Telecom News - הושק מיזם הסיבים האופטיים של IBC - ניתוח והשלכות

הושק מיזם הסיבים האופטיים של IBC - ניתוח והשלכות

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> הושק מיזם הסיבים האופטיים של IBC - ניתוח והשלכות
הושק מיזם הסיבים האופטיים של  IBC - ניתוח והשלכות 
מאת: חיים חביב, 20.5.14, 21:00
 
מעתה אמור: UNLIMITED - שם המותג החדש של התכנית השאפתנית. ניתן להתחבר לתשתית הסיבים האופטיים דרך האתר החדש שהספיק כבר בינתיים לקרוס.
 
באירוע חגיגי ומרשים הוכרז הבוקר (ג' 20.5.14) בת"א על השקת חברת תשתית התקשורת, שייעודה פריסת סיבים אופטיים עד לבית המנוי והיצע של קצבים אולטרה מהירים וסימטריים; "חיבור רשת הסיבים האופטיים לבית הצרכן מתחיל עכשיו!" זו הבשורה של הבוקר בכנס רב משתתפים, בהשתתפות שר התקשורת גלעד ארדן וראשי המיזם: ג'ונס בירגרסון, יו"ר ViaEuropa Israel, זאב גולדברג, יו"ר UNLIMITED,  דני לאובר (בתמונה משמאל), מנכ"ל UNLIMITED \ IBC, יפתח רון-טל, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, אלי גליקמן, מנכ"ל חברת החשמל, יהודה זיסאפל, בינת,  אלון בן צור, מנכ"ל בינת, בועז מעוז, מנכ"ל סיסקו ישראל ובכירים מעולם התקשורת.
 
שר התקשורת, ארדן: "אני לא רוצה לומר מה דעתי על המהלך החדש של הוט - אינטרנט במהירות 200 מגה, אבל אני יכול לומר, שלא בטוח שזה 200 מגה. הוט השיקה את זה בין היתר בגלל מיזם הסיבים". האם זו השתלחות, פליטת פה או אמירה מכוונת?
 
יחלפו כנראה עוד חודשים, אולי אפילו שנה תמימה עד שהחברה תחל 'לפרוע את השטרות' ולספק לצרכנים את הקצבים החלומיים.

לוגו Unlimitedבינתיים, החידוש המרכזי באירוע הוא בחשיפת שם המותג החדש לחברת תשתית התקשורת לאספקת סיבים אופטיים - UNLIMITED וכמובן - הלוגו החדש, תו האינסוף המתימטי. הצגת מפת הדרכים לפעילות החברה בשנים הקרובות בהחלט מרשימה אך לא הוסיפה או חידשה בפועל מידע חדש למעט חזרה על אמיתות וקלישאות מוכרות, כמו לדוגמא הזיקה שבין חוסן המשק וצמיחת הכלכלה / התמ"ג לעוצמת הרשת ויכולותיה.

גולת הכותרת של האירוע הייתה השקת האתר החדש, שיאפשר לצרכן להכיר מקרוב את החברה מתוך עמדה, כך הובטח, של שקיפות ותחרות אמיתית. האתר החדש מאפשר לצרכנים בחירה חופשית בין חברות התקשורת השונות, מהירויות שונות וכל זאת בקצבים סימטריים ובמחירים ידועים. החברה מציעה ללקוחות שיטת מעבר גמישה בין חברת (ISP's) מזו שהייתה נהוגה עד כה באמצעות קשר טלפוני מייגע וטרחני ופקסים ארכאיים. 'מהיום' כך מבטיחים לנו, המעבר בין חברות האינטרנט יהיה פשוט וקל בלחיצת מקש פשוטה.
 
אודות UNLIMITED
חברת UNLIMITED (יידרש כנראה זמן מה להסתגל לשם החדש, הלועזי) טוענת להיותה חברת תשתית תקשורת היחידה בישראל, שמבוססת על ארכיטקטורת סיבים אופטיים 'אמיתית', שהוקמה כדי ליצור עולם תקשורת חדש לגמרי בישראל. בכל יום שעובר צורך העולם תכנים הדורשים רוחב פס גדול יותר, היצע של מהירויות (קצבים) גבוהות יותר וגם - סימטריות אחד לאחד של קצבי הורדה/העלאה. הפתרונות המוצעים כיום בשוק עדיין שייכים לעולם הישן ואינם משקפים  מגמה זו.

למיזם החדש כבר 'מחכים בפינה' שחקני השוק הנייח בזק והוט, שעבורם כניסת UNLIMITED כבר חוללה מהפך טקטי של ממש בשוק התקשורת לטובת הצרכנים. הבעלים של 2 הקבוצות, שטרחו בעיקר על שורת הרווח והדיבדנדים, החלו בעת האחרונה לתגבר מעט יותר השקעות בתשתית ולחזר אחר הציבור עם שדרוגים משמעותיים: 100 ואף 200 מגה ביט לשנייה בהורדה (עם קצבי העלאה ירודים, רחוקים מלהיות סימטריים).

בקרב ראשי המיזם, בכירי הענף וצמרת משרד התקשורת,  קיימת הסכמה, שהפרויקט בעל חשיבות לאומית עליונה. אין חולק, שפריסת תשתית תקשורת מתקדמת תאפשר היצע אדיר של שירותים מתקדמים, שעשויים לשפר מאד את הקשר והנגישות של תושבי הפריפריה למרכז; להעמיד היצע של שירותים ומערכות חינוך, בריאות ורווחה לאזרחים, שיקפיצו את החברה והמשק הישראלי לעידן חדש. צמצום פערים דיגיטליים, גיאוגרפים וחברתיים יקרב את הפריפריה למרכז,  ואפשר, לדעת מומחים, שהוא אף בר השגה בעלות נמוכה בהרבה מזו הכרוכה בפריסת תשתית גישה וקישור פיזיים - כבישים, קווי היסעים ציבוריים, מסילות רכבת וקווי תחבורה מסילתיים.

תושבי הפריפריה ייהנו מתחושת 'הכפר הגלובלי' ותשתית הסיבים האופטיים, שתגיע עד לביתם של צרכני התקשורת בישראל, גם תיתן מענה למגמות עולמיות ומקומיות, כגון: מחשוב ענן, אפליקציות מתקדמות, התלכדות טכנולוגית (נייח-נייד). ספקי השירות יוכלו להציע מגוון עצום של שירותים ופיתוחים מתקדמים, שאינם מתאפשרים על גבי רשתות התקשורת הקיימות, שאינן תומכות בתקשורת סימטרית. כגון טלרפואה מתקדמת מרחוק,IPTV  שידור רב-ערוצי, סלולר דור 4, On line gaming, מחשוב ענן מתקדם, אחסון נתונים ברשת, למידה מרחוק, עבודה מהבית ועוד.
 
האם המדינה עושה די להצלחת המיזם?
המדינה אמנם מנסה לספק את ההכרזות 'הנכונות' לשוק ואף תומכת במיזם כספית ב-150 מיליון ₪, שמחציתם כבר הועברו, אך לא די בכך, לדעת רבים, כדי להתניע שינוי כה עמוק ולהאיץ הקמת אקוסיסטם התואם לעידן החדש. אחד מהשותפים הבכירים אמר לי במפורש, שהמדינה יכולה לעשות הרבה יותר. למשל? להעדיף את החברה החדשה בפרויקטים תשתיתיים או למצער, להכריז כבר בזמן הקרוב על מכרזים חדשים, שיאפשרו לה להציע את שירותיה בתעריפים הוגנים. מדוע, שאל, לא ייצא החשב הכללי (חשכ"ל) במכרזים פומביים לאספקת תשתית ושירותים למגזר הממשלתי?

בכיר אחר אמר לי, שעל המדינה להתנהל אחרת ולהתמקד במהלכים פורצי דרך, שישנו את גישת השוק לשירותי תשתית הפס הרחב האולטרה מהירים. לא די במהלכי מיקרו איזוטריים פה ושם, אלה יש לנקוט מהלך 'שובר שוויון'. דוגמא: היצע של שירותי הוראה וחינוך הטובים ביותר בישראל לתלמידי הפריפריה במערכת החינוך על ידי טובי המורים. האפשרות להציע בזמן אמת, באופן הידודי (אינטראקטיבי) שיעורי מתמטיקה ופיסיקה של המורים הטובים בישראל לכלל תלמידי ישראל בדגש על הפריפריה עשויה ליצור מהפכה ולקדם קפיצת מדרגה בעולם החינוך. אלו מהלכים זולים בהרבה מסלילת כבישים ופריסת מסילות רכבת, אמר.
 
מי הרוויח היום? קודם כל שר התקשורת, ח"כ גלעד ארדן, שזכה לחשיפה רחבה, מחמאות וכיבודים מכל השותפים ומהיזם השבדי הססגוני, ואפילו 'סחט' הבטחה מראשי המיזם - להאיץ את לוח הזמנים של התכנית באופן משמעותי. הציבור עצמו יידרש עוד להמתין תקופה ניכרת עד שיזכה לממש את ההבטחות  לשירותי גישה אולטרה מהירים לאינטרנט. גם אין וודאות, שהסיב יגיע לכל בית אב (FTTH), וכנראה ייעצר במדרכה הסמוכה לבית או בחדר התקשורת של המבנה / המתחם (FTTC) ואת הקטע האחרון יעשה ככבל סימטרי קואקסיאלי.

בתמונה (מימין):
דני לאובר מנכ"ל UNLIMITEDג'ונס בירגרסון יו"ר ViaEuropa Israel LTD,  גלעד ארדן שר התקשורת, יפתח רון-טל יו"ר חברת החשמל,  זאב גולדברג יו"ר UNLIMITED
קרדיט צילום: גדעון מרקוביץ'.
חגיגת ההשקה



 
 
Bookmark and Share