Telecom News - שירותי אינטרנט - ממי כדאי לרכוש את חבילת האינטרנט?

שירותי אינטרנט - ממי כדאי לרכוש את חבילת האינטרנט?

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> שירותי אינטרנט - ממי כדאי לרכוש את חבילת האינטרנט?
שירותי אינטרנט - ממי כדאי לרכוש את חבילת האינטרנט?
מאת: מיכאל פנחס, 2.9.14, 18:50מיכאל פנחס
 
כניסת חברת התשתיות Unlimited לפריסת סיבים תבטל את ההבדלים בין ספק תשתיות לספק שירותים. הלקוחות ישלמו רק לספק השירותים. אולם, זה יקרה בעתיד. אז מה עושים בינתיים?
 
התחרות בשוק התשתיות לא רק מורידה מחירים אלא יוצרת מודל אחר של אספקת השירותים ללקוחות. הכיוון הוא של: One Stop Shop עם One Bill. דהיינו: הלקוחות משלמים רק לספק אחד ומקבלים חשבונית מספק אחד בלבד. העלות של התשתית מגולמת בתוך המחיר של ספק השירות באותה חשבונית.
 
כך זה בכל העולם מזה שנים. אולם בישראל, מטעמים רגולטוריים, יש הבדל בין ספקי התשתיות (בזק, הוט ובקרוב Unlimited) לבין ספקי שירותי האינטרנט (ISP). ההפרדה המלאכותית הזו תיעלם בעתיד, אבל לא ביום אחד. יש כמובן עוד חלופה: לקבל את שירותי האינטרנט מספק תשתיות סלולר (מספקי הסלולר בעלות תשתיות). אולם, עדיין רוב המשתמשים מעוניינים לקיים חיבור כפול לאינטרנט: קווי ונייד.
 
מי שמשלם בנפרד על כל שירות (תשתית, טלפוניה, אינטרנט), משלם ביוקר. מדובר בעיקר בלקוחות בזק. אין כל סיבה להמשיך בגישה הבלתי כלכלית והבזבזנית הזו. במקביל, ספקי התשתיות (בזק, הוט ו-Unlimited) מציעים חבילות משולבות של תשתית + שירותי אינטרנט ולעיתים החבילה משולבת עם שירותים נוספים דוגמת טלפוניה. יש מבצעים והצעות כאלו גם מצד ספקי השירותים (ISP). מכאן, שאין כל סיבה לשלם על השירותים כעומדים בפני עצמם, לכל שירות בנפרד.
 
במצב בו קל מאוד לעבור בין ספקי שירות (ISP) וניתן להיעזר באתר "נתק" כדי לבצע את המעבר והניתוק המהיר הזה, כאשר ניוד מספרי טלפון בין ספקי טלפוניה הוא הליך הנמשך כשעה, אין כל סיבה להישאר "שבוי" של ספק תקשורת יקר ו\או כזה, שהשירות שלו אינו עונה על הציפיות.
 
יחד עם זאת, מעבר בין ספקי התשתיות עצמם (למשל בין בזק והוט) מחייב ביקור טכנאי בבית או בעסק, החלפת ציוד, החלפת חיבורים וכבלים, מהלך שאינו מהיר, קל או זול. לכן, הבחירה בספק התשתיות קודמת לבחירה בספק השירותים והחלפת ספק תשתיות תיעשה רק במקרים קיצוניים לאחר שיקול דעת כלכלי וצרכני, כדי לחסוך בהוצאות התקשורת.
 
מכאן, נשאלת השאלה: אצל מי כדאי לרכוש חבילות משולבות של תשתית + שירות לאינטרנט (ולעיתים גם טלפוניה)?
לשאלה זו יש כיום תשובה התלויה בעיקר בהחלטה מי ספק השירות הנבחר: ברוב המקרים, חבילות מספק התשתיות (בזק, הוט ובקרוב Unlimited) זולות יותר. יש מבצעים של ספקי התשתיות, שטובים יותר מהמבצעים של ספקי השירותים (ISP), משום שספקי התשתיות הם השולטים בשוק ובמחירים וגם בגלל שאיום של התחרות מצד Unlimited דוחף את בזק והוט להציע הצעות אטרקטיביות, למנוע נטישת לקוחות למתחרה החדשה בשוק.
 
יש מקרים בהם הפער בין החבילות של ספקיות התשתיות לבין החבילות של ספקיות השירות מגיע לעשרות ₪ לחודש ויכול להסתכם במאות רבות של שקלים לשנה. מכאן, שיש לבצע בדיקה כלכלית לכל חבילה, לאחר שבוחרים בספק התשתיות ולאחר מכן בספק השירותים. לעיתים חבילות זהות נמכרות במחיר שונה, אם זה ע"י ספק התשתיות מול ספק השירותים. לדוגמה: חבילה משולבת של בזק הכוללת את טריפל סי, יקרה יותר מחבילה משולבת של טריפל סי עם בזק. הנתונים הללו משתנים כל הזמן לאור התפתחות התחרות בשוק.
 
למי שבוחר בחבילות של תשתית + טלפוניה, או בוחר בחבילת תשתית + ספק אינטרנט, לאחר בחירת ספק התשתיות נותר לבחור מי ספק האינטרנט (ISP) הזול ביותר, מבין שלל ספקי האינטרנט הקיימים בשוק. אין הבדלים טכנולוגיים משמעותיים בין הספקים. ממילא כולם רוכבים על אותן תשתיות. רבים טועים בהבנת התחרות בשוק ספקי האינטרנט (ISP).
 
מזה כשנתיים, הספקים הזולים ביותר בשוק שירותי האינטרנט הם: פאסט (Fast) וטריפל סי (Triple C). אחריהן ניצבות: הוטנט, Mars-019 ו-018 (אקספון). גם בפורטל ספקי השירותים ב-Unlimited, מובילות החברות פאסט וטריפל סי במחירים אטרקטיביים, טובים יותר מכל המתחרים. למי שבוחר בהוט כספק תשתיות, בד"כ הוטנט זולה יותר, ומומלץ לשקול אותה מול פאסט וטריפל סי.   
 
בחירה נכונה של החבילה המשולבת יכולה לחסוך בין 500 ל-600 ₪ לשנה לצרכן. בכל מקרה, אין להתחייב לספק ליותר משנה בגלל התפתחות התחרות בשוק והשינויים המהירים, גם ברוחבי הפס המוצעים וגם במחיריהם. כיום, חבילות אינטרנט של 100 ו-200 מגה הן פופולריות, מה שלא היה לפני שנה (לא היו חבילות ברוחבי פס כאלה לפני שנה).
 
הוט הצהירה, ש-60% מלקוחותיה גולשים כיום במהירות של 30 מגה ומעלה, וחבילת ה-100 מגה היא הפופולרית ביותר אצלה. בבזק המצב די דומה. יודגש, שאין סיבה לעבור למהירויות הגבוהות של 100 ו-200 מגה, אלא אם יש לכך צורך מעשי ברור. הסיבה: בגלל "פקקים" ברשת האינטרנט הישראלית והעולמית, הלקוח הממוצע לא ירגיש שינוי של ממש בחוויית הגלישה שלו במעבר מ-30 מגה לרוחבי הפס של 100 ו-200 מגה. בנוסף, הערוץ העולה בחבילות האינטרנט של בזק והוט עדיין צר מאוד (מה שישתנה בקרוב עם הרחבת הפריסה של Unlimited המספקת חיבורי סימטריים).
 
שורה תחתונה:
הבחירה של הלקוחות כיום היא קודם כל בין ספקי תשתיות, משום שהם השולטים בשוק ובמחירים, גם במחירי השירותים. בגלל הקושי של מעבר בין ספקי תשתיות, הבחירה בספק התשתיות היא ההחלטה הראשונה והחשובה יותר עבור כל לקוח גם לטווח הזמן הקצר וגם לטווח הזמן הארוך. אחרי שבוחרים ספק התשתיות, בוחרים את החבילה המשולבת המשתלמת ביותר אצלו, או אצל ספק השירותים (ISP), לאחר בדיקת כל המבצעים הקיימים במועד הבדיקה, תוך הבנה, שהמבצע, שייבחר, יימשך שנה לכל היותר, בגלל השינויים המהירים בשוק האינטרנט הישראלי.
 
מאת: מיכאל פנחס, ספטמבר 2014.  
מהנדס תקשורת ומחבר המדריך לחיסכון  בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים

 
שירותי אינטרנט
 
 
 



 
 
Bookmark and Share