Telecom News - האם ניתן יהיה לספק לתושבי ישראל LTE-A אחרי מכרז התדרים?

האם ניתן יהיה לספק לתושבי ישראל LTE-A אחרי מכרז התדרים?

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> האם ניתן יהיה לספק לתושבי ישראל LTE-A אחרי מכרז התדרים?
ניתוח: תשובה מפתיעה לשאלה הזו (ואין הכוונה להכרזות שיווקיות דמיוניות על שירותי LTE-Advanced, כמו שספק סלולר אחד מבצע). הדרך ל-LTE-A תהיה סלולה אחרי מכרז התדרים (שיסתיים עד סוף השנה), בתנאי שמשנים את כללי המשחק. 
מאת: אבי וייס, 6.10.14, 21:30LTE-Advanced

מי שקרא בעיון את הכתבה הקודמת, בה ניתחתי מה יקרה אחרי מכרז התדרים ל-LTE, עלול היה לקבל את הרושם, שבשום מקרה לא יהיה LTE-A בישראל בשנה הקרובה, לכל היותר זה יהיה בסטיקרים של סלקום כתעלול שיווקי דמיוני. אולם, זו חלופה אחת.

יש גם חלופה נוספת, שבדקתי אותה לעומק, גם עם מומחי רגולציה, בכירים במשרד התקשורת בעבר ובהווה וגם אצל מומחים עצמאיים. החלופה הזו אומרת כך: אחרי מכרז התדרים, כל אחת מ-3 חברות הסלולר הגדולות, שיש בידה תדרים בתחום שמתחת ל-1 ג'יגהרץ, יכולה להודיע למשרד התקשורת, שהיא מפנה תדרים בתחומים הללו כדי להתחיל ולספק שירותי סלולר בטכנולוגיות LTE-A.

מדובר בתהליך הדרגתי ולא זול. שכן, יש לפנות תדרים מלקוחות קיימים בדורות קודמים הקיימים ברצועות תדרים אלו, ויש לשווק בישראל מכשירי סלולר מתקדמים התואמים ל-LTE-A, מה שטרם קרה. אבל זה בהחלט יכול להתרחש בדיוק כמו שהתרחש במדינות רבות בעולם. בכתבה כאן הבאתי נתונים על כ-40 רשתות סלולר בעולם, שכבר עובדות ב-LTE-A, כשיש "מאבק יוקרה" מי הראשונה שהחלה לספק LTE-A בשירות מסחרי מלא ללקוחות, עם מכשירי קצה. כרגע, לפי מיטב ידיעתי, פרסמתי ש-SingTel מסינגפור היא הראשונה בשוק לספק שירות מסחרי של LTE-A. 

את החלופה של המרת תדרים קיימים המשמשים לטכנולוגיה אחת, והתחלת הפעלה בהם של טכנולוגיה אחרת, מתקדמת יותר, כבר ניתחתי כאן, בהתייחס לאפשרות, שפרטנר הייתה יכולה להפעיל LTE כבר לפני כשנה בלי לבקש רשות ממשרד התקשורת.

כדי לספק LTE-A, מקובל בעולם להתחיל עם 20+20 מגהרץ (כלומר, איחוד של 2 ערוצים של 20 מגהרץ הנמצאים בתחומי תדרים שונים). יש ספקים, שהתחילו עם 10+10 מגהרץ עם מכשירי קצה תומכים ב-CAT4, אך די מהר הם התקדמו ל-20+20 מגהרץ עם מכשירי סלולר בטכנולוגיית CAT6 (הראשונות, שיצאו לשוק עם CAT6, הן סמסונג ו-LG. המכשירים הללו טרם משווקים בישראל). אגב, בעולם כבר עוברים ל-40 מגה לכל ערוץ ואף יש מקומות בהם קופצים ל-60 מגה לכל ערוץ, שזה "חלום ליל קיץ" בישראל. זה לא יקרה בעשור הנוכחי, אם בכלל. 

טבלת התדרים, שבידי חברות הסלולר בישראל, מצויה כאן למתעניינים. בעיון בטבלה זו ניתן לראות, שלכל 3 החברות הגדולות (פלאפון, סלקום ופרטנר) יש תדרים בתחום שמתחת ל-1 ג'יגהרץ ובתחומי התדרים הנתמכים בעולם הרחב לטובת LTE-A. ניתן גם לתכנן מעבר ל- VoLTE במקביל למעבר ל-LTE-A. המהלכים הללו יפתחו אפשרויות חדשות ומלהיבות של שירותים מתקדמים ללקוחות הקצה. לגבי שירות אחד (טלוויזיה על הסלולר), נתייחס בהרחבה במאמר נפרד. 

יש כמובן צורך לפנות התדרים מלקוחות קיימים, לבצע שדרוגי ציוד רשת ומתגים ולהתחיל לספק ללקוחות מכשירים תואמים. כל זה ייקח זמן, שנה לפחות. אבל זה אפשרי. גם חוקית וגם מעשית. רק צריך "להחליף דיסקט" בראש ולהתקדם למהלך הזה בלי כל חשש. צריך להעמיד את משרד התקשורת בפני עובדה מוגמרת, שניתן להגיע ל-LTE-A בלי מכרז ובלי טובות ורישיונות זמניים משר התקשורת. 

האם מי מחברות הסלולר תלך בשנה הקרובה למהלך הזה? אני מהמר כרגע - שכן. 
LTE
LTE-A Map



 
 
Bookmark and Share