Telecom News - רובוטים חכמים יכולים לספק מענה גם למנהרות החמאס מרצועת עזה

רובוטים חכמים יכולים לספק מענה גם למנהרות החמאס מרצועת עזה

דף הבית >> חדשות סטארטאפים >> רובוטים חכמים יכולים לספק מענה גם למנהרות החמאס מרצועת עזה
מפגש פורום Robotics Israel סיפק הצצה להתפתחויות המסעירות בתחום הרובוטים הממוחשבים בישראל, החל מבניית Hub חדש לסטארטאפים בתחום הרובוטיקה, דרך הקצאת תקציבי מו"פ בתכנית האירופאית וכלה ברובוטים במנהרות תת-קרקעיות.
מאת: אבי וייס, 24.8.14, 22:30סשה טבק

פורום Robotics Israel שמונה כ-430 חברים שם לעצמו כמטרה להביא את בשורת הרובוטים הזעירים והחכמים והכלים הלא מאויישים לידיעת הציבור הרחב ולציבור המקצועי המתעניין בנושא. הפורום הוקם ביוזמת סאשה טבק (בתמונה), מומחה לרובוטיקה זעירה, יזם ומנכ"ל OptiBotics.

במפגש שהתקיים ביום 19.8.14 בבית גוגל בת"א השתתפו כ-85 איש, שנחשפו להתפתחויות המהירות והדי מפתיעות של עולם הרובוטיקה בישראל.

סאשה טבק: "אנו חוגגים שנה להקמת קבוצת ה-Meetup, ויש לנו מעל ל-400 איש רשומים. במקביל, יש לנו קהילה בתחום ה-IoT המרוכזת בפתרונות ופיתוחים לעולם ה-IoT, כאשר בקבוצה זו כאן אנו מתרכזים ברובוטיקה ובאוטומציה, שהוא התחום שקדם ל-IoT וממשיך להתפתח יפה. 

אני מחפש את הסטארטאפים היכולים לפרוץ לעולם עם פיתוחים חדשים. לכן, יזמתי את הרעיון של הקמת Hub לסטארטאפים בתחום הרובוטיקה. ה-Hub ימוקם באזור המרכז במיקום, שאפרסם בקרוב וייקרא:
Israel Robotics Hub - RoboGeek. הכוונה לבנות אקוסיסטם מלא ושלם סביב עולם הפיתוח והיזמות ברובוטיקה.

ניתן כבר להירשם לבחינות הכניסה ל-Hub. העלות היא 300 דולרים דמי חברות לשנה ו-25 דולרים לחודש דמי שכירות על השטח ב-Hub ושאר השירותים. המקום החדש ישמש (בין היתר) ל: מפגשי Meetup, אקסלרטור לרובוטיקה, גיוסי הון, הכשרות, מחקר, קשרים בינלאומיים ועוד. יש כבר 34 איש שנרשמו ל-RoboGeek מהרגע שהעליתי את דף ההרשמה לאוויר. תוך כחודשיים הרעיון יצא לדרך, יש משקיעים וגם יבוצע גיוס הון במסגרת 'מימון המונים', שאני יוזם ואפרסם בקרוב".

ד"ר אביב זאבי באלא
ד"ר אביב זאבי באלאסיאנוסיאנו, מנהל תחום ה-ICT והאבטחה ISRED: "אנו ארגון ממשלתי העוסק בקידום תכנית המו"פ האירופאית, גוף בין משרדי, שהוקם ע"י משרד הכלכלה, משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה ומשרדי האוצר והחוץ. ISERD פועלת מלשכת המדען הראשי במשרד הכלכלה והמדען הראשי משמש יו"ר ועדת ההיגוי שלה. אנו מצויים היום בתוך תכנית Horizon 2020 כאשר יש בתכנית הזו מסלולים לרובוטיקה, שהם נפרדים מהמסלולים המוכרים והרגילים של המדען הראשי.

התכנית האירופאית מממנת מו"פ לאירופה. ישראל היא מובילה בעולם, אבל רוב הכסף המושקע במו"פ בישראל הוא פרטי. באירופה המצב שונה. תכנית המסגרת האירופאית מנסה לכסות ממחקר גנרי ועד יישומים אפליקטיביים, בתחומים, שהקהילה האירופאית מגדירה כחשובים. הכניסה לתכנית דורשת משתתפים ישראליים אבל הבעלות יכולה להיות זרה עם שותפים אירופאיים.

8% מהמסים של התושבים והחברות באירופה הולכים לתכנית Horizon 2020. כך, שמדובר בתקציבי ענק. יש כמה מדינות ,שהצטרפו לתכנית, דוגמת ישראל, כשהמטרה של כולן: לפתור בעיות חברתיות באירופה, לספק תעסוקה עתידית ולתמוך בשיפור מעמדה של אירופה במדע העולמי.

באיחוד האירופאי יש 28 מדינות ולהן נוספו עוד 11 מדינות נלוות, שישראל היא החזקה ביותר מבחינת תקציבים מביניהן. יש אוסף גדול של כלי מחקר ותכניות. רוב הכסף הולך למאגדים, שצריכים להגיש הצעה משותפת, הכל במערכות מקוונת של לפחות 3 שותפים מ-3 מדינות שונות. המימון המקובל הוא 100% מהוצאות המחקר ועוד 25% הוצאות תקורה. אין תשלום על תמלוגים בניגוד למענקי המדען הראשי אצלנו. הכסף הוא מענק לכל דבר. צריך להשאיר את ה-IP באירופה, אבל התכנית לא נוגעת ב-IP המפותח בכסף של התכנית.

אני ממליץ ליזמים ללמוד את כל התחומים, שיש בהם תמיכה לעולם הרובוטיקה. לאיחוד האירופאי יש יחידת רובוטיקה היושבת בבריסל ומומלץ להתעדכן במה הם עוסקים. עד היום מומנו יותר מ-100 פרוייקטים עם כ-700 חוקרים ויזמים. במסלול הראשי מוקצים מידי שנה כ-70 עד 80 מיליון יורו לפרוייקטים בתחום הרובוטיקה. בכל שנה מגיעות כ-200 הצעות למסלול הראשי מהם כ-20 פרוייקטים ממומנים. דהיינו: 10% סיכוי להתקבל לתכנית. 

אנו נמצאים כעת בשלב של ה-Call השני של Horizon 2020, שייסגר באפריל 2015 וניתן להגיש הצעות עד סוף ינואר 2015. יש מסלולים משניים, שגם בהם יש לא מעט כסף, עשרות מיליוני יורו בכל מסלול ומומלץ לנסות להתאים הצעות גם למסלולים הללו. יש השנה קול קורא נפרד לנושא רובוטיקה בתחום הכרייה (במכרות) עם כ-48 מיליון יורו. בנוסף, יש אפשרות לחברות קטנות להגיש בקשות במסלול ללא שותפים הנקרא Innovation in SME, מסלול לחברות קטנות וזה פתוח לכל הנושאים.

בנוסף, אנו מלווים גם את המדען, שיש לו קרן של 1.5 מיליארד דולרים לפרוייקטים משותפים עפ"י הסכמים בין מדינות רבות בעולם. בקרן הזו מכסים עד 50% מהעלויות, כשרוב המימונים הם כ-40% מהעלות לשנה. 

לנו ב-ISRED יש קרן המספקת כיסוי של עד 30 אלף ש"ח לכל מי שמגיש הצעה ויש לו הוצאות עד 40 אלף ש"ח עבור כתיבת ההצעה. כך, שלמעשה אנו מכסים כמעט את כל הוצאות הכתיבה והגשת הצעה. יש לנו אוסף של שירותים בחינם, כולל בדיקת הצעות מוקדמת עוד לפני שהן מוגשות למו"פ האירופאי, ע"י מומחים שאנו שוכרים". 

יוסי וולף (בתמונה משמאל), מייסד ומנכ"
יוסי וולףל Roboteam: "סטארטאפים בתחום הרובוטיקה זה דבר יוצא דופן. אנו קמנו לפני 4.5 שנים, כשהחלום שלנו היה: רובוטיקה בכל מקום. ראינו וחשבנו, שזה הגל הבא של עולם המערכות הממוחשבות והחכמות.

השקענו את כספנו האישי ורדפנו אחרי הזמנות. זה לא היה קל בהתחלה. הקו שלנו הוא קו של מוצרים המפותחים לפי צרכי הלקוחות. רשמנו כמה פטנטים (סה"כ רשמנו עד היום 8 פטנטים) ואני חייב לציין, שדי מהר קיבלנו הזמנה ראשונה, כשראו מה אנו מפתחים. זו הייתה מצלמה חכמה לראש ניהוג לרובוט.

כיום, אנו חברה של כ-50 איש, חברה ריווחית, שמוכרת לכל השוק העולמי, גם לגופי ממשל, צבא וביטחון. יש לנו 6 קווי מוצרים ואנו עוסקים בטכנולוגיות מגוונות עם המיקוד של היכולת המתקדמת שלנו בתחום ראיית העומק של הרובוט.

אנו בשוק מאוד קשה וקשה להגיע בו להיות בקו הראשון. היתרון שלנו, שאנו יודעים להגיב מהר ולכן אנו ראשונים ומובילים. אנו לומדים כל הזמן את הסביבה והרובוטים שלנו מזהים מה קורה בסביבתם ומה השתנה. זה הוביל לפיתח משפחות שלמות של מוצרים לעולם הביטחוני.

השוק היום הולך לכיוון פתרונות Mesh, דהיינו: הפעלה רובוטים רבים המקושרים ביניהם בתקשורת משולבת בו זמנית. עדיין אין בשוק רובוטים אוטונומיים, אבל זה יגיע, בטווח זמן של כ-5 שנים.

פיתחנו טכנולוגיה המתאימה להפעלת רובוטים במנהרות. במנהרות תת קרקעיות כמו שראינו ברצועת עזה, שהן די עמוקות. יש כאן בעיות רבות החל מתקשורת, ניווט, מכשולים, מיפוי וניהוג. לכל הבעיות הללו מצאנו פתרונות משביעי רצון.

במקביל, פיתחנו קונטרולרים אחידים לכל סוגי הרובוטים כדי לאפשר אחידות בהפעלה וקלות הפעלה למפעילים, שיכולים להיות כל אחד, גם חייל פשוט. יש לנו כמה מערכות שליטה בגדלים שונים, והפיתוח האחרון שלנו הוא פתרון של קונטרולר ממש קטן, של 5 אינץ' מבוסס אנדרואיד. 

כיום, אנו עוסקים לא מעט בהשקעות בתחום התעשייתי. אנו מקווים, שהשוק האזרחי שהוא עדיין שוק די קטן, יתפתח. להערכתי, יש בשוק האזרחי הזדמנויות רבות לפתרונות רובוטיים. אנו עובדים לפי תקנים בינלאומיים ועונים על המפרטים הקשוחים ביותר, גם של צבא ארה"ב". 

 
רובוט



 
 
Bookmark and Share