Telecom News - פריסת רשתות סיבים אופטיים לאנטנות השידור הסלולריות – לא בישראל

פריסת רשתות סיבים אופטיים לאנטנות השידור הסלולריות – לא בישראל

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> פריסת רשתות סיבים אופטיים לאנטנות השידור הסלולריות – לא בישראל
פריסת רשתות סיבים אופטיים לאנטנות השידור הסלולריות – לא בישראל
מאת: מיקי ברקאי, 16.11.14, 20:40מיקי ברקאי

בעוד שבישראל אסר משרד התקשורת על מיזם הסיבים Unlimited להציע חיבורי סיבים לאנטנות של חברות הסלולר, הרי בריטניה מהווה דוגמא כיצד מתנהל שוק תקשורת במדינה מתקדמת.

ידיעה צדדית כביכול התפרסמה לאחרונה בעיתון Rethink Wireless. הידיעה תיארה את הפעילות הרבה של הקמת רשתות סיבים אופטיים בבריטניה ואפשר ללמוד ממנה כיצד מתנהל שוק תקשורת במדינה מתקדמת.

הקמת תאי בסיס ברשת סלולרית מדור רביעי LTE מחייבת רשת תמסורת (backhaul) בפרוטוקול IP, שכן דור רביעי הוא IP מקצה לקצה, וכמו כן תמיכה בקצבי העברת נתונים גבוהים, שכן LTE תומך בקצבים של מאות מגה סיביות לשניה למשתמש, מה שמחייב תמסורת מתאימה לתא בסיס המסוגל לשרת עשרות משתמשים בו-זמנית.

תא שדיור סלולרי

בעבר, היתה BT הספק העיקרי בבריטניה של שירותי תמסורת לתאי בסיס סלולריים מדורות 2, 3, תוך שימוש ברשתות SDH. הצורך לספק שירות מתקדם לאלפי תחנות בסיס סלולריות' גרם להופעת ספקי תמסורת מבוססת סיבים אופטיים, כגון CityFibre. ספק זה חתם על הסכם עם MBNL, שותפות בין מפעיל הסלולר הגדול ביותר והקטן ביותר בבריטניה. עפ"י ההסכם, תספק CityFibre סיב אפל לשותפות, וזו תקים רשת תקשורת מתקדמת. העיר Kingston-upon-Hull נבחרה לשמש פיילוט לרשת זו, כפי שעיר זאת משמשת פיילוט לפיתוחי סלולר אחרים. CityFibre גם עומדת לרשת בפרויקט נפרד את העיר Aberdeen בסקוטלנד בסיבים אופטיים.

עדיין בבריטניה: Telefonica O2 הודיעה לאחרונה, שהיא מקימה רשת ליבה (Core Network) אופטית מתקדמת לרשת הסלולרית שלה' בשיתוף פעולה עם Zayo Group. בכיר בחברה ציין, שרשת חדשה זו חיונית כדי לתמוך בדרישה ההולכת וגדלה לקצבי עבודה גבוהים. גם Virgin Media וגם BT עצמה משדרגים את הרשתות האופטיות שלהן.

ועתה, נעבור להשוואה מול ישראל. מספר תושבי בריטניה גדול פי 8 מזה של ישראל ובריטניה משמשת כבר שנים רבות דגם למדינה מתקדמת בתחום התקשורת. אני מטיף כבר שנים להקמת OFCOM (רשות התקשורת הבריטית) בישראל' במקום משרד התקשורת, כך שיש מה ללמוד מהם.

מפעילי הסלולר הממשיים בישראל (להבדיל ממפעילים וירטואליים) הם בעלי גישות שונות להקמת רשת תמסורת אופטית. פלאפון משתמשת בשירותי חברת האם בזק למטרה זו ואין לה תשתית תמסורת משלה. סלקום, פרטנר והוט מספקות חלק מרשת התמסורת הדרושה להן בעצמן ונעזרות בשירותי בזק לצורך השלמה. הן גם מוכרות שירותי תמסורת מגוונים ללקוחות, אך לא סיב אפל. מד-1 מכרה את שירותי הרשת שלה לפרטנר ומתמקדת בחוות שרתים (Data centers). המשותף לכל המפעילות, שהן שואפות למודל עסקי אנכי' בו הן מספקות לעצמן מספר רב ככל האפשר של שירותים עיקריים ונלווים.

פעילות מעין זו של בריטניה, בה יש חברות המתמחות בחוליה אחת של שרשרת הערך, במודל עסקי אופקי, אינה מוכרת בישראל. לפני יותר מעשור שנים היה נסיון להקים חברה, שתקים ותפעיל אתרים לתאי בסיס, אך פעילות זו לא השפיעה על השוק.

ומה עם Unlimited של חברת החשמל? זו מכוונת, לפחות כעת, לשוק הפרטי ולא לעסקי, ולכן גם לא למפעילי הסלולר. שימו לב, שהתקשורת למשתמשים פרטיים כובשת את כותרות הידיעות ואילו תקשורת לעסקים נדחקת לשוליים. יתכן שהירידה בהכנסות למשתמש (ARPU) של המפעילים הסלולריים תדחוף אותם למציאת פתרונות לא שיגרתיים' כגון בעלי רשתות תקשורת מתקדמות המתמחים בכך, במודל הבריטי.
 
מאתמיקי ברקאי ,יועץ מערכות תקשורת, נובמבר 2014.
m@barkaicom.co.il
www.barkaicom.co
 
סיבים אופטיים



 
 
Bookmark and Share