Telecom News - מחשבי משרד האוצר לפני קריסה, ללא גיבוי במקום נפרד וללא DRP

מחשבי משרד האוצר לפני קריסה, ללא גיבוי במקום נפרד וללא DRP

דף הבית >> חדשות לארגונים ולעסקים >> מחשבי משרד האוצר לפני קריסה, ללא גיבוי במקום נפרד וללא DRP
זו "מתנת הפרידה" של שר האוצר היוצא יאיר לפיד לשר האוצר הבא: מערכת מחשבים מקרטעת, שבה אין יכולת גיבוי, אין מתקן גיבוי חיצוני, אין מערכת DRP (ר"ת: Disaster Recovery Plan) והגיבויים ימשיכו להתבצע לקלטות (...) ולדיסקים מאולתרים, שנרכשים בחופזה (כמובן ב"פטור ממכרז").
מאת: אבי וייס, 18.12.14, 10:00יאיר לפיד

חשיפה: בניגוד לרושם, שראשי האוצר ניסו ומנסים ליצור בכל מיני מקומות, לעיתים המציאות עולה על כל דמיון. כאן נחשוף איך באמת מתנהלת מערכת המחשוב של משרד האוצר ומה "הירושה", שמשאיר אחריו שר האוצר היוצא (בתמונה), יאיר לפיד, לשר האוצר הבא, בכל תחום ה-IT, שהוא הבסיס הכי מרכזי והכי חשוב לעבודת משרד האוצר. 

המציאות הקיימת נתגלתה ונחשפה אגב בקשה של ראשי מערכת המחשוב באוצר לקבל "פטור ממכרז" בהיקף של 302,080 ש"ח לרכישה מאוד דחופה של דיסקים לצרכי גיבויים מחברת "דורקום מחשבים". הבקשה סווגה תחת הכותרת: "התקשרות דחופה למניעת נזק של ממש". הבקשה אושרה מיידית, לאור דחיפות וחומרת המצב, שתואר בבקשה. 

כל ההסברים לגבי המצב הנוכחי של מערכת המחשוב של משרד האוצר מפורטים במסמך כאן (או במסמך ה-PDF כאן להורדה, במקרה והמסמך המקורי ייעלם מרשת האינטרנט, מאיזו סיבה, לאחר הפרסום כאן). 

לכן פניתי למשרד האוצר בשאלה הבאה:
"על פי התיאור המופיע בבקשת הפטור ל"דורקום מחשבים" ל"רכישה דחופה של דיסקים לצורך גיבויים", נאמר, שמערכת האחסון של שרתי האוצר נמצאת ממש לפני סתימה ונפילה (בגלל שהמכרז לנושא האחסון טרם הסתיים וגם אחרי שיסתיים, ייקח זמן ליישם פיזי, שיגיע לרבע השני של 2015). עד לאחרונה היתה באוצר רק מערכת גיבויים אחת מיושנת לקלטות, שלא ביצעה גיבויים לשרתים הווירטואליים (שהם כ-90% מכלל השרתים במשרד האוצר). 
נאמר שם: "הגיבוי לשרתים הווירטואליים הקיימים (כ-90% מכלל השרתים) מבוצע כיום, בלית ברירה, על גבי שטח האחסון של המערכות הפעילות בייצור. לא ניתן להמשיך ולהשתמש בשטח אחסון זה, מכיוון שכבר עתה 75% נמצא בשימוש. הצפי שהוא שעד ינואר 2015, בקצב הגיבוי הנערך כיום, שטח האחסון עבור המערכת פשוט ייסתם"
כ"כ נאמר שם: "השימוש בשטח האחסון הקיים גם לצרכי גיבוי וגם לצרכי עבודה השוטפת גורם להאטה חמורה בביצועי המערכות השוטפות וגם להאטה בביצוע גיבויים".
ובנוסף: "הסיכון הוא שבמקרה של קריסת אחד השרתים הללו, יושבתו כל המערכות של אגף שוק ההון, החשכ"ל והשכר, וזמן ההתאוששות במקרה כזה עלול להימשך ימים. לדוגמה: היות ומערכות התקציב כבר נמצאות בסביבה וירטואלית והן מגובות במערכת הגיבויים החדשה, תקלה חמורה, שאירעה בשבוע שעבר, ערב הגשת ספרי התקציב לממשלה, שחוזרה וטופלה תוך חצי שעה מרגע שהתגלתה (זמן השחזור נטו ארך כ-5 דקות!).
ללא רכישת מכונות הדיסקים, ייגמר המקום במכונת האחסון הראשית ונאלץ להפסיק בהדרגה את הגיבויים למערכת הווירטואלית, עד לעצירה מוחלטת. כלומר, לא יהיו גיבויים לכל המערכות ("מאור" וכל מערכות המידע התומכות בפעילות העסקית של אגפי המשרד).
לאור הנאמר לעיל, הצורך ברכישת מכונות הדיסקים להמשך תכנית הגיבויים הינו דחוף וקריטי".
או בסיכום קצר: מערכות המחשוב של האוצר מצויות כיום במצב של כאוס וקריסה, ללא כל DRP.
הכיצד?"

תגובת משרד האוצר: "מערכות המיחשוב של משרד האוצר הינן יציבות ביותר ואין חשש לקריסתן, המקרה המתואר במייל מתאר מצב נקודתי, שאירע לפני זמן מה והתייחס לנפח אחסון עבור הגיבויים בלבד".

מציע לקרא שוב את המסמך הרשמי של האוצר כאן (החתום ע"י כל בעלי התפקידים המרכזיים באוצר ומאושר ע"י כל הנוגעים בדבר באוצר), ולהחליט לבד מה מצב המחשבים באוצר, גם אחרי הרכישה המאולתרת של מכונות הדיסקים באופן דחוף, דיסקים שיימצאו באותו מקום, כ"טלאי" על המערכת הקיימת (עד שתותקן המערכת החדשה במהלך 2015). כל זאת, ללא מערכת DRP בכלל ובמיקום נפרד - בפרט. 

 
רשת מחשבי האוצר
Bookmark and Share