Telecom News - אפשר לנצח את "פירמידת הפטורים ממכרזים" - אם נאבקים בה בבתי משפט

אפשר לנצח את "פירמידת הפטורים ממכרזים" - אם נאבקים בה בבתי משפט

דף הבית >> פטורים ממכרזים ICT >> אפשר לנצח את "פירמידת הפטורים ממכרזים" - אם נאבקים בה בבתי משפט
מעטים מעיזים לצאת מול "פירמידת הפטורים מכרזים", שמקיפה כבר מעל ל-80% מכלל ההתקשרויות של משרדי הממשלה והגופים הציבוריים הניזונים מתקציב משלמי המיסים. הוט עשתה זאת, בהצלחה לא קטנה, בבית המשפט המחוזי בי-ם. ניצחון קטן אחד באוקינוס אדיר של פטורים מושחתים. 
מאת: אבי וייס, 22.4.14, 21:05צדק

את פירמידת הפטורים, היקפה והשיטה בה היא עובדת, חשפנו לא אחת. מדובר באחד ממעשי השחיתות וההונאה הגדולים ביותר בתולדות הכלכלה הישראלית, שהביאו את פרופ' ירון זליכה לכתוב על כך ספר שלם, שמעטים התעניינו בו. כל מי, שאמור לייצג את "מעמד הביניים" של מדינת ישראל ואת שלטון החוק, לרבות מפלגה, שעלתה לשלטון בטענה, שהיא מייצגת את "מעמד הביניים", מתעלם מהסוגיה הזו, או אינו מטפל בה, דוגמת ארגון לה"ב, הארגון היציג של אלו הנפגעים ביותר מהשיטה הזו: העצמאיים ובעלי העסקים הקטנים והבינונים בישראל. 

מכל אלה, שמפנים אלי פטורים שערורייתים, שפגעו בהם, לא הצלחתי למצוא אחד, שהיה בו האומץ והרצון להתעמת מול הרשויות בעניין הזה. "פירמידת הפטורים" חיסלה בשנים האחרונות כל יכולת התנגדות לה, בשיטות, שהמאפיה בסיציליה יכולה ללמוד ממנה. אולם, פתאום מצאתי "צדיק בסדום". זה היה אחרי שפרסמתי 3 פטורים ממכרזים, שבהם הנפגעת המרכזית הייתה חברת הוט. לא רק היא נפגעה, אולם רק היא יצאה במהלך נגד השיטה. הוט לא יצאה כנגד פטורים נוספים ממכרז שפגעו בה, למשל הפטור לבזק ע"י רשות שדות התעופה. כנראה שהוט החליטה להתרכז בפטורים "היותר שמנים" מבחינה כספית. 

את הסיפור של הפנייה של הוט לבית המשפט המחוזי בירושלים כבר הבאתי בינואר 2014 כאן, כעת אעדכן את החלטת בית המשפט, שניתנה ממש לאחרונה. בית המשפט המחוזי בירושלים דן ב-2 העתירות, שהגישה חברת HOT נגד החשב הכללי (החשכ"ל) במשרד האוצר (שבראשו עומדת מיכל עבאדי-בויאנג'ו, הכפופה לשר האוצר, יאיר לפיד), בטענה, שהחשכ"ל נוקט במדיניות של הארכת התקשרויות מול ספקים קיימים של שירותי תקשורת ללא מכרז בטענות שוא. בעתירה (להלן) בעניין סלקום הורה השופט לחשכ"ל לבחון מחדש את עמדתו בנושא ולפרסם החלטה חדשה בתוך כחודש. למעשה, HOT דורשת מבית המשפט לחייב את החשכ"ל לצאת למכרזים, שיאפשרו לכל חברות התקשורת להתמודד ויקדמו את התחרות החופשית בענף. בית המשפט תמך בגישה הזו, לפחות במקרה אחד.

בעתירה הראשונה HOT מתייחסת להתקשרות בין החשכ"ל לבזק בגובה 60 מיליון ש"ח לשנה לאספקת שירותי תקשורת נתונים עבור משרדי הממשלה. החשכ"ל שב ומאריך את ההתקשרות עם בזק אף שהמכרז האחרון בו זכתה התקיים ב-2005. בסוף 2013 האריך החשכ"ל את ההתקשרות עם בזק בשנה נוספת. "השנים הרבות שחלפו מאז אותו מכרז הינם נצח במושגים של שוק התקשורת הדינמי, ובמהלכם הפכה HOT לגורם משמעותי ותחרותי ברמה הארצית", כותבת HOT בעתירה. בחשכ"ל טוענים כי בזק היא החברה היחידה היכולה לספק את הצרכים של משרדי הממשלה מבחינת פריסת רשת התקשורת שלה ולכן אין טעם לצאת למכרז בשלב זה. השופט ייתן את החלטתו בעתירה בשבועות הקרובים.

העתירה השנייה שהגישה HOT מתייחסת להתקשרות בין סלקום לחשכ"ל בנוגע לאספקת קווי טלפוניה עסקיים למשרדי הממשלה. ב-HOT טוענים כי החשכ"ל ממשיך בהתקשרות עם סלקום אף שהמכרז האחרון נערך ב-2010. בעתירה זאת, כאמור לעיל, כבר הורה השופט לחשכ"ל לבחון מחדש את עמדתו בנושא ולפרסם החלטה חדשה בתוך כחודש.

ב-HOT מבקרים גם את חוות הדעת של הגורמים המקצועיים במינהל הרכש (חלק מהחשכ"ל) המונעת יציאה למכרזים חדשים. כבר חשפתי לא אחת את השיטה, איך מגיעים לחוות דעת הזויות כאלו ובסיטונאות: בוחרים עורכי דין בלי מכרז, שמכשירים בחירת יועצים כביכול "מקצועיים" בלי מכרז, והיועצים הללו, שנבחרו בלי מכרז (שגם מתפרנסים במקביל מהחברות, שמקבלות פטורים), כותבים חוות דעת המגובות ע"י עורכי הדין, שנבחרו בלי מכרז, ומנמקים בלשון מלומדה למה צריך פטור ממכרז לכל דבר שזז. דוגמה מבהילה ומופקרת במיוחד בתחום הזה, חשפתי ב"פירמידת הפטורים" של "המאגר הביומטרי". סביב המאגר המיותר הזה, שכל ההוצאות שלו (בהיקף מצטבר של כ-400 מיליון ש"ח) מבוצעות מזה שנים בלי כל מכרז ע"י צוות של עשרות עורכי דין ויועצים, שכולם נבחרו גם כן בלי מכרז, כדי לספק כסת"ח למה הכל מנוהל בלי מכרזים ובמחשכים. 

בהקשר של הדיון הנוכחי בבית המשפט המחוזי בי-ם, לפי עמדה החשכ"ל, בשנתיים הקרובות צפויות להתרחש רפורמות בשוק התקשורת, שתרחבנה את התחרות בתחום הקווי, כמו כניסת מיזם חברת החשמל (IBC) והרפורמה במסגרתה יחויבו בזק ו-HOT להחכיר את התשתיות שלהן לחברות מתחרות ("שוק סיטונאי"), ורק לאחר השלמתן ניתן יהיה לצאת למכרז מקיף. "מדובר בתירוץ סידרתי נוח, החוזר על עצמו. מילת הקסם 'רפורמה' עתידית, משמשת כעלה תאנה לאי עמידה בדרישות הדין, שוב ושוב", כותבת HOT. יודגש, ש-HOT נחלה בעבר הצלחה כשבית המשפט קיבל ב-2012 עתירה, שהגישה, והורה לבנק ישראל לצאת למכרז לאספקת שירותי טלפוניה ולא להמשיך אוטומטית את ההתקשרות עם בזק. HOT זכתה בסופו של דבר במכרז שפרסם בנק ישראל, מה שמצביע, שניתן לנצח את שיטת "פירמידת הפטורים" אם מתעקשים מולה בבית המשפט.

חבל רק שלא מנוהלת מערכה מקיפה ע"י כל הנפגעים מ"פירדמידת הפטורים" וע"י הגופים האמורים לייצג את "מעמד הביניים" בישראל, שנדחק אחורה (יש כאלו שנדחקו עד מתחת לקו העוני ועסקים לא מעטים פושטים את הרגל), בגלל אינטרסים אישיים וכלכליים של שכבה צרה בשוק הישראלי, שמקבלת כל הזמן פטורים ממכרזים וחיה טוב מאוד על חשבון משלמי המיסים, תוך צפצוף ארוך על החוק, בלי כל מורא ופחד מאיש. 
עזרה



 
 
Bookmark and Share