Telecom News - העברת קול על גבי רשתות דור רביעי: LTE - VoLTE – אתגרים ופתרונות

העברת קול על גבי רשתות דור רביעי: LTE - VoLTE – אתגרים ופתרונות

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> העברת קול על גבי רשתות דור רביעי: LTE - VoLTE – אתגרים ופתרונות
העברת קול על גבי רשתות דור רביעי: LTE (VoLTE) – אתגרים ופתרונות
מאת עמיר זמורה, 12.8.14, 19:45
עמיר זמורה
 
בשנת 1999, כאשר הדור השלישי של הסלולר (3G) היה עדיין בגדר חלום, שיישומו מוטל בספק, החלה תשתית מערכות ה-IMS להכות שורש כארכיטקטורה לשירותי תקשורת ניידת. הארכיטקטורה אומצה ע"י איגוד ה-3GPP ומאוחר יותר גם ע"י ה-3GPP2 וע"י ארגונים ופורומים נוספים.

העבודה על הגדרת התקן נמשכה שנים רבות והניבה רצף של הכרזות על תקנים בגרסאות שונות, תוך שהיא מאלצת את ספקי ציוד התקשורת להיכנס למשחק של "חתול ועכבר".

כיום' יש הרבה מאוד פריסות של תשתיות IMS אלא שה-IMS לא סיפק את הסחורה. בזמן שספקי ציוד התקשורת ומפעילי התקשורת היו עסוקים במאבקים בוועדות ובגופי התקינה, הזדרזו חברות סטארטאפ קטנות להגיע לשוק עם שירותים מתקדמים וסחפו את השוק בסערה.  

תשתית ה-VoLTE (העברת קול על גבי רשתות LTE) מבוססת על מערכות IMS ומוגדרת בתקן IR.92 ובתקן IR.94. על קצה המזלג, VoLTE מגדירה קול והודעות SMS על גבי IMS (בתקן IR.92) ווידיאו (בתקן IR.94) על גבי רשתות LTE.

 

מה כל הרעש מסביב ל-VoLTE?

מאות רשתות LTE נפרסות כיום ע"י מפעילי תקשורת בכל העולם. ברגע שכיסוי רשתות ה-LTE יהיה נפוץ בכל מקום, יהיה הגיון רב עבור מפעילי התקשורת לעבור מהעברת קול במיתוג מעגלי אל ה-VoLTE, שכן בתוך כמה שנים לא יהיה עוד צורך להמשיך לתמוך בתשתיות מיתוג מעגלי. כתוצאה מכך ניתן יהיה להפחית את היקפי העלויות ההוניות.

בנוסף, ניתן יהיה לספק קול באיכות גבוהה מקצה לקצה, שכן תשתיות VoLTE תומכות בקול ב-HD וכוללות פיצ'רים לשימור משאבים (Resource Reservation) לצד פיצ'רים חשובים אחרים כמו למשל אבטחה.

מנקודת המבט של משתמש הקצה, בנוסף לאיכות הגבוהה יותר של הקול והאבטחה המגיעה עם ה-VoLTE, ניתן יהיה גם להאריך את חיי הסוללה, שכן לא יהיה עוד צורך בחיבור דואלי בטלפון, שמשלב LTE ומיתוג מעגלי.

 

בדיקת מציאות

לקחי העבר מלמדים אותנו, שיש כמה אתגרים מהותיים, שמפעילי התקשורת וספקי הציוד תקשורת צריכים לפתור:

זמן ההגעה לשוק - מפעילי התקשורת המתינו, שהטכנולוגיות תהיינה יציבות ושהתקנים יאושרו במלואם. ההמתנה הזו מנעה מהם להשיק שירותים מתקדמים וכתוצאה מכך הם הותירו את הדלת "פתוחה לרווחה" עבור ספקי האפליקציות והשירותים ברשת (ספקי ה-OTT).   

אינטראופרביליות (Interoperability) - המציאות היא, שלא כל מפעילי התקשורת, שמספקים כיום שירותי ,VoLTE עושים זאת באותה הדרך. כל מפעיל תקשורת תומך ביכולות אחרות ובתרחישים אחרים. כתוצאה מכך, מפעיל התקשורת חייב לוודא מה הן היכולות של כל מכשיר ושרת לפני שהוא פורס אותם ברשת שלו. ספקי ציוד התקשורת נדרשים לבצע התאמות כדי שהציוד שלהם יעבור בהצלחה את תהליך האישור.

בהינתן מציאות זו, קיים צורך באמצעי מתווך (SBC) בין רשתות של מפעילי תקשורת שונים. המשמעות היא, שהעברה ישירה וחלקה של תקשורת בין הרשתות השונות (אינטראופרביליות) היא מצב תיאורטי.

מגוון רשתות - עולם מפעילי התקשורת הוא מורכב יותר מהעולם בו פועלים ספקי האפליקציות והשירותים על גבי האינטרנט. למפעיל התקשורת אין את היתרון של בניית 'אי בודד'. הוא חייב לחבר את הרשת שלו לרשתות ותיקות יותר, לרשתות של ארגונים ולרשתות של מפעילי תקשורת אחרים.  מצב זה מעלה שוב את הצורך בנקודת המפגש, שבה יש צורך בתיווך בין אותות (סיגנלינג) ובווידוא, שבעת המעבר מרשת אחרת לאחרת נותרת איכות הקול ברמתה הטובה.

איכות הקול ואיכות חוויית המשתמש (QoE) - משיחות עם מפעילי תקשורת, שכבר השקיעו ב-VoLTE ובקישור עם רשתות אחרות עולה, שאלו הן הסוגיות המדאיגות אותם יותר מכול. פתרונות לדאגות אלה ניתן לספק באמצעות עיבוד מתקדם של אודיו, שמתבצע ברכיבים מתווכים המקשרים בין רשתות.

בשוק קיימות דעות שונות באשר לעתיד ה-VoLTE וסיכוייו להצליח. מנגד, אין ספק בכך, ששיחות קול מאובטחות תוך שימוש בדחיסה ופריסה באיכות HD ניתנות ליישום בשימוש באפליקציות ובשירותים ברשת (ב-OTT). כמו כן ברור, שחברות ה-OTT, שמספקות את האפליקציות ושירותי הרשת, לא תצעדנה בנתיב זה. עם זאת, בתחום מפעילי התקשורת, ה-VoLTE נראה כטכנולוגיה, שתצא לפועל וזאת מכמה סיבות: 
  • יש בה הגיון בהיבט עלויות התפעול.
  • היא משתלבת בצורה טובה במערכות ה-OSS וה-BSS הקיימות של המפעיל.
  • יש דרכים לבצע לשיחה תאימות לאחור (לטכנולוגיות ותיקות יותר). כך, שתעבור על רשתות 3G ו-TDM כאשר אין בסביבה רשת LTE זמינה. מדובר בפונקציית ה-SRVCC, שמאפשרת רציפות באיתותי שיחת הקול על גבי רשתות ניידות.
אף על פי כן, מעבר התקשורת בין רשתות (אינטראופרביליות) הוא אתגר. מפעילי תקשורת חייבים לצאת מנקודת הנחה, שלא תהיה הצלחה של 100% באינטראופרביליות ובתמיכה, שמספקים התקנים, גם בטלפונים וגם בשרתים. תמיד יהיה צורך באישור אפליקציות קצה (Clients) עבור כל סביבת רשת, כמו גם בשרתים המהווים נקודות מפגש בין רשתות (SBC) כפי שקורה כיום ברשתות ה-VoIP של המפעילים.

מכיוון שכך, זמן ההגעה לשוק הינו מרכיב חשוב יותר מאשר השלמת ההגדרה של כל פריט בקטלוג התקנים.   
 
מאת: עמיר זמורה, אוגוסט 2014.
סמנכ"ל שיתופי פעולה, אודיוקודס

 
אודיוקודס לוגו



 
 
Bookmark and Share