Telecom News - מחשוב ערפל: מה משמעותו ביחס למחשוב ענן ומה הקשר ל-IoT?

מחשוב ערפל: מה משמעותו ביחס למחשוב ענן ומה הקשר ל-IoT?

דף הבית >> תקנים חדשים >> מחשוב ערפל: מה משמעותו ביחס למחשוב ענן ומה הקשר ל-IoT?
מחשוב ערפל: מה משמעותו ביחס למחשוב ענן  ומה הקשר ל"אינטרנט של הדברים"?
מאת: ארז הרוש, 28.8.14, 09:20ארז הרוש

במחשוב ערפל המידע מעובד מקומית על Smart devices במקום להישלח לענן לעיבוד נתונים. זה פתרון למצב ,שישרור כבר בעתיד הלא רחוק, בו יהיה יותר מדי מידע והמידע הזה יהיה חייב סינון כי לא ניתן יהיה לשלוח את כולו לענן.
 
מחשוב ערפל (fogging, fog computing) הוא תבנית המרחיבה את שירותי מחשוב הענן לקצה הרשת המקומית. המטאפורה באה מהעובדה, שערפל הוא הענן הקרוב יותר לקרקע ועל כן, "מחשוב ערפל" מתרכז בעיבוד מידע בקצה הרשת הארגונית. בדומה לענן, גם מחשוב ערפל מספק שרותי מידע מחשוב אפליקציות ואחסון המידע למשתמשי הקצה.

מייקל אנסקוCTO  ליוזמות קוד פתוח בסיסקו, בכנס סיסקו אוגוסט 2014: "עולם ה-IT חווה 3 מהפכות: 1. המעבר ממחשוב מרכזי, מיינפריים, למחשוב מבוזר. 2. המעבר מעידן קליינט-סרבר למחשוב ענן. 3. כעת אנו על סיפה של המהפכה השלישית - של מעבר למחשוב ערפל, כשהמרכיב המרכזי בה הוא 'האינטרנט של הדברים' - IoT".
 
המשמעות היא לא לחזור אחורה לימים בהם כל המידע היה בארגון על שרתים מקומיים, אלא לשלב ולתת פתרון לאפליקציות הדורשות זמינות גבוהה ביותר בזמן אמת והמיקום של בסיס הנתונים לא מאפשר להגיע לביצועים הרצויים.
FOG COMPUTING 
כאן נכנס המודל של מחשוב ערפל לתמונה. המידע יכול להיות מעובד מקומית על Smart devices במקום להישלח לענן לעיבוד הנתונים בענן.

כיום, במודל מחשוב עננים, נתונים מועברים ישירות לענן. בעתיד הלא רחוק יהיה יותר מדי מידע לעיבוד ושליחה והמידע הזה יהיה חייב סינון, כי לא ניתן יהיה לשלוח את כולו לענן. כדי להשאר עם אותם ביצועים ביחס למידע הגדל, יעבור ה-IT שינוי ויתאפיין בכך, שהאפליקציות תגענה לנתונים. סינון המידע יהיה מרכיב משמעותי לפני ניתוח המידע העיקרי וכוח המחשוב יהיה בקצה הרשת.

לדוגמא: מנוע מטוס נוסעים מייצר 10 טרה בייט של מידע אודות הביצועים והסטטוס שלו בחצי שעה בלבד. לשלוח את המידע הזה לענן ולקבל חזרה מידע רלונטי - זה בזבוז אדיר של רוחב פס וביצועים. בעולם ה- Big data יש המון Data, שעובר הלוך ושוב לענן. לכן, במקום זאת, חלק ניכר מהנתונים מעובד בקצה הרשת, ע"ג Smart (IoT) Devices, שמיועדים ופותחו לעבד סוג כזה של מידע.
.
דוגמאות נוספות ליישום מחשוב ערפל בשילוב "האינטרנט של הדברים":

רמזור חכם המזהה אמבולנס, שמתקרב לצומת, ע"י מצלמת וידאו חכמה ועי"כ משנה את הרמזורים הבאים בהתאם למסלול האמבולנס.

חיישנים, שנמצאים על מנועים של רכבות ללא נהג, שמזהים תקלה ברכיב ומורים למרכז הבקרה של הרכבת לעצור בתחנה הקרובה לתיקון התקלה.

מהדוגמאות הללו ניתן להבין איך מחשוב ערפל וה"אינטרנט של הדברים" משלימים אחד את השני למודל, שיתן מענה לכמה תחומים בהם מחשוב הענן לבדו לא מספק.

המודל הזה (תרשים עקרוני מצוי בסוף הכתבה) מאפשר לשים את האפליקציה קרוב יותר למקום בו ה-Smart devices מייצרים Actionable data, וכתוצאה מכך, יהיה קל ומהיר יותר לנהל כמויות מידע אדירות המיוצרות בתעשיות השונות.

חברת סיסקו (בין יתר המפתחים בתחום), מפתחת כבר מוצרים חדשים עפ"י המודל הזה ומאפשרת ללקוחות ולספקי פתרונות לפתח לנהל ולהריץ אפליקציות ישירות ע"ג מוצרי סיסקו (נתבים מוקשחים, סוויצים וציוד וידאו) .
 
מאת: ארז הרוש, אוגוסט 2014.
מנהל פרויקטים ויעץ תשתיות מחשוב ענן.
Harush.erez@gmail.com
 
מודל מחשוב ענן ו- IoT



 
 
Bookmark and Share