Telecom News - האם יהיה Internet of Things - IoT גם Internet of Tomorrow - IoT?

האם יהיה Internet of Things - IoT גם Internet of Tomorrow - IoT?

דף הבית >> תקנים חדשים >> האם יהיה Internet of Things - IoT גם Internet of Tomorrow - IoT?
האם יהיה Internet of Things) IoT) גם Internet of Tomorrow) IoT)?
מאת: צבי שחם, 10.5.14, 22:30IOT logo
  
בראשית, האינטרנט קישר בין מחשבים. אח"כ קישר גם בין אנשים למחשבים (שרתים) וכיום האינטרנט מקשר בעיקר בין אנשים (רשתות חברתיות, מסרים מיידיים). מהו הדבר הגדול הבא הצפוי באינטרנט?
 
בתחילת 2014 התבשרנו על הרכש המעניין של חברת גוגל – חברה אלמונית בשם Nest. זאת, במחיר לא יאומן של 3.2 מיליארד דולרים. מיהי Nest, ולמה גוגל ביצעה את הרכישה הגדולה הזאת?
 
חברת Nest מפתחת מגוון חיישנים ביתיים: גלאי עשן המחוברים לרשת האלחוטית הביתית ומדווחים על כל שינוי לטלפון הסלולרי, וחיישני טמפרטורה אינטליגנטיים המסוגלים לנהל את אנרגית החימום הביתית ולחסוך אנרגיה (וכמובן כסף).
 
מה לגוגל ולחברה המייצרת חיישנים לבית?
 
התשובה: גוגל מזהה את העתיד הטמון בתחום ה-IoT.
 
ה- IoT הוא הגל הרביעי, שיגרום לגידול בכמות המידע הספרתי בעולם. קדמו לו:
-  המהפכה בטכנולוגיית הצילום הספרתי, שהחליפה את הפילמים האנלוגיים.
-  עולם הטלפוניה, שהפך מאנלוגי לספרתי.
-  שידורי הטלוויזיה, שנעשו ספרתיים.
 
מחקר הנקרא EMC Digital Universe Study, שפורסם בתחילת אפריל 2014 ע"י IDC ו-EMC , חוזה שעד שנת 2020 כמות המידע בעולם תגדל פי 10, מ-4.4 טריליון ג'יגהבייט ל-44 טריליון ג'יגהבייט. בשנת 2020 צפוי, שכעשירית מהמידע (10%) ייווצר על ידי חיישני IoT. (ע"ע גוגל...)
 
איור 1 (מתוך המחקר הנ"ל) מראה, שמספר ההתקנים (Things), שניתן לחברם לאינטרנט, היה בשנת 2013 כ-187 מיליארד, כאשר רק 7% (או 13 מיליארד) מהם מחוברים בפועל לרשת. אולם המחקר צופה, שעד שנת 2020 יגדל מספר ההתקנים המחוברים בפועל ל-32 מיליארד (15%) והם יהיו אחראים ליצירת כ-10% מהמידע הדיגיטלי בעולם.
 
איור 1
 
ומה בקשר להכנסות בתחום ה-IoT?
 
גם כאן יש למחקר בשורה טובה (ראה איור 2):
בעוד הגידול השנתי הממוצע (CAGR) בתחומי ה-ICT המסורתיים הוא כ-4%, הגידול השנתי בהכנסות הנובעות מה-IoT יהיה בערך פי 3. במילים אחרות, זה יהיה מנוע ההכנסות העתידי של ענף ה-ICT כולו.
 
איור 2
 להשלמת התמונה, להלן מובאים נתוני סקר, שבוצע ע"י חברת המחקר Business Insider (פברואר 2014), ראה איור 3. האיור מראה את הגידול בכמויות התקני IoT המרושתים, שעולה בצורה משמעותית על הגידול בכמויות ה- PC, הסמארטפונים והטאבלטים גם יחד.
 
איור 3
 
כווני ההתפתחות הצפויים בתחום זה:
  1. Machine-to-Machine (M2M) - קישור בין יישומים תעשייתיים שונים כגון: מכונות ייצור, תהליכים לוגיסטיים, תחבורה ותעבורה, בית חכם (ניהול אנרגיה, בקרה מרחוק), עיר חכמה (רמזורים, קריאת מונים, תאורה), חקלאות (השקייה, דישון), ניהול ובקרה מרחוק על היישומים הנ"ל.
  2. רפואה - העברת נתונים רפואיים הנאספים בזמן אמיתי ע"י חיישנים מתאימים המשובצים בטלפונים או בצמידים לבישים (Wearable). זה נעשה לצורך ניטור רפואי שוטף של לקוחות ספק השירותים הרפואיים, מעקב צמוד של מתאמנים בחדרי כושר, טיפול חירום מרחוק ועוד.
  3. "המכונית המחוברת" (Connected Car) - היא אחד הנושאים המדוברים ביותר בעולם הרכב. חברת AT&T לדוגמה, הקימה את AT&T Drive Studio, שהוא מכון מחקר מיוחד באטלנטה, שבוחן רעיונות שונים לקישור מכוניות לצורך בטיחות, בידור ואספקת יישומי אינטרנט שונים. למיזם הזה הצטרפו מספר שותפים, כמו החברות Qualcomm (יצרנית שבבים לתחום האלחוטי), RedBend (יצרנית תוכנות ניהול), QuickPlay (מפתחת שירותי וידיאו למכוניות, תחום חדש הנקרא "infotainment") ועוד חברות נוספות. למידע נוסף על הסטודיו ראה כאן.
 להשלמת התמונה בנושא Connected Car נציין עוד:
  • בארה"ב הוקם גוף הנקרא The Connected Vehicle Test Bed (ראה כאן), שמטרתו לבחון יישומי V2V (Vehicle-to-Vehicle) ויישומי  V2I (Vehicle-to-Infrastructure) שונים. זהו גוף פדראלי, אבל גופים דומים הוקמו גם במדינות שונות (פלורידה, טקסס וגם קנדה).
  • בארה"ב הסתיים ניסוי, שערך משרד התחבורה (U.S. Department of Transportation) במשך כשנה וכלל התקנת מערכות תקשורתV2V  בקבוצה של 3,000 רכבים (ראה כאן). הניסוי נערך בשיתוף אוני' מישיגן. דו"חות הבדיקה נמצאים כאן.  בכוונתם להמשיך ולבחון את הנושא בעזרת מוצרים ויישומים נוספים.
  • באירופה הוקם ארגון הנקראCar-to-Car Communication Consortium, ראה כאן לפרטים נוספים.
  • ממש לפני קצר (2.5.14) הכריזו החברות גוגל ו-Volvo על המכונית הנוסעת ללא נהג (ראה כאן), כמובן בעזרת טכנולוגיות של V2V.
אולם, יש לקחת בחשבון, שלא הכולל נוצץ בתחום ה-IoT:
  • אין עדיין תקנים מתאימים, שהם תנאי הכרחי להתפתחות המוצרים. יש פעילות בנושא הזה, אבל היא טרם הגיעה לכלל תקנים מוסכמים ומאושרים.
  • אין פתרונות מוכחים לבעיות אבטחת מידע (Security). ללא פתרונות אלה יהיה התחום חשוף למעשי שיבוש, הונאה וטרור.
  • צורת השילוב עם מערכות ה-IT המסורתיות בארגונים גדולים טרם התייצבה ונבדקה.
  • התחום כולו נמצא עדיין בחיתוליו עם כווני התפתחות ויישומים שונים. יש הרבה פעילויות ניסיוניות ומחקריות, אבל טרם התגבשו מובילי השוק. סביר להניח, שבנוסף לגוגל ו-AT&T תצטרפנה עוד הרבה חברות למגרש הזה.
 אולם, יש לשער, שהפוטנציאל של השוק הזה הוא כה גדול, שיימצאו פתרונות לכל הבעיות שהוזכרו.
 
IoT יהיה כנראה גם Internet of Tomorrow....
   
צבי שחם
 
מאת: צבי שחם, M.Sc., מאי 2014.
מרצה ויועץ, מחבר הספר: תקשורת בעידן ה- IP
zvi.shacham@gmail.com
www.zvish.com
 



 
 
Bookmark and Share