Telecom News - שר התקשורת נתן חסותו להשקת אתר Unlimited שכולל חברות ללא רישיון

שר התקשורת נתן חסותו להשקת אתר Unlimited שכולל חברות ללא רישיון

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> שר התקשורת נתן חסותו להשקת אתר Unlimited שכולל חברות ללא רישיון
בלעדי: השקת אתר Unlimited (חברת IBC) אתמול היא פארסה אחת גדולה. לא רק בגלל שהאתר נפל כמה פעמים, המחירים הלא אטרקטיביים וחוסר מידע מעשי לגבי הפריסה, אלא בגלל שהוא קם עם רשימת חברות ללא כל רישיון לאספקת שירותי אינטרנט. מדובר (למי שלא בקי) בעבירה פלילית חמורה. לחברות הללו גם לא יהיה רישיון (בטווח הזמן הנראה לעין). זאת, בגלל שר התקשורת, גלעד ארדן עצמו, שנתן ידו ו"לקח חסות" על הפארסה הבלתי חוקית הזו. 
מאת: אבי וייס, 21.5.14, 23:00גלעד ארדן

בעקבות עליית אתר Unlimited, שאת סיפור נפילתו וחוסר התועלת שיש בו מבחינת מידע צרכני כבר תיארנו כאן, הופתעתי ממה שמופיע בחלק הכי חשוב באתר: רשימת החברות המספקות שירותי אינטרנט בהווה ובעתיד, ברוחבי הפס השונים (100 מגה, 200 מגה ו-1 ג'יגה). 

סעיף 2 בחוק התקשורת אומר כך: "לא יבצע אדם פעולות בזק ולא יתן שירותי בזק אלא אם קיבל מאת השר רישיון לכך לפי חוק זה או מכוח היתר כללי לכך". שירותי אינטרנט נופלים בתוך ההגדרה של "פעולות בזק". העונש על ביצוע העבירה הזו, שהיא עבירה פלילית (סעיף 28 בחוק), הוא 3 שנות מאסר או קנס גבוה ועוד סנקציות (כמו תפיסת רכוש). 

כמחצית מהחברות ברשימה הן ללא כל רישיון לבצע איזו שירות בתחום התקשורת הקווית בכלל ובאינטרנט בפרט. יתרה מכך, בין החברות, שיש להן מחירון, יש לפחות אחת (010 Cloud Computing Ltd), שלא מצאתי שום זכר, לא באתר החברה ולא באתר משרד התקשורת לגבי איזה סוג רישיון יש לה.

יש מספר לא קטן של חברות המופיעות ברשימה באתר ללא מחירים עם הכיתוב "בקרוב". לחברות הללו אין כל רישיון וגם לא יהיה להן רישיון בקרוב. למה? כי הן מחכות ל"רישיון אחוד", פרשה עגומה, שחשפתי אותה מזמן ובהרחבה כאן. בכתבה התייחסתי בזמנו ל-3 חברות התקועות עם הבעיה הזו: רמי לוי תקשורת (באתר Unlimited מופיעה תחת השם הלו-015, שזו חברת בת של רמי לוי), יופון (YouPhone) ו-019 טלזר. הסיבה המרכזית מנקודת הראות של חברות התקשורת היחסית קטנות הללו היא כלכלית: "רישיון אחוד" הוא רישיון זול (מאוד) בהשוואה לכל רישיון מפ"א אחר, שהחברות נדרשות להוציא, כדי לספק שירותים קוויים כוללים. הדרך הכי זולה ומהירה לעקוף את בעיית היעדר כדאיות כלכלית להוציא רישיון מפ"א ייחודי (ואי קיומו של "רישיון אחוד"), הוא להוציא רישיון רק לשירותי אינטרנט (ISP), מה שעשתה למשל חברת טלזר-019. השתיים האחרות שהוזכרו בכתבה דאז, לא עשו כך.

באתר, בחלק המרכזי של שירותי האינטרנט יש 4 חברות כאלו, ללא כל רישיון לשום סוג של שירות קווי או אינטרנט, שמופיעות תחת שירותי האינטרנט ועוד חברה אחת שלא מצאתי כל זכר לרישיון שיש לה. בנוסף, מי שיקיש על המדורים של "טלפון" "וידיאו" ו"חדשנות" ימצא שם 5 חברות בלי כל רישיון רלבנטי לנושא השירות או בכלל (והן: גולן טלקום, YouPhone, מארס-019, Kartina TV ו- NeoCam).

יתרה מכך. לחברת גולן טלקום (אחת מהארבע עם הכיתוב "בקרוב" במדור שירותי "אינטרנט"), לא רק שאין לחברה זו רישיון לכלום מכלום (בתחום הקווי), גם המחשבה שלה והפרסומים שלה, שהיא עתידה לספק שירותי טלוויזיה על רשת Unlimited היא כרגע בבחינת "חלומות באספמיה". זאת, משום שאין בכלל שום סוג של רישיון היכול לאפשר לה לספק שירותי טלוויזיה על רשת האינטרנט. פשוט, אין דבר כזה. כרגע, "אין חיה כזו" שנקראת "רישיון לשירותי טלוויזיה על הפס הרחב". גם לא יהיה בקרוב. למה?תשאלו את גלעד ארדן, שמינה עוד ועדה שתעסוק בזה.... במקום להחליט איזה רישיון צריך להוציא למי שמספק שירותי טלוויזיה על הפס הרחב של האינטרנט. את הבעיה של גולן טלקום ניתחתי בהרחבה כאן וכאן כבר לפני כשנה ומאומה לא התקדם מאז...

זה לא הפריע לשר התקשורת, גלעד ארדן להופיע ו"לנכס לעצמו" את פתיחת התחרות בתחום הקווי, ולשמש פרזנטור של Unlimited תוך השמצת מתחרותיה, בעוד שהתודות בעניין זה מגיעות לשרים משה כחלון (שר התקשורת לשעבר), ד"ר עוזי לנדאו (אז שר התשתיות וכיום שר התיירות), וכמובן לראש הממשלה בנימין נתניהו שדחף את הקמת הפרויקט הזה ביחד עם כחלון ולנדאו. איש מהם לא הוזמן לטכס, משום שגלעד ארדן לא רצה שאיש מהם "יאפיל" על התמונות שלו בטכס...

אולם, בכך השר גלעד ארדן נשאר בודד ברמה המיניסטריאלית והוא הנושא באחריות אישית בלעדית לפארסה של השקת אתר חברת תקשורת חדשה, בטכס, שבסיסו הפרת חוק פלילית אחת גדולה. אגב, שר התקשורת הוא האחראי לקיום החוק על כל סעיפיו ותקנותיו (סעיף 59 בחוק התקשורת). 

לכן, פניתי למשרד התקשורת ושאלתי: "באתר החדש, שנחנך אמש בנוכחות השר ועוד מכובדים, יש רשימה של ספקים, שיספקו שירותים ברוחבי הפס השונים על הרשת של Unlimited. לחלק מהספקים שם, למעשה למחציתם, אין בכלל כל רישיון לספק שירותים קוויים כלשהם. אז מדוע הם מופיעים ברשימה? האם השר נותן את ידו להפרות החוק בפרהסיה ובכמות גדולה?"

תשובה לא קיבלתי. אם אקבל - אעדכן בהתאם.

תגובת חברת Unlimited: "אלו חברות הנמצאות בתהליך קבלת רשיון מהמשרד ורוצות להיות שחקן בשוק הזה".

אגב, בחוק על כל סעיפיו ובכל תקנות התקשורת, אין דבר כזה "חברות הנמצאות בתהליך קבלת רישיון". או שיש רישיון או שאין. אין מצב ביניים. שר התקשורת גלעד ארדן היה אמור (בעצמו או באמצעות מי עוזריו הרבים, שהיו בטכס), לבדוק מה מהות האירוע, שהוא משתתף בו, ואם יש בו חשש להפרות חוק עתידית: למנוע זאת מראש או לתקן זאת כמה שיותר מהר, אחרי שזה מתגלה. זה לא קרה. כך, כרגע השר גלעד ארדן שותף להפרות החוק המדהימה הזו ונושא באחריות אישית ומיניסטריאלית. 

 
Unlimited Logo



 
 
Bookmark and Share