Telecom News - כסף קוואנטי (Quantum money) - העתיד של הכסף שלנו?

כסף קוואנטי (Quantum money) - העתיד של הכסף שלנו?

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> חדשות עולם הביטקוין >> כסף קוואנטי (Quantum money) - העתיד של הכסף שלנו?
חשיפת המהלך ליצירת מטבע חדש בשם "כסף קוואנטי" המבוסס על עקרונות הפיזיקה הקוואנטית, מטבע שהומצא (איך לא) ע"י ישראלי ונטען שיחליף תוך מספר שנים את הביטקוין, או לחילופין שהביטקוין יתמזג באחת מגרסאותיו הבאות, לתוך המטבע החדש הזה.
מאת: אבי וייס, 17.8.14, 20:30אור סתט

ביום 14.8.14 בבית גוגל בת"א, התאספו עשרות רבות של חברי קהילת הביטקוין בישראל (קהילה המונה כמה אלפי חברים), כדי להתעדכן בחידוש האחרון של עולם המטבעות הקריפטוגרפיים, ולהכיר את החידושים המתפתחים בתחומי ההצפנות, המחשוב והאינטרנט, שקשורים ב"כלכלה החדשה". 

מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי: "כיום, רבים מאמינים במטבעות קריפטוגרפיים בכלל ובביטקוין בפרט. אולם, יש פיתוחים מקבילים, שיש להם קהילת חוקרים, מפתחים ויזמים, למשל בתחום הכסף הקוואנטי (Quantum money). אור סתט עושה את הדוקטורט שלו באוניברסיטת ברקלי בארה"ב בתחום הזה וזו הזדמנות, שהוא נמצא כאן בארץ ,לשמוע ממנו על התחום החדש הזה". 

אור סתט, דוקטורנט, UC Berkeley, מומחה מטבעות קריפטוגרפיים (בתמונה משמאל): "ב-2010 מצאתי נייר עמדה, שהציג את הכסף הקוואנטי וזה סיקרן אותי. כך, הגעתי לחקור את התחום. אולם, זה לקח זמן עד שהבנתי את העניין הזה. הוא ממש לא פשוט. 

אני אנסה להציג את הפילוח של 2 סוגי מטבעות הקיימים בעולם ואיך הם מתייחסים זה לזה. הכסף הקוואנטי הוא רעיון לא חדש לגמרי. בשנות ה-70 עלו רעיונות ראשונים ע"י סטפן ויזנר (שגר כיום בישראל), חוקר בתחום הפיזיקה הקוואנטית והמידע הקוואנטי. אולם, הנושא לא היה מוכר לציבור האקדמי עד שנות ה-90, כשחוקרים נוספים החלו לעסוק בתחום מכניקת הקוואנטים והחלו להרחיב את הבסיס התיאורטי הראשוני, שהציג ויזנר לקהילה האקדמית והמחקרית. 

יש כיום 2 דרכים עיקריות בעולם לייצר כסף:

א. להגיע לקונצנזוס למי יש את הכסף ומי רשאי לייצר אותו. אנו מאמינים לכסף הזה ומסכימים, שיש ערך לכסף הזה, כמו הערך המודפס עליו. למשל: מסכימים שזה הבנק המרכזי.
יש פתרונות חדשים יותר דוגמת הביטקוין וה-Ripple, ויש כמובן עוד מטבעות, שנולדו בהסכמות בקהילה המסכימה לגבי מטבע כזה.

ב. יצירת הכסף בדרך פיזית, שקשה או בלתי אפשרי לחקות אותה. למשל: יצירת כסף ממתכות יקרות, דוגמת זהב או כסף. בהיסטוריה, יצירת כסף בדרך הזו קדמה לשיטת יצירת הכסף המוכר לנו כיום. הכסף הקוונטי מצוי במשבצת הזו, כי יוצרים כאן כסף בצורה, שלא ניתן לחקות אותו וזה מיוצר בתהליך פיזי, גם אם הוא לא נראה לעין. 

אז מה זה למעשה "כסף קוואנטי"?
זה כסף המושג ומוצג בצורה די דומה לביטקוין, אבל הוא מיוצר ע"י שימוש במחשבי קוונטום, מחשבים שטרם זמינים בשוק החופשי. זה דורש גם רשת אינטרנט חדשה, רשת אינטרנט קוואנטי, רשת שטרם הוקמה מחוץ למעבדות המחקר. המונח "כסף קוואנטי" הומצא ע"י ויזנר וכיום יש פיתוחים חדשים יותר של התפיסה הזו, פיתוחים הסוגרים פרצות בגישה, שהוא הציג. הטענה הכי חזקה הקיימת כיום בעולם המחקרי: ניתן לשדרג את הביטקוין לכסף קוואנטי. נציג את התהליך הזה מייד.

מכניקת הקוואנטים מוכרת היטב בעולם הפיזיקה וזה מוביל ליצירת מערכות רבות ובכלל זה מחשבים קוואנטים, שמבצעים חישובים לפי החוקים של עולם הקוואנטים. מחשבים כאלה יכולים לפתור בעיות, שלא נפתרו במחשבים רגילים. יש גם למחשבים כאלו מגבלות וכעת חוקרים את זה. יש הטוענים, שמחשבים קוואנטים יכולים לשבור את הצופן של הביטקוין. אולם, זה טרם הוכח.

היישום הבסיסי של המחשוב הקוואנטי זה ה-Qubit. זה הבסיס לכל החישוב הקוואנטי. בעולם המחשוב המסורתי אנו מכירים את יחידת הבסיס שהיא Bit, זה יכול להיות 0 (אפס) או 1. ה-Qubit זו יחידת בסיס שונה לגמרי. היא, למעשה, עיגול, שיש עליו נקודות עם קואורדינטות והניתוח של הנקודות הללו עפ"י מיקומם בעיגול מוציא את הערך 0 או 1 וההסתברות לקבל את התוצאה הזו. ב-Qubit צריך לבצע מדידות וניתוחים סטטיסטיים כדי לדעת מה הערך של הנקודה על פני העיגול. זה שונה מהשיטה של המחשוב הרגיל, שבנויה על 0 או 1. 

היתרון של ה-Qubit הוא, שאי אפשר להעתיק אותו. הפרוטוקול הראשון של ה-Qubit בהקשר של המטבע הקוואנטי נכתב ב-1970 והציג 2 סוגי פרוטוקולים: האחד נועד לייצר את הכסף והשני לבדיקת תקפות הכסף. כל שטר, שמיוצר בפרוטוקול הראשון, נבדק לגבי ה-Qubits שיש עליו. אם הכל תקין, הכסף מאושר. יש לתהליך הזה גם חסרונות, למשל, הרבה תקשורת, החישובים דורשים מחשב קוואנטי וזיכרון קוואנטי. בגישה המקובלת כיום כל אחד יכול לייצר כסף ולאשר כסף, לא רק הבנק המרכזי. 

האם הביטקוין יכול להיות משודרג לכסף קוואנטי?
זה אפשרי אם מייצרים מספר סריאלי לכל ביטקוין. כך, שכל אחד יוכל לאשר אותו. כרגע זה נמצא רק במעבדות המו"פ. 

מה היתרונות והחסרונות של כסף קוואנטי מול הביטקוין?

א. עלויות האבטחה: העלויות הללו גבוהות יחסית בביטקוין. יש להשקיע 1% מהערך של הביטקוין כדי לתגמל את הכורים כדי להבטיח את האבטחה והביטחון של הרשת. בכסף קוואנטי אין כל עלויות אבטחה.

ב.פרטיות: הביטקוין הוא חצי אנונימי, בעוד שהכסף הקוואנטי הוא אנונימי לחלוטין.

ג. יכולת שכפול הכסף. זו בעיה ב-2 סוגי המטבעות, שיש להמשיך ולטפל בה. 

ד. אישור תשלום: קל ופשוט בביטקוין. קשה בכסף קוואנטי. מפתחים לזה כעת פתרונות.

ה.העברה דיגיטלית: ש2 סוגי המטבעות יכולים להיות מועברים דיגיטלית. אולם, תקשורת קוואנטית היא עדיין לא קיימת מחוץ למעבדות. זה ייקח זמן.

ו. התפתחות לעולם ה-Bitcoin 2.0: אפשרי בעולם הביטקוין, טרם אפשרי בעולם הכסף הקוואנטי. כרגע, הכסף הקוואנטי הוא כמו מטבע זהב או כסף, אין לו שימוש מעבר לזה. דהיינו: זה כמו כסף מזומן. כל עולם ה-Bitcoin 2.0, שקשור בעולם החוזים וההנפקות, לא קיים כרגע בכסף קוואנטי. 

ז. גיבוי: קל ואפשרי בביטקוין. בלתי אפשרי בכסף קוואנטי. 

נושאים להמשך פיתוח ודיון:
א. תקשורת P2P: היא מאוד מסובכת ויש לה הרבה מגרעות. לדעת רבים, לא כל דבר צריך לבזר. הנושא הזה נמצא בדיון.

ב. יישום כסף קוואנטי - ע"י בנק מרכזי או לא. בארה"ב, אם מסתכלים על מה שעושה הבנק המרכזי, הוא כל שנה משקיע כ-800 מיליון דולרים כדי להדפיס כסף חדש הנכנס לשוק ומשקיע לא מעט במעצר והעמדה לדין של כ-3,000 עברייני מטבע כל שנה. המעבר לכסף קוואנטי יכול להוריד את ההוצאות הללו למינימום. 

ג. איך להפוך כסף קוואנטי לתחרותי. הכסף הקוואנטי הוא תחרותי אבל הוא זקוק לכלים, שיוכלו להפוך אותו לנגיש וקל לתפעול. 

ד. יצירת ביטקוין מסוג חדש. ד"ר אדם בק, הציע לבנות Blockchain חדש, שבו ניתן לבנות סוג חדש וחכם יותר של הביטקוין. כך, שניתן יהיה להעביר מטבעות בין שני סוגי ה-Blockchains. יש הצעה, שהביטקוין מהסוג החדש הזה יהיה ניתן להמרה לכסף קוואנטי. כך, ניתן יהיה לבנות את תהליך ההמרה השקוף בין 2 סוגי המטבעות. ההצעה הזו טרם יושמה. 
 
הבסיס הקוואנטי
העולם הקוואנטי



 
 
Bookmark and Share