Telecom News - באיזה טעם אתה רוצה את ה-LTE שלך? על הגרסאות הרבות של LTE

באיזה טעם אתה רוצה את ה-LTE שלך? על הגרסאות הרבות של LTE

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> באיזה טעם אתה רוצה את ה-LTE שלך? על הגרסאות הרבות של LTE
באיזה טעם אתה רוצה את ה-LTE שלך? על הגרסאות הרבות של LTE
מאת: מיקי ברקאי, 30.7.14, 22:00מיקי ברקאי

LTE - Long Term Evolution הוא מונח ההופך להיות חלק מחיינו ופעמים רבות משתמשים בו כמונח חלופי לדור סלולרי רביעי. אולם, יש לשים לב, שקיימות לו מספר גירסאות. בשורות הבאות אנסה לעשות מעט סדר.
 
ארגון התקינה הסלולרית GPP3 הגדיר "מהדורות סלולריות" (releases) וכיום מוגדרות מהדורות מ-Ph1 (שנחשבת כגרסה מס' 1) ועד מהדורה 13. מהדורה 8 היא הראשונה בסדרת LTE.

מהדורה 10 נקראת LTE-A או LTE Advanced כיוון שיש בה התקדמות רבה בקצבי העברת הנתונים. מהדורה 11 תוקננה בשנת 2013. כיום עוסק הארגון בהגדרת מהדורות 12, 13.

מהדורה 10 מאפשרת איגוד 4 ערוצי רדיו להגברת קצב העברת הנתונים - Carrier Aggregation (CA). מהדורה 11 מאגדת עד 8 ערוצי רדיו, ותומכת בריבוי אנטנות Multiple Input Multiple Output (MIMO)  של עד 4.
 
במקביל לתהליך זה המיועד לשוק הרחב, יש גם S-LTE המיועדת למשטרות וארגוני בטחון, שנקראת גם Public Safety LTE. מערכת זו, שכבר נכנסה לשימוש בעולם, מחליפה את TETRA ואת 25P OPCO. היצרנים המובילים הם מוטורולה ואריקסון. מושם דגש על שיתוף מידע בין קבוצות עבודה, לעומת LTE מסחרי רגיל בו הקשר הוא בין קצה א' לקצה ב' בתיווך הרשת הסלולרית. הרשת אותה מקדם המשרד לביטחון פנים תהיה, ככל הנראה, בטכנולוגיה זו.
 
R-LTE - Railway הוא תקן הנמצא בתהליך הגדרה בידי UIC, איגוד הרכבות העולמי, לשימוש שירותי רכבות והוא אמור להחליף בעוד מספר שנים את התקן הנוכחי R-GSM. תקן נוכחי זה מבוסס על מערכת הרדיו של GSM עם תוספת של כ-52 שירותים יחודיים לרכבת, כגון הפניית שיחות בתלות במיקום הגיאוגרפי, SMS קבוצתי ועוד. R-LTE יחדש בעיקר בהעברת מערכת האיתות הרכבתית על גבי ערוצי IP, תוך שמירה קפדנית על רמת השרות QOS משיקולי בטיחות.
 
LTE Broadcast הוא תקן חדש של הפצת שידורי טלוויזיה על גבי רשת LTE סלולרית יעודית הפועלת בתדר ארצי אחד SFN – Single Frequency Nwtwork. חברת נוקיה (כיום בבעלות מיקרוסופט) מקימה רשת לניסוי הטכנולוגיה בדרום גרמניה. התוכן הטלוויזיוני מופץ בו זמנית לאזור הכיסוי של הרשת, בתהליך הדומה להפצה קווית (multicast). בניסוי הנוכחי אזור הכיסוי הוא של 200 קמ"ר.
 
ואחרון חביב – טעם החאקי: צה"ל מתכנן להחליף את מערכת "ורד הרים" במערכת LTE מסחרית, אבל בתוספת הצפנה, ואני כבר רוצה להציע שם: (M-LTE (Military.
 
מאתמיקי ברקאייועץ מערכות תקשורת, יולי 2014
m@barkaicom.co.il
www.barkaicom.co
LTE



 
 
Bookmark and Share