Telecom News - ההחלטה החשובה ביותר של גלעד ארדן: "עידן +" באינטרנט

ההחלטה החשובה ביותר של גלעד ארדן: "עידן +" באינטרנט

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> ההחלטה החשובה ביותר של גלעד ארדן: "עידן +" באינטרנט
אם הכנסת תאשר את הצעת החוק, שהציג השר הפורש גלעד ארדן להעברת שידורי "עידן +" באינטרנט ללא זכויות יוצרים וללא עלות לצופים, זו תהיה ההחלטה החשובה ביותר בקדנציה, מה שיגרום למהפכה של ממש בתחום שידורי הטלוויזיה בישראל. 
מאת: אבי וייס, 27.10.14, 17:30גלעד ארדן

ניתוח: אמש פרסם שר התקשורת גלעד ארדן (כאן) הודעה לציבור, לפיה ועדת השרים לחקיקה אישרה פה אחד את הצעתו של השר לחקיקה, שתעביר את שידורי "עידן +" לאינטרנט, ללא זכויות יוצרים וללא עלות לצרכנים (וללא כל רישיון).

אם ההצעה הזו תצלח את כל מהלכי החקיקה בכנסת (שכן יהיו לה מתנגדים רבים), זו תהיה ההחלטה הטובה ביותר בקדנציה הדי קצרה של השר גלעד ארדן, שבקרוב עובר להיות שר הפנים.

אם החוק הזה יעבור, הוא יצור מהפכה של ממש בעולם שידורי הטלוויזיה בישראל, למרות כמה בעיות לא פשוטות הקיימות בהצעת החוק הזה.

למה מדובר במהפכה?

א. החלק המשמעותי ביותר: החוק הזה יקבע, שאין שום רגולציה על שידורי טלוויזיה על האינטרנט. הכל חופשי ומשוחרר מזכויות יוצרים. לכן, אין כל הבדל בין הערוצים של "עידן +", שיורחבו בשנתיים הקרובות עד 18 ערוצים (כיום יש 6 ערוצים עם קליטה די מוגבלת בחלק מאזורי הארץ), לבין כל ערוץ טלוויזיה אחד ברשת האינטרנט. כך, כל אחד יוכל להעביר כל ערוץ טלוויזיה באופן חופשי על רשת האינטרנט. 

דהיינו: עבודת "ועדת שכטר" - ועדה מבולבלת וללא כיוון, תהפוך למיותרת. החוק החדש יקבע, שאין כל רגולציה על האינטרנט וזהו

ב. התכנית של סלקום להיות מפעילת שירותי טלוויזיה, תכנית שהייתה בכל מקרה גרועה ביותר, תתמוטט סופית (בשביל מה לשלם לסלקום עבור קליטה של ערוצים מהאוויר, כאשר אפשר לקלוט אותם בלי סלקום, היישר מרשת האינטרנט, בחינם?).

זה יאפשר לשחקנים חדשים, שיש להם פתרונות המתאימים לעולם ה-OTT (ר"ת: Over The Top) החדש והמתקדם על רשת האינטרנט, להיכנס במהירות לשוק ה-OTT. יש כמה שחקנים כאלה, שכבר ממתינים להעברת החוק הזה, שאחשוף אותם בקרוב, ואני מקווה, ששחקנים זרים מובילים דוגמת נטפליקס, יצטרפו גם הם לתחרות. זאת, בנוסף ל"קרטינה טיוי", שכבר נמצאת בתחום הזה עם כמה עשרות אלפי לקוחות משלמים. 

ג. חברות הענק בעולם, החל מגוגל ואפל דרך מיקרוסופט, אמזון, וכלה בסמסונג, LG, פנסוניק, ועוד, תיכנסנה בעוצמה רבה לשוק הטלוויזיה ב-OTT בישראל, הן באמצעות התקנים קטנים וזולים מהסוג של "מזרימי מדיה" מסוגים שונים (דוגמת ה- Chromecast), וכלה ב"טלוויזיות חכמות" המחוברות לרשת האינטרנט. 

ד. Unlimited תוכל להתחיל לספק מיידית שירותי OTT לכל בית, שהיא תחבר לרשת שלה בסיבים, ויש ספקים, שכבר חתמו איתה על הסכמים לתחום הזה ושמותיהם מצויים באתר החברה (גולן טלקום, קרטינה טיוי, יופון, מארס 019). 

ה. אתרים ישראליים גדולים באינטרנט הישראלי ירחיבו את שירותי ה-VOD שלהם לשירותי OTT מלאים דוגמת האתרים של YNET ו- WALLA ועוד אתרים, שנחשוף בקרוב.

אגב, שידורים ב-OTT מאפשרים שידור ב-HD (ואפילו ב-3D), תלוי ברוחבי הפס של החיבור לאינטרנט ותמיכה של ציוד הקצה ברזולוציות הגבוהות. כך, שתתפתח בוודאי תחרות חדשה באינטרנט הישראלי: מי מספק איכות טובה יותר בשידורי ה-OTT לצופים בבית. 

ו. הפוליטיקאים מקווים, שאחרי כשילון "החבילה הצרה" ב-HOT, ו-YES, השיטה החדשה של OTT חינמי לשידורי "עידן +" תהיה סיפור של הצלחה. כנראה שהם צודקים. שידורים בחינם יהיו סיפור של הצלחה. אין מודל צרכני מוצלח יותר משירות חינמי על חשבון תקציב המדינה. 

ז. במסגרת החוק המוצע מסתתרת לה "עז" קטנה בדמות מס על ספקי האינטרנט כדי לממן את "עידן +" החינמי כביכול. אני מקווה, שישראל לא תהיה המדינה השנייה בעולם (אחרי הונגריה), שבה מטילים מס על צריכת האינטרנט ואני מקווה, שהמחוקקים יבטלו את הסעיף המוזר הזה. שכן, מדובר במס גורף, שייגבה מכלל המשתמשים באינטרנט, בלי קשר אם הם צופים או לא צופים ב"עידן +", כשיש הבטחה ברורה של שר האוצר (יאיר לפיד), שבשנה הקרובה לא יוטלו עוד מיסים על אזרחי ישראל.

מי מפסיד מהתכנית ל"עידן +" באינטרנט?
כל השחקנים הקיימים: HOT, YES, הערוצים עצמם הקיימים אצל 2 הספקיות הללו, וכמובן היוצרים, המפיקים, וכל אלה החיים על חשבון הכסף הקיים בעולם הטלוויזיה הוותיק, שיש בו כסף. אני מעריך, שכל המפסידים הללו ינסו לטרפד את החוק. אולם, כנראה זה לא יעזור להם. הפוליטיקאים רוצים כעת להיראות כמי שדאגו להורדת רמת המחירים בשוק.

בהערת אגב אוכל לציין, ששחקן אחד, חברת YES, כבר החלה לפעול מזמן בלי הרבה שאלות, בלי שביקשה רישיון ודי בהצלחה, על רשת האינטרנט, בשירות yesGO. כך שהיא לא תוכל לטעון כנגד יצירת תחרות ב- OTT וכנגד מתחרים שייעשו בדיוק אותו דבר....בנוסף, HOT מוגדרת כמונופול בתחום שירותי הטלוויזיה, כך שברור שאין לה כל עילה לטעון נגד יצירת תחרות...

מה יהיה עתיד "עידן +"?
בניגוד לרושם המתקבל בסעיף הקודם, העתיד של "עידן +" לוט בערפל (כמנותח בהרחבה כאן). האוצר הולך להזרים בקרוב כ-12 מיליון ש"ח לרשות השנייה (המפעילה את "עידן +") כדי להחיות את"עידן +" ולתקן את הטעויות של גלעד ארדן ולהוסיף לשירות עוד ערוצים חינמיים. אולם, לשירות הזה אין, לא היה ולא יהיה כל מודל עסקי. גם ברור, ששירות חינמי באינטרנט זה לא מודל עסקי. מכאן, שבמהלך 2015 תצטרך להתקבל ההחלטה מה לעשות עם "עידן +".

יש 3 חלופות להחלטה הזו:
א. להמשיך ולהזרים לשירות הזה בשנים הבאות כסף ציבורי מתקציב המדינה. 
ב. לנסות ולמכור את השירות הזה. ברור, ששום קונה שפוי בדעתו לא ירכוש את זה, למעט סלקום אם היא רוצה (אולי) להציל את מיזם הטלוויזיה הכושל שלה.
ג. לסגור את השירות כי אין לו עתיד כלכלי. 

כרגע לא ברור מה יהיה. להערכתי הצנועה, ב-2015 יוחלט על המשך סבסוד השירות מתקציב המדינה ודחיית ההחלטה ל-2016. 



 
 
Bookmark and Share