Telecom News - פתרונות חדשים ל"עבודה חברתית" מפייסבוק ומ- Slack

פתרונות חדשים ל"עבודה חברתית" מפייסבוק ומ- Slack

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> פתרונות חדשים ל"עבודה חברתית" מפייסבוק ומ- Slack
הרעיונות של Zero eMail ו-Social Business בעסקים מתחילים לצבור תאוצה. המטרה: להעביר את כל העובדים והמנהלים לרשת חברתית אינטראקטיבית פנים ארגונית בכלים המוכרים למשתמשים מהרשתות החברתיות הקיימות. פייסבוק ו-Slack מציגות פלטפורמות חדשות ומלהיבות לארגונים ולעסקים.
מאת: אבי וייס, 17.1.15, 17:40פייסבוק

בעבר, כשהצגנו את (כאן, כאן וכאן) הרעיון של Zero eMail ו-Social Business העניין הזה נשמע די תלוש מהמציאות של הארגונים והעסקים. אולם, הכיוון הזה התחיל בשנים האחרונות להיות מאוד ברור: אין כל סיבה, שאדם הרגיל להשתמש בבית ובדרכים ובכל מקום בו הוא נמצא, בין בתקשורת קווית ובין בתקשורת סלולרית, בכלים חברתיים קלים לתפעול וזמינים בכל עת, כשהוא מגיע למקום העבודה, הוא אמור לשכוח מכל הכלים הללו. העובד הממוצע מגיע לעבודה ומשתמש בכלים "מודרניים" בסביבת העבודה הקיימת, שדורשת ממנו שימוש ב: נייר (והרבה), פקס, טלפון קווי ודוא"ל. 

ארגונים גדולים מאוד החלו להשתמש בכלים של "רשת חברתית פנימית", כלים די כבדים, שפותחו ע"י חברות הענק דוגמת סיסקו, יבמ, VMware ו-Salesforce. הכלים הללו לא התאימו (גם מבחינת העלות לתפעול ולתחזוקה של הכלים הללו וגם מבחינת הידידותיות) לעסקים בינוניים וקטנים.

בישראל, לא הצלחתי למצוא ולו חברה אחת (גם לא בהייטק), שאימצה ויישמה את הגישה הניהולית המתפשטת "כמו אש בשדה קוצים" בכל העולם של Zero eMail. זו גישה, שהראשון, שהוביל אותה Thierry Breton CEOבארגון גדול הוא Thierry Breton (בתמונה משמאל), מנכ"ל חברת ATOS (חברת הייטק צרפתית עם מעל ל-76 אלף עובדים), שהעביר את כל התקשורת וההתנהלות הארגונית פנימה וגם החוצה, לרשת חברתית. המייל פשוט בוטל וחוסל (כליל). 

הסיפור של ATOS, שהחל לפני כמה שנים והושלם בכל שלוחותיה בעולם ועם כל שרשרת הערך שלה וכל לקוחותיה, בתחילת 2014, מתואר ומנותח 
כאן. אחריו הלכו כמה חברות גדולות (וגם פחות גדולות) בעולם, אבל לישראל, זה טרם הגיע.  

כל זה משתנה כעת, כשענקית הרשתות החברתיות פייסבוק נכנסת בעצמה לתחום הזה, אחרי שגוגל (Google at work) ומיקרוסופט החלו להיכנס אליו ובמרץ.

פייסבוק השיקה בשבוע החולף פיילוט של פתרון הנקרא "פייסבוק בעבודה"  (Facebook at work), שזו רשת חברתית נפרדת לחלוטין מהרשת הציבורית ומיועדת לעובדים ומנהלים בתוך המסגרת של העסק, לרבות ספקים ושותפים, אם מספקים להם הרשאות להשתתף ברשת הפנימית של העסק.

ההבדל היחיד בין הגרסאות הפרטית והעסקית של פייסבוק הוא, שאנשי הקשר בגרסה הארגונית של פייסבוק הם לא החברים אלא העמיתים לעבודה. כמובן, שהגרסה הארגונית זוכה לכלי אבטחה מאחור (שטרם נבדקו ע"י מומחים בלתי תלויים), חזקים יותר. בגרסה הזו אין פרסומות כי היא גרסה "סגורה" של העסק, שהקים את הרשת הפנימית הזו.  

להערכת חברת המחקר Analysys Mason, המערכת של Facebook at work יכולה לשנות את כל תחום השימוש בכלים חברתיים בארגונים, משום שהיא בשלב ראשון תסופק בחינם ובהמשך ייגבה עליה סכום יחסית סמלי מהעסק (מול העלויות של הכלים המתחרים). בנוסף, אין כאן בכלל צורך לבצע "הדרכת עובדים", או איזה תהליך של הטמעה, כי זה בדיוק אותו פייסבוק, שהאנשים כבר רגילים להשתמש בו במשך שנים. כלים לשיתוף מסמכים, לצ'ט, לווידיאו קבוצתי, למסרים מיידים, ל'נוכחות" וכיו"ב, הם חלק בלתי נפרד מהיכולות של הפלטפורמה החברתית של פייסבוק. 

לדברי Analysys Mason, על פייסבוק ללכת צעד אחד נוסף אם היא רוצה להצליח, וזה לספק כלי לדואר אלקטרוני ולפגישות (כמו שיש למשל בגוגל ובמיקרוסופט), שבו ניתן לאסוף את כל הדוא"ל והפגישות מכל המקורות האפשריים תחת מעטפת ניהולית אחת פשוטה לתפעול. הרשת החברתית העסקית אמנם אמורה להחליף את הדוא"ל ומערכת הפגישות, אך ברוב העסקים, הדוא"ל ישמש אותם עוד כמה שנים טובות. לכן, יהיה צורך לבצע אינטגרציה בין הפתרון של פייסבוק למערכת הדוא"ל והפגישות של הארגון (אולי מצד יזמים זריזים, שייכנסו למשבצת הזו, אם פייסבוק לא תפתור זאת בעצמה). 

כרגע נראה לדעת Analysys Mason, שהתחרות הגדולה תהיה בין פייסבוק לכלים חברתיים ארגוניים דוגמת Yammer (חברת בת של מיקרוסופט), שכ-200 אלף עסקים וארגונים משתמשים בה ברחבי העולם, גם במובייל. דהיינו: Yammer היא כרגע מובילת שוק בתחום הזה, שפייסבוק מעוניינת להיכנס ולהתחרות בו (SMB\SME).

במקביל, יצאו לשוק כמה מערכות חדשות ליצירת סביבת עבודה חברתית לעסקים קטנים עד בינוניים והלהיט החדש זו חברת ההזנק הקנדית-אמריקאית Slack. לפתרון שלה יש כבר מעל ל-350 אלף משתמשים עסקיים מאז יצאה לשוק בפברואר 2014. בהחלט הישג מרשים ביותר. המשקיעים בחברה הם: Accel Partners, Andreessen Horowitz, The Social + Capital Partnership, KPCB and Google Ventures. 

בסרטון למטה אפשר לראות איך המערכת הזו עובדת. המערכת של Slack היא למעשה דור חדש של תקשורת בתוך קבוצות עבודה מכל סוג ובארגונים לא הכי גדולים, עם שפע בלתי נגמר של כלים וחיבור לעננים ציבוריים, שכולם משתמשים במכשירי המובייל, דוגמת דרופבוקס וגוגל, עם ממשק משתמש קל לתפעול, המכיל למעשה את הכל

הפתרון של Slack מתחרה ודי בהצלחה בכלים חדשים הקיימים בשוק דוגמת: Cotapp, Unison, Jive וכן בכלים לנישות של שוק: butN חברת הזנק צעירה שיש לה נוכחות באוסטרליה וניו-זילנד, Mailbox מבית Dropbox, ו-WeChat (עם שלל הכלים לתקשורת מסוג "מסרים מיידיים", מבית Tencent), מערכת שחזקה מאוד בסין ובמדינות דרום מזרח אסיה.

המערכת המלהיבה ביותר, לעניות דעתי, שטרם יצאה לשוק, היא של המיזם הישראלי Zula, שזכתה בתואר "חביבת הקהל" ב-TechCrunch.  חברת ההזנק Zula זכתה אצלנו לחשיפה ראשונית כאןכאן וכאן, בניהולם של ג'ף פולבר (יו"ר) ויעקב נר-דויד (מנכ"ל), קיבלה השקעה ראשונית מ-OurCrowd ועתידה לצאת בקרוב בהשקת המוצר שלה לשוק הרווי מתחרים של תקשורת חברתית פנים ארגונית.

לא נותר לנו אלא לאחל הצלחה לכל הפתרונות המתחרים, בתקווה לראות יישום מהיר שלהם גם בעסקים בישראל



 
 
Bookmark and Share