, אחד מעובדיה, שנמנה על לקוחות Mt. Gox, קיבל בחזרה את כספו בסך 20,000 דולרים לאחר שהבנק ממנו העביר את הכסף טען, שהכסף הועבר לחשבונו ב-Mt. Gox.

החזר 20,000 דולרים מבנק

כעת, משסיימה CCI את השלב הסמוי בחקירתה ואספה מידע רב בהקשר לפרשה, היא מבקשת את עזרת ציבור נפגעי Mt. Gox באיתור עדויות נוספות. CCI מאגדת קבוצות נפגעים לשם התדיינות מול הבנקים במגמה להשיב חלק מהכספים האבודים. אין ל-CCI ספק, שקבוצת לחץ גדולה, מאורגנת ומגובה במחקר מעמיק, עשויה להכריח את הבנקים לחשוף מידע הקיים ברשותם. CCi מאמינה, שמרבית הבנקים המעורבים פעלו ללא כוונת זדון או מתוך רשלנות ולפיכך, טוב יעשו אם ישתפו את הציבור בכל הידוע להם על הפרשה.

מעט על CCI

CCI AG נוסדה בקנטון צוק בשוויץ ב-2008. היא עוסקת במחקר מודיעיני לשוק האזרחי בתחומי מודיעין תחרותי. היא מתמחה בפעילות במזרח אירופה. בקרב מנהלי החברה פועלים בכירים מארגוני מודיעין בארץ ובעולם וחוקרי מודיעין מהאקדמיה. לחברה זרוע סייבר העוסקת באיסוף וניתוח OSINT. אנשי הסייבר של CCI שירתו בעברם בתפקידי מחקר ואיסוף בארגונים ממלכתיים. CCI מפעילה מתודולוגיה ייחודית לאיסוף מודיעין אייכותי בסייבר, תוך שימוש במיומנויות יומינט (הפעלת מודיעין אנושי) מהמתקדמות הקיימות בשוק האזרחי.

מאת: ד"ר עמית שטיינהרט, סגן נשיא למחקר, ראש צוות בפרשת Mt. Gox
 
 
כתבה של חוקרים מאוניברסיטת ציריך בשוויץ בנושא: חוקרים בשוויץ: בפריצה לבורסת הביטקוין Mt. Gox  נגנבו רק 386 ביטקוין - כאן.



 
 
Bookmark and Share