Telecom News - רק רבע מהחברות בישראל מייצרות חדשנות טכנולוגית

רק רבע מהחברות בישראל מייצרות חדשנות טכנולוגית

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> רק רבע מהחברות בישראל מייצרות חדשנות טכנולוגית
רק רבע מהחברות בישראל מייצרות חדשנות טכנולוגית
מאת: חיים חביב, 10.7.14, 12:45פטנט

סקר חדשנות עסקית של משרד המדע מצא ירידה בחדשנות הטכנולוגית: רק 25% מהחברות במגזר העסקי מייצרות חדשנות טכנולוגית, מתוכן 65% מענף תכנות וייעוץ בתחום המחשבים. 

סקר, שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) עבור המועצה הלאומית למחקר ופיתוח במשרד המדע, בדק כניסה של מוצרים חדשניים או משופרים משמעותית לשוק. הסקר מצא, שבין השנים 2010 ל-2012 הציגו רק 25% מהחברות חדשנות טכנולוגית כלשהי בהשוואה ל-33% בשנים 2008-2006.

הסקר הקיף 2,316 חברות עסקיות שלהן לפחות 10 משרות. בנוסף, נכללו בו חברות עם 5 משרות לפחות בענף תכנות ומחשבים ובענף מחקר מדעי. עפ"י הגדרת הסקר, חדשנות היא תהליך הפיכת רעיונות לטכנולוגיות ומוצרים בני-קיימא, שיכולים להיות מוטמעים בכלכלה ובחברה.

עפ"י ממצאי הסקר:

18% מהחברות הציגו חדשנות במוצר.
17% מהחברות הציגו חדשנות בתהליך.
13% מהחברות הציגו חדשנות טכנולוגית חדשה בשווקים בהם פעלו.
10% מכלל החברות הציגו הן חדשנות מוצר והן חדשנות תהליך.
 
שיעור החברות, שהציגו חדשנות טכנולוגית, היה גבוה מאוד בענפים הבאים:

68% בענף מחקר מדעי ופיתוח.
67% בענפי הטכנולוגיה העילית.
65% בענף התכנות והייעוץ בתחום המחשבים.
 
לעומתן, בלטו בחדשנות טכנולוגית נמוכה:

חברות בתחומי שירותים פיננסיים ושירותי ביטוח 13%.
שירותי תחבורה, אחסנה, דואר ובלדרות 16%.
כרייה וחציבה 17%.
שרותי אירוח ואוכל 20%.

חברות בענפי הטכנולוגיה המסורתית דווחו על שיעור נמוך יחסית של חדשנות טכנולוגית - 25%,  ירידה משמעותית בהשוואה ל-38% בשנים 2008-2006.

עפ"י הממצאים:

76% מהחברות פיתחו את החדשנות בעצמן.
ב-23% נעשה הפיתוח גם ע"י מוסדות אחרים, שאינם קשורים לחברה או בשיתוף פעולה עם מוסדות אלו.
רק בכ-6% מהחברות החדשניות ובכ-1.5% מכלל החברות במגזר העסקי נעשה שיתוף פעולה עם אוניברסיטאות בארץ.

יעקב פרי, שר המדע, הטכנולוגיה והחלל: "האחוז הנמוך של חברות עסקיות המשתפות פעולה עם מוסדות מחקר מצביע על כשל בהעברת ידע ממגזר זה לתעשייה. תפקידינו כממשלה לדאוג לטפח את המחקר והפיתוח באוניברסיטאות, אבל גם לסייע לידע הזה להיות מיושם בתעשייה ולהביא לצמיחה במשק. על מנת לגשר על הפער הזה אנו מקדמים הקמת מכוני מחקר כדוגמת מכונים, שהראו הצלחה בהתגברות על הבעיה במדינות מתקדמות".
 
בקרב חברות גדולות, שנכללו בסקר, חברות בעלות 500 מועסקים ומעלה, נמצא שיעור החדשנות הטכנולוגית הגבוה ביותר . 62% מהחברות הגדולות דווחו על חדשנות טכנולוגית כלשהי ו-39% מהחברות היו ראשונות להכניס את החדשנות שלהן לשווקים. מהנתונים עולה, שככל שמספר המשרות גבוה יותר, כך גם שיעור החדשנות בחברה גבוה יותר.

30% מהחברות המחדשות טכנולוגית מבצעות שיתופי פעולה עם גורמים חיצוניים. מהפילוח של קבוצה זו עולה:

83% מחברות אלו משתפות פעולה עם גורמים חיצוניים בישראל.
48% מהחברות משתפות פעולה עם גורמים באירופה.
38% מהחברות משתפות פעולה עם גורמים חיצוניים בארה"ב. 

עיקר שיתופי הפעולה מתבצעים עם ספקי ציוד, חומרים, רכיבים, תוכנה וכו' (65%), ואילו 51% מבצעים שיתופי פעולה עם לקוחות חיצוניים או צרכנים במגזר הפרטי.

בחברות שנכללו בסקר, נרשמו 1,156 אלף משרות בשנת 2012, מהן 29% היו משרות לבעלי השכלה או הכשרה, בכלל זה בעלי תואר שלישי ומעלה, מהנדסים ומדענים בתחום מדע וטכנולוגיה ואחוז המשרות לאקדמאים עמד על 23%.

בעשור החולף גדל מספר המשרות לאקדמאים בתעשייה ב-64%. אלה מעידים על השינוי המבני, שחל בתעשייה בעשור האחרון. כמו כן, בחברות, שדווחו על חדשנות טכנולוגית, יש משרות רבות יותר לבעלי השכלה או הכשרה (41%), לעומת 18% מהמשרות בחברות שאינן מחדשות. אחוז גבוה של משרות מדענים ומהנדסים נמצא בחברות, שהציגו חדשנות טכנולוגית (19%), לעומת כ-4% בלבד בחברות בהן לא קיימת פעילות חדשנות.

פרופ' אלוף (במיל.) יצחק בן-אהרון, יו"ר המועצה הלאומית למו"פ במשרד המדע: "הסקר מצביע על הפערים הניכרים ההולכים ומתרחבים בין ענפי המשק השונים. ישראל מובילה בעולם בהשקעה במו"פ כאחוז מהתמ"ג, אך הפעילות החדשנית, שמניעה את המשק, מרוכזת במספר ענפים מצומצם, בעיקר בתחום ההייטק וטרם חלחלה לחלקים נוספים במשק". 

חדשנות טכנולוגית
 
 



 
 
Bookmark and Share