Telecom News - דרמה חמורה בחברת דואר ישראל בעקבות פסיקת בית המשפט

דרמה חמורה בחברת דואר ישראל בעקבות פסיקת בית המשפט

דף הבית >> דואר ישראל וגמלאי הדואר >> דרמה חמורה בחברת דואר ישראל בעקבות פסיקת בית המשפט
דרמה חמורה בחברת דואר ישראל בעקבות פסיקת בית המשפט: החברה "תוחרם" מהממשלה בגלל ניהול כושל.
מאת: חיים חביב, 30.12.14, 13:20דואר ישראל
 
לראשונה בתולדות המדינה צפוי ביהמ"ש להפקיע ניהול חברה ממשלתית מידי המדינה לאור כשלים חמורים בהתנהלותה. המהלך הדרמטי ייצא לדרכו, אם לא יושג הסדר הבראה כולל בחברת דואר ישראל בתוך 21 יום. כשלון חמור למשרד התקשורת האחראי על הפיקוח הרגולטורי והכולל של דואר ישראל.
 
שופט ביהמ"ש המחוזי בירושלים, דוד מינץ, קבע בהחלטה דרמטית (29.12.14), כי אם תוך 21 יום לא יושג הסדר הבראה בחברת הדואר, יוכלו מחזיקי אגרות החוב של הדואר לפנות לביהמ"ש בבקשה למנות את רו"ח אייל גבאי, שמשמש כיום כמשקיף בדואר, כנאמן בחברה. להחלטת השופט מינץ משמעות מרחיקת לכת: אם לא יושג הסדר כולל בחברת הדואר בפרק הזמן של 3 השבועות הקרובים, יופקע לראשונה בתולדות המדינה ניהול חברה ממשלתית מידי הבעלים - מדינת ישראל. זאת, לאור כשלים קשים בהתנהלות המדינה.
 
נציגות מחזיקי אג"ח דואר ישראל עתרה לביהמ"ש בחודש יולי האחרון בבקשה, שיורה לפתוח בהליכים להבראת חברת דואר ישראל ולגיבוש הסדר נושים לחברה. ההחלטה התקבלה בעתירת נציגות מחזיקי אגרות החוב של הדואר באמצעות עורכי הדין ארנון שגב ואלון קזיוף ממשרד עו"ד ארנון שגב ושות'. הנציגות כוללת את חברת הרמטיק, נאמן האג"ח, בשם הנציגות, שכוללת את נציגי אקסלנס, מיטב-דש, הכשרה ביטוח וגלעד. העתירה התבססה על ניתוח כלכלי, שערכה חברת MNS, ממנה עלה, שחברת דואר ישראל תהפוך חדלת פירעון כבר באפריל 2015.
 
השופט מינץ מתח בהחלטה ביקורת חריפה על המדינה: "הנהנית מכל העולמות. היא זו, כבעלת השליטה היחידה של החברה, שקובעת את מתווה המו"מ עם עובדי החברה. היא זו שבכוחה לשנות את כללי הרגולציה, והיא שתקבע את גובה תרומתה הכספית בהבראת החברה ככלל ואת גובה תשלום תוכנית פרישת העובדים בפרט, אך היא מסרבת לגלות ולו ברמז כיצד ומתי תעשה כן. המדינה היא זו הקובעת את קצב המשא ומתן והיא גם הקובעת את תוכנו".
 
השופט מינץ: "די נהיר שחרף הצהרות הכוונות החיוביות של המדינה, לעת הזו, גם נוכח הנסיבות האובייקטיביות, שנוצרו בשל פיזור הכנסת והחלפת שרי התקשורת והאוצר, הסכם הבראה כולל אינו נראה באופק... לפיכך, ניתנת בזאת לכל הצדדים ארכה בת 21 יום, היינו עד ל-19.1.2015, כדי להגיע להסכם הבראה כולל. במידה ובתום התקופה, הליך המו"מ לא יבשיל לתוכנית הבראה כוללת, תחליט החברה אם להוציא לפועל את המלצות המשקיף המפורטות בסעיף 9 להחלטה".

המלצות אלה כוללות, בין היתר, מעבר לפעילות מצומצמת והקטנה מידית בהיקף השירותים, שהחברה מספקת, וכן הקטנה חד צדדית של כוח האדם המועסק בחברה.

השופט מינץ: "היה והחברה לא תוציא לפועל את המלצות המשקיף, מכל סיבה שהיא, שמורה לה ל/או למבקשת (נציגות מחזיקי האג"ח) הזכות לעתור למתן סעדים מביהמ"ש, כולל שדרוג מעמדו של המשקיף למעמד נאמן על ההבראה מטעם בית המשפט".
 
סיכום ביניים
ההחלטה הדרמטית של בית המשפט המחוזי מטילה צל כבד על דרכי קבלת ההחלטות ועל ההתנהלות הכללית, לאורך שנים, של המדינה הן כבעלים והן כרגולטור. לזכותם של ראשי החברה (בשנתיים-שלוש האחרונות) ייאמר, ש'התריעו בשער' על המשבר הרובץ לפתחם, אך כנראה, שלא זעקו די, 'לא הפכו שולחנות' ואפשרו לחברה להמשיך ולהידרדר לתהום. שר התקשורת היוצא, ח"כ גלעד ארדן, אמנם 'ירש' את הסוגיה הסבוכה והלוהטת מקודמיו, אך השתהה מאד בטיפול בה. אמנם, ממש בשלהי כהונתו במשרד התקשורת, בחצות של יומו האחרון במשרד, הכריז על מפנה, פריצת דרך והסכמה על מתווה הבראה בחברת הדואר. השר ארדן זקף זאת כהצלחה אישית  גדולה: "אנו משיקים מתווה רפורמה מתקדם וחדשני, שיעלה את הדואר על פסי צמיחה ויאפשר לו לתת שירותים חדשים לציבור, והחשוב מכל - ישפר את השירות בסניפי הדואר ממנו סובל כיום הציבור. שירותי החברה יעודכנו ויותאמו לעידן העכשווי, יאפשרו לצרכן ליהנות משעות פתיחה ארוכות יותר ומקיצור התורים ולקבל חבילות ודואר רשום עד הבית".
 
השר ארדן מיהר 'לדלג' למשרד הפנים (עם פרישתו המפתיעה של השר גדעון סער), והותיר את המשרד ללא שר מכהן ועם צוות מסוכסך (כאשר המופקד על נושא הדואר במשרד שקוע במאבק איתנים משפטי עם ראשי המשרד). הקדמת הבחירות טרפה את הקלפים לכולם, וספק אם ראש הממשלה, שמחזיק באחריות לתיק התקשורת, יתפנה לטפל במשבר בחברת דואר ישראל כשהבחירות בפתח, ואולי - ייתן לדברים להתרחש בעצמם ולאפשר למקורבו רו"ח אייל גבאי להפוך, מכוח החלטת בית המשפט, ממשקיף לנאמן בחברת הדואר, ולהוביל בפועל את חברת הדואר לקראת הבראה כואבת (מאד) ולעבר הפרטה הרסנית אך כנראה בלתי נמנעת.
 
 כל פרטי ההחלטה להורדה - כאן
דואר
Bookmark and Share