Telecom News - החיים בעידן הדיגיטלי - סיכום שנת 2014 של מצב האינטרנט בישראל

החיים בעידן הדיגיטלי - סיכום שנת 2014 של מצב האינטרנט בישראל

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> החיים בעידן הדיגיטלי - סיכום שנת 2014 של מצב האינטרנט בישראל
החיים בעידן הדיגיטלי - סיכום שנת 2014 של מצב האינטרנט בישראל
מאת: מערכת Telecom News, 28.12.14, 15:00

הסקר חושף, שהפוליטיקאים לא פיצחו את הקודים של הרשתות החברתיות. כ-33% מהישראלים ציינו, שהם עוקבים אחר הפוליטיקאים ברשתות החברתיות מול 20% העוקבים בטלוויזיה/עיתונות. כ-20% דיווחו, שחוו השנה תקיפה או הונאה ברשת. גם ה-e-Commerce תופס תאוצה. המחשב הוא הערוץ העיקרי לצפייה בסרטים וסדרות לעומת הסמארטפון או הטלוויזיה. על כל 32 אפליקציות בחינם, שישראלי ממוצע מוריד, הוא משלם על אפליקציה אחת בלבד. הגיל הממוצע בו ילד מקבל סמארטפון ירד ל-11. 32% הכירו את בני זוגם באמצעות האינטרנט. בדרך לרופא עוצרים הישראלים אצל ד"ר גוגל.
 
בזק פרסמה היום לראשונה דו"ח שנתי הסוקר את מצב האינטרנט בישראל. הדו"ח סוקר את הרגלי השימוש וההתנהגות של הישראלים בעידן הדיגיטלי. מהדו"ח עולה, שבשנת 2014:

מספר מנויי האינטרנט בישראל עומד כ-2 מיליון מנויים עם 5.6 מיליון משתמשים.

קצב הגלישה בעלייה, כאשר רוחב הפס הממוצע עומד כיום על 40 מגה.

הגולש הממוצע מוריד קבצים בנפח של 2 ג'יגה ביום (באינטרנט הנייח).

בכל משק בית יש בממוצע 5 מכשירים מחוברים.

תחום הענן תופס תאוצה, כאשר 45% מהמשתמשים מגבים תמונות וסרטונים על גבי הענן.

במסגרת הדו"ח, ביצעה בזק גם סקר מקיף בשיתוף ד"ר מינה צמח, בקרב מדגם של 500 איש הכולל קטגוריות שונות המרכיבות את החיים הדיגיטליים של כל אחד מאתנו. הסקר ונתוני התשתיות, שנאספו ממערכות בזק בצרוף אנליזה של נתוני השוק, משקפים תמונת מצב של החיים בעידן הדיגיטלי לשנת 2014. מסקנות הדו"ח הראו, שלמרות שהאינטרנט מקל עלינו לקנות, לתקשר, ללמוד וכדו', הוא מעלה את רמת החששות שלנו מאובדן הפרטיות ומגביר את האפשרות להונאות ופריצות ברשת.

הסקר חושף, שהפוליטיקאים עדיין לא פיצחו את הקודים של הרשתות החברתיות. כ-33% מהישראלים ציינו, שהם עוקבים אחר הפוליטיקאים ברשתות החברתיות לעומת 20% בלבד שעוקבים אחריהם בטלוויזיה או בעיתונות. למרות נתון זה, הנשאלים הודו, שלבסוף מה שעוזר להם לגבש דעה על הפוליטיקאים הם דווקא ראיונות בטלוויזיה או בעיתונות.

כ-20% מהנשאלים דיווחו, שחוו השנה תקיפה או הונאה ברשת. נתון באותו נושא חושף, שדווקא משתמשי אינטרנט מנוסים (כדוגמת הייטקיסטים), שאמורים להיות בקיאים יותר בתוכנות ההגנה, חוו פי 3 יותר פריצות והונאות ברשת.

גם תחום ה-E-Commerce תופס תאוצה בכל הקטגוריות ובברור ניתן לראות, שהחסם העיקרי של הקניות ברשת התפוגג והישראלים מרוצים מהסחורה, שקנו ברשת. התחומים הבולטים בהם ישראלים מבצעים רכישות באמצעות הרשת הם תיירות, מכשירי חשמל, ביגוד ונופש. תחום קניות ברשת הבולט בנתוניו הוא התיירות, כאשר 80% מהישראלים, שיצאו לחופשה בשנה האחרונה, קנו את כרטיס הטיסה ובית המלון באינטרנט. עם זאת, לתחומים כמו ביגוד ומזון מחברות ישראליות עדיין יש לאן לצמוח. תחום ה-E-Commerce  הוא אתגר משמעותי ובהעדר היצע מתאים בארץ הקניות של הישראלים יברחו לחו"ל.

הדו"ח סקר גם את תחום צריכת התכנים ברשת ומצא, שכמחצית מהזמן הפנוי שלנו מוקדש לאינטרנט, כ-45% מהנשאלים ציינו, שהזמן הממוצע לגלישה באינטרנט עמד על מעל 5 שעות ביום. הערוץ עם הרייטינג הגבוה ביותר לצפייה בסרטים או סדרות הוא המחשב, עם 63% גולשים, שציינו, שהמחשב הפך לאמצעי העיקרי לצפייה בסרטים וסדרות (לעומת הטלוויזיה או הסמארטפון). צריכת התוכן באינטרנט מתרחבת גם לעולם הספרים, כאשר 31% ציינו, שהם קוראים ספרים ומגזינים דיגיטליים. אולם, עדיין מרבית צריכת התוכן מתבצעת כדי לראות סרטים או סדרות ושמיעת מוסיקה.

האינטרנט שינה את צריכת התכנים שלנו ברשת, אבל ככל שהדבר נוגע לצריכת תוכן בתשלום יש לו עוד דרך ארוכה לעשות, כאשר רק 22% מהנשאלים ציינו, שרכשו תכנים ברשת, כאשר המוצר הנרכש ביותר הוא אפליקציות. על כל 32 אפליקציות בחינם, שישראלי ממוצע מוריד, הוא משלם על אפליקציה אחת בלבד.

האינטרנט השפיע באופן דרמטי גם על תחומי הזוגיות והמשפחה, כאשר 32% מהנשאלים ציינו, שהכירו את בני זוגם באמצעות האינטרנט. אם בעבר הסביבה העיקרית להכרת בני זוג היתה מקום העבודה, האוניברסיטה או הצבא, היום האינטרנט משפיע באופן משמעותי גם על הזירה הזו.

תחום המשפחה עובר מהפכה בישראל כאשר 70% מהנשאלים אמרו, שיש להם קבוצת WhatsApp משפחתית, כ-62% מההורים עוקבים בתדירות גבוהה אחרי פעילות הילד באינטרנט והגיל הממוצע בו הילד מקבל סמארטפון ירד ל-11 (הגיל הצעיר ביותר הוא 7.5).

גם עולם הרפואה מושפע מאוד מהעלייה בשימוש ברשת, כאשר 56% מהנשאלים דיווחו, שהם מגיעים לרופא עם בעיה כלשהי רק אחרי שקראו עליה באינטרנט. יתרה מכך, כ-40% מהנשאלים דיווחו, שהם מעדיפים לקרוא על בעיות רפואיות באינטרנט מאשר ללכת לרופא. האינטרנט אמנם לא שינה בינתיים את עולם הרפואה והבריאות, אבל כדי שהוא יהווה תחליף רלוונטי לתור לרופא יש צורך לשנות את הכלי ולהתאים אותו טוב יותר לסיטואציה של רופא–חולה.

סטלה הנדלר, (בתמונה למעלה), מנכ"ל בזק:"האינטרנט משפיע באופן העמוק ביותר על חיינו וקצב השינוי בעולמנו הפרטי והעסקי רק הולך וגובר. כבר מזמן לא מדובר רק בשינויים המתרחשים במרחב הדיגיטלי של החיים, אלא נוצר חיבור בלתי נפרד בין העולם הפיזי לזה הווירטואלי. מהדו"ח עולה בברור, שבישראל מתגברים השימושים במדיה החברתית כל העת במגוון הפלטפורמות הקיימות. לעומת זאת, בתחומים כמו הרפואה, הסחר האלקטרוני והגנת המידע, יש לישראל עדיין לאן לצמוח יחסית לעולם. זהו אתגר משמעותי של כולנו, מצד אחד של החברות העסקיות והממשל, שידעו לספק את הכלים והפלטפורמות הדרושים ולעודד השקעה בתשתיות ומהצד השני של הצרכנים, שצריכים לנצל את החדשנות באופן מושכל. דו"ח האינטרנט השנתי מקיף את השפעות הדיגיטל על הישראלים, בניסיון לייצר בסיס ידע מעמיק בתחום".

 
השפעות חיוביות של עולם הדיגיטל האתגרים בעולם הדיגיטל
יצירת חיים חברתיים תוססים סחר אלקטרוני
 
פלטפורמה להרחבת ההזדמנויות להיכרויות ספרים דיגיטליים
תחליפים חדשים לשירותים קיימים ביצוע פעולות באינטרנט/בסלולר
קיימת פתיחות רבה לחידושים רפואה אונליין
הרשתות החברתיות נכנסות לפרופורציה ומתרחב ההיצע לימודים אונליין
הבית החכם מתחיל להתרומם פרטיות
צמצום הפער בין מרכז לפריפריה הגנה על המידע הדיגיטלי
 
מצורף כאן הדו"ח המלא של בזק להורדה.

קצת נוסטלגיה:
איך נולד האינטרנט בישראל? - מאת דני רוזן (לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת).
הדו"ח הראשון שמנתח את האינטרנט בישראל - מאת מתימו"פ. 
 
אינטרנט ישראלי



 
 
Bookmark and Share