Telecom News - תעלומת התעכבות פריסת Unlimited: חוסר הבנה צרכני או בעיה אמיתית?

תעלומת התעכבות פריסת Unlimited: חוסר הבנה צרכני או בעיה אמיתית?

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> תעלומת התעכבות פריסת Unlimited: חוסר הבנה צרכני או בעיה אמיתית?
מאז ההשקה המתוקשרת של Unlimited ב-20.5.14, נפל על החברה הזו "מסך שחור" ועשרות אלפי הלקוחות הפוטנציאליים, שנרשמו באתר החברה, לא יודעים מתי ואם בכלל יחוברו לרשת הסיבים הארצית של Unlimited. פתרון התעלומה. 
מאת: אבי וייס, 26.7.14, 19:20UNLIMITED

עשרות אלפי הלקוחות הפונציאליים, שנענו לקריאה של Unlimited (חברת IBC) ונרשמו באתר החברה, לאחר ההשקה הפומבית והמתוקשרת של האתר והחברה, לא קיבלו שום מענה או אפילו רמז: מה עלה בגורל ההרשמה שלהם. כל ניסיון לקבל מענה כזה נתקל ב"מסך שחור" של שתיקה. קיבלתי פניות רבות בנושא זה מציבור הקוראים ואף קמו כמה קבוצות בפייסבוק המנסות לפתור את התעלומה: מה קרה ל-Unlimited ולמה היא מתעלמת מלקוחותיה הפוטנציאליים. כ"כ, לא ברור כמה מהם אכן יהיו לקוחות פוטנציאליים, אחרי שנציגי בזק או הוט יגיעו אליהם הביתה לפני Unlimited, עם הצעות דומות, כפי שחשפתי כאן עוד טרם ההשקה. 

לדעת מומחים, ששוחחתי איתם, יש לעיכוב בפריסת Unlimited כמה סיבות מצטברות, ואלו הן:

א. Unlimited שינתה את המודל העסקי שלה והחליטה, שהפריסה שלה תהיה תלויה בביקושים של הנרשמים באתר (ולא לפי התכנית הקודמת של פריסה של עיר אחרי עיר, שכונה אחרי שכונה, עם כמה ערים במקביל). אולם, לא הוכנו כלים מתאימים לניתוח הביקושים הללו של הנרשמים באתר, כלים היכולים לתרגם את נתוני הנרשמים לתכנית עבודה סדורה וברורה ולעמידה בקשר שוטף עם הנרשמים, כדי לעדכן אותם מתי יש צפי, שנציגי Unlimited יגיעו אליהם כדי להציע להם להתחבר פיזית.

יתרה מכך, יש נרשמים, שבכלל לא ניתן יהיה להגיע אליהם בסיבים מטעמים שונים, אבל את זה ניתן יהיה לגלות רק אחרי שבודקים את השטח וממפים אותו בצורה פרטנית.

דהיינו:  מדובר במהלך שיווקי, שטרם הבשיל מספיק. 

ב. Unlimited שינתה את מודל הפריסה שלה, מודל פריסה שהיה בתקופת הניסוי הטכנולוגי (שהחל ב- 2010 בקרית שמונה ואח"כ בטירת כרמל) בשיטה של PON\GPON, וכעת הפריסה תהיה בשיטה של PtP כמתואר בהרחבה כאן. הסיבה העיקרית: הציוד של סיסקו לא תומך ב-GPON. התוצאה: הפריסה תהיה יותר יקרה ויש לחשב מחדש את כל ההוצאות למיזם ולאמן מחדש את הצוותים הטכניים לפריסה במודל הפריסה החדש הזה.

במקביל, בזק מתקדמת מהר בפריסת הסיבים שלה (וגם מתקדמת בטכנולוגיה על חוטי הנחושת הוותיקים), הוט יצאה עם 200 מגה ומתכננת קפיצה נוספת ברוחבי הפס אצלה. כך, שיש לתכנן אסטרטגיה חדשה: כיצד להתמודד במצב החדש הזה מול המתחרות. למעשה, בזק (ובמידה מסוימת גם הוט) תקדים את Unlimited בשנים, מבחינת היקף הפריסה. כרגע לא ברור אם בכלל יהיו לקוחות ל-Unlimited בקצב האיטי בו היא פועלת. 

ג. ההישענות של Unlimited על עובדי חברת החשמל כקבלן ביצוע ראשי של הפריסה "התגלתה" כבעייתית. לא ברור למה מנהלי Unlimited לא ידעו ולא הבינו את הבעיה הזו קודם. עובדי חח"י יכולים להוביל את הפרוייקט הזה להצלחה אבל באותה מידה גם לקבור אותו. הכל תלוי בתהליכים הנמצאים מחוץ לשליטת Unlimited וקשורים למאבקים אדירים המתנהלים מזה שנים בהקשרים שונים הנוגעים לחח"י ולתנאי ההעסקה של עובדיה לנוכח התמורות הצפויות בחברה (שטרם התממשו).

ד. "הפלופ" של השקת החברה, כפי שחשפנו כאן, טרם נפתר ולא נראה, שניתן לפתור אותו בקלות. עדיין אתר Unlimited מלא בחברות ללא כל רישיון (או ללא רישיון מתאים), שחתמו הסכמים עם Unlimited לאספקת שירותים, שאין ביכולתן לספק (וגם לא יהיה ביכולתן לספק בעתיד הקרוב). על ניסיונות הסרק להתגבר על הבעיה החמורה הזו ברמה הממשלתית - בהמשך הכתבה

ה. תנופת ההסכמים של Unlimited "דעכה" ומזה למעלה מחודשיים לא נחתם שום הסכם עימה (האחרונה, שחתמה, הייתה חברת אקספון-018). למעשה, שום גוף גדול (גם לא במגזר העסקי - ארגוני), לא חתם הסכם עם Unlimited. כל ההסכמים, שנעשו (סה"כ 10), הם עם חברות זעירות עד קטנות. כך, שיש כיום מצב של "ישיבה על הגדר" מצד כל סוגי הלקוחות הפוטנציאליים של Unlimited.

לא הצלחתי לקבל תשובה ברורה לשאלותי מ-Unlimited. לא שלא ניסיתי וחזרתי ושאלתי שאלות מאוד ברורות ומפורטות.
התגובה היחידה, שקיבלתי מ-Unlimited, שמתייחסת לנושא היא: "הפריסה מתקדמת בהתאם לתוכנית, שהוצגה לגורמים הרלוונטים". דהיינו: הכל היה ונשאר סודי...

הבעיה של הממשלה
הבעיה של Unlimited היא קודם כל הבעיה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שדחף ותמך בפרוייקט מהרגע בו נולד הרעיון (חח"י קיבלה רישיון לניסוי לקראת פריסה כבר ב- 2009), ביחד עם שר התקשורת הקודם (משה כחלון) ושר התשתיות הקודם (עוזי לנדאו). נראה, שאת שר התקשורת הנוכחי, גלעד ארדן הנושא לא מעניין כל כך: הוא שקוע בדברים רבים, לא ממוקדים, ובעיקר במלחמה לפירוק רשות השידור ובקידום "השוק הסיטונאי", מהלך סרק רגולטורי מבולבל, שנועד "להרוג" את מיזם Unlimited. 

היות ולפתע התגלה, שיש בעיה, ששמה Unlimited, החליט ראש הממשלה לקדם את הנושא. איך מקדמים נושאים בממשלת ישראל? ניחשתם נכון, מקימים ועדה. במקרה שלנו הקימו 2 ועדות ראשיות ועוד כמה ועדות משנה. כמוב, שצריך אנשים, שינהלו את הוועדות הללו. לכן, מקימים לשכות, מגייסים אנשים, שוכרים יועצים (בלי מכרז, אם אפשר...) ומחלקים תארים, משכורות טובות, מכוניות צמודות, נהגים, פלאפונים, מזכירות וכיו"ב. 

 אז מה הוקם עד כה?

א. המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית". על פי החלטת הממשלה (כאן), הוקם גוף חדש בלשכת ראש הממשלה, שיעסוק בקידום מיזם Unlimited. יהיו בו בעלי תפקידים, ועדות היגוי, מטה תיאום, צוותי יישום משרדיים וכיו"ב. כמובן, גם תקציב.

בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת הועלתה לפי כשבוע השאלה: בשביל מה צריך 2 מטות מקבילים לתקשוב ברמת משרד ראש הממשלה: מטה התקשוב הממשלתי ומטה ישראל דיגיטלית? תשובה ברורה עדיין אין. בכל אופן, 6 התקנים, שהוקצו למטה החדש הזה, נמצאים כרגע בהתארגנות ראשונית.

תפוקה ותוצאות: לא ידוע. יחידות ממשלתיות מהסוג הזה קודם כל דואגות לעצמן ואחר כך מוציאות ניירות מטה הנגרסות בפח (במקרה הטוב) או מתויקות באיזה מדף.

בניגוד "לברברת הישראלית" שלא מתקדמת לאיזה כיוון מוגדר, מצ"ב כאן הדו"ח השנתי שפורסם השבוע ב- EU,  לגבי יישום התכנית של "אירופה דיגיטלית" (התכנית אושרה ב- EU ב- 2010), עם סקירת ההתפתחות בכל מדינות אירופה, בכל תחומי התקשורת. 

ב. הצוות להסרת חסמים במשרד התקשורת. הצוות הזה הוקם כמפורט כאן ע"י שר התקשורת גלעד ארדן בהמשך להקמת מטה "ישראל דיגיטלית" כמופיע בסעיף הקודם. משרד התקשורת קיבל לעניין זה 4 תקנים וכן עוד 4 מיליון ש"ח לשנה לתקציב פעילות. תפוקות - עדיין אין. תוצאות: את זה ניתחתי בהרחבה כאן תחת הכותרת האומרת את הכל: "עוד ועדה מבית היוצר של השר גלעד ארדן שלא תוביל לשום דבר טוב ומועיל".

שורה תחתונה: 2 הגופים הממשלתיים הללו, שאמורים לעזוור ל-Unlimited, יספקו, ללא כל צל של ספק, פרנסה ל-10 עובדי מדינה חדשים (6 במשרד רוה"מ ו-4 במשרד התקשורת) , יתנו פרנסה ליצרני הבורקסים ושאר מוצרי הכיבוד והשתייה המוגשים בישיבות ועדות הסרק הללו ויגרמו להרחבת כריתת העצים בברזיל, כדי לייצר את הניירות הנדרשים בכמויות, שהוועדות הללו יפיקו בעבודתן. תועלת מעשית ל-Unlimited - יוק
טכס ההשקה
תזכורת: תצלום מטכס השקת Unlimited. עדיין כולם שמחים...



 
 
Bookmark and Share