Telecom News - הביצועים של דור רביעי: כמו דור שלישי וחצי לפני שהחל "להיחנק"

הביצועים של דור רביעי: כמו דור שלישי וחצי לפני שהחל "להיחנק"

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> הביצועים של דור רביעי: כמו דור שלישי וחצי לפני שהחל "להיחנק"
פרטנר צרפה מעל ל-150 אלף לקוחות (כולל מ-012Mobile) לדור רביעי. עפ"י הנתונים של המדידות הנעשות ע"י המשתמשים במכשירים התואמים ברחבי הארץ, הביצועים הם כמו של דור 3 מהימים לפני שהוא נחנק. גם דור 4 - LTE הזה (של פרטנר) ייחנק בקרוב, כך גם יקרה בפלאפון וסלקום, שתיכנסנה לשירות LTE בקרוב.
מאת: אבי וייס, 29.7.14, 18:00מדידת ביצועים

משתמשים לא מעטים של פרטנר ו-012Mobile (אגב, זו אותה חברה בדיוק. פרטנר היא גם החברה הראשונה, שהשיקה רשת LTE וצרפה מעל ל-150 אלף איש בשבוע הראשון של ההשקה), בעלי מכשירים מתאימים ל-LTE והנמצאים באיזורי הכיסוי של פרטנר, שולחים תוצאות מדידה, דוגמת מה שיש כאן בתצלום משמאל ושואלים: האם זה הכל?

התשובה היא כן וזו תוצאה יחסית טובה. אין כל זכר לביצועים שהוצגו בעת השקת הניסוי של פרטנר בהרצליה. מעטים יקבלו ביצועים טובים יותר וגם זה רק לחודשים הראשונים של השירות החדש.

עוד מעט, כשיהיו ברשת הזו מאות אלפים רבים, ובהמשך - מיליונים, הביצועים ירדו פלאים והמשתמשים יקבלו ביצועים לא הרבה יותר טובים מרשת דור 3.9 הוותיקה שיש לפרטנר (וגם למתחרותיה, סלקום ופרטנר, שתחלנה בשירות LTE די בקרוב). 

חשוב לדעת, ששירות LTE, שהחל בישראל הוא רק לגלישה באינטרנט. השיחות והמסרונים עובדים עדיין (וימשיכו לעבוד גם בעתיד הנראה לעין) ברשת דור 3 של פרטנר (וגם אצל מתחרותיה, כאשר תחלנה בשירות ה-LTE).

תזכורת: רשתות הסלולר בישראל שודרגו מזמן  ל-UMTS (דור 3) והמהירויות (רוחבי הפס) של דור 3 השתפרו עם שיפור הגרסאות של הרשת בדור 3 ל-HSPA, עד שהגענו לפני כשנתיים- שלוש לגרסה 3.9 (או +HSPA),הקיימת היום בכל רשתות הסלולר (גם אצל המתחרות החדשות, גולן טלקום והוט מובייל).

כל אחד יכול לראות במכשיר הסלולר שלו באיזה גרסת רשת סלולרית הוא מחובר לרשת, גם בחיווי על המכשיר (על הצלמית המסמנת את החיבור לאינטרנט הסלולרי, בפס החיווי בחלק העליון של המסך) וגם בפירוט הסטטוס של המכשיר, כשנכנסים לתפריט ההגדרות > סטטוס המכשיר, בתוך מערכת ההפעלה של המכשיר.

להלן טבלה של הקודים, שניתן לראות בדור 3 והמהירויות המרביות בערוץ היורד בדור 3:
 
השם על המחוון סוג הרשת Category number Bandwidth Mbps Max
3G UMTS:3 3 1.8
H HSDPA:8 8 7.2
H HSDA:9 9 10.2
H HSDA:10 10 14.4
+H HSPAP:15 14 23.4
+H HSPAP:15 16 28.0
+H HSPAP:15 19 35.3
+H HSPAP:15 20 42.2
בדור 3.9, שבו אנו נמצאים כעת וב-3 השנים האחרונות, ניתן להגדיל את רוחבי הפס על לכ-80 מגה ע"י שילובים של אנטנות (גם אנטנות של הספק הסלולרי וגם ריבוי אנטנות במכשיר הסלולר עצמו, מה שמכונה בשם MIMO). כל הנתונים הללו הם מרביים ולמעשה הם מתקיימים רק בימים הראשונים של פריסת הרשת. אחרי שהרשת מתחילה להיות עמוסה במשתמשים, נופלים הביצועים בחדות. זה גם מסביר את התוצאות הדי עגומות המוצגות במאמר: מי ספק הסלולר המהיר בישראל.

 מכאן, מי שמקבל כ-20 מגה סל"ש בערוץ היורד בדור 4 - LTE, מקבל ביצועים של דור 3. זהו. 

למה? 
התשובה ברורה: "צריכים שניים לטנגו". אם מקצים רק 5 מגהרץ לערוץ ובלי Offload, זה מה שמקבלים. כתבתי זאת עשרות רבות של פעמים. בנוסף, אם מקצים את ה-5 מגהרץ הללו בתחום התדרים הגבוה (כיום זה ב-1800 מגהרץ), זה מוביל ישירות לביצועים ירודים. הכלל הבסיסי כאן הוא: יכולת הכיסוי של רשת הסלולר עולה ככל שהתדר יורד (או להיפך: יכולת הכיסוי יורדת ככל שהתדר עולה). כמובן שתדרי ה- 1800 מגהרץ טובים הבה יותר מתדרי ה- 2600 מגהרץ שתוכננו למכרז (והוצאו ברגע האחרון ממנו). 

דהיינו: בתחום התדרים של 700 עד 900 מגהרץ, היכן שכל העולם עובר אליו בדור 4 (מה שלא יקרה בישראל), הכיסוי הסלולרי לדור 4 הוא הטוב ביותר (וגם הזול ביותר מבחינת העלויות למפעילי הסלולר).

סיבה נוספת: מכשירי הסלולר הקיימים כרגע בידי המשתמשים הישראליים לפי הרשימה, הם מכשירים של CAT3 ו-CAT4. לכן, הביצועים גם מהצד של מכשירי הסלולר עצמם הם ירודים (יחסית מול ה-LTE-A, שכבר נפרס בהיקפים ניכרים ברחבי העולם). גם אם יגיעו לישראל בקרוב מכשירי CAT6, הם לא יוכלו לנצל את היכולת הזו, בגלל שהרשת הסלולרית ל-LTE בישראל (גם במכרז המתוכנן) היא רק של 5 מגהרץ לערוץ ובלי Offload. 
 
LTE



 
 
Bookmark and Share